Senaste nytt

Livet på en Pinne med Johnny Linne

JohnnyWilde

Medlem
Hänger du ofta i barnhörnan? :D
Gillar din reserapporter, inte så jätte pretentiösa. :cool:
Måste planera och efterforska om jag ska ta med lilltjejen någon gång!!
Hahaha, underbart anslag! Det här kommer bli bra :D
Nej det går neråt från här för jag började fyllna till o_O

Trevligt att få följa med, tackar! :)
Väl bekommen!
Nu väntar jag bara på att få reda på vilken kändis du råkade springa på under denna resa :)
Hold the line!!!
Vilken kändis som sprang på Johnny denna gång, menar du?
Exakt!!! :D
A346 i F är underbart...

A346 i F är underbart...
Vi får se ;)
 

JohnnyWilde

Medlem
MUC - IAD Lufthansa F
A340-600 Seat 1A
Schemalagd 16.25 - 19.40 ( I verkligheten 18.53-2130)


Något jag verkligen gillar med att flyga F är ombordstigning, det brukar pirra lite i kroppen och det brukar ge en tidig indikation hur flygning kommer bli genom en första interaktion med crew och motsatsvis ge ett första gott intryck på dem. För även om de kommer ge dig en professionell uppvisning så är det dom där extra få procenten och personlig kontakt som särskiljer en bra flygning från en dålig eller fantastisk!
Det här blev extra viktigt då vi skulle flyga tillbaka med samma crew dagen efter så jag ville undvika dålig stämning från start, det har jag gott om tid att ordna senare under våra 8 timmar tillsammans!

Just i München är det lite beigt eftersom det inte är en proper First boardingfålla utan bara en dedikerad scanner.....men det är bara att gilla läget och knalla ombord. Att öppna med lite tyska brukar aldrig skada och det gjorde det inte den här gången heller.
Slängde ur mig ett glatt Servus (tjenare på bayerskt slang) och sen rullade showen igång.

En lätt last bestående av 3 pax, varav ingen var HON, samt två stolar ur funktion gjorde att det var lätt för crew att fokusera på oss utan att distraheras av andra mer vippiga passagerare. Jag berättade för för vår värdinna Nadine att det var min kumpans första gång i Lufthansa F så att det var viktigare att han fick uppmärksamheten än jag då jag endast behövdes hållas salongsberusad för att vara nöjd!

En klassisk bild i F innan take off

20230818_182622.jpg


Menyn såg ut som följande:

Choice of Appetizers​

  • Caviar with the traditional Garnishes
  • Corn-fed Poularde with Herbs on green Asparagus Salad, Tomato Gel and Yuzu Mayonnaise
  • Salmon Trout Tataki Style with marinated Kohlrabi, Celery and Cashew Nuts
  • Marinated Carrot Rolls with Lemon Gel, dried Acai Berries, thickened Yogurt and Bread Croutons
  • Baby Leaf Salad with Cherry Tomatoes, Pomegranate and Pumpkin Seeds, served with Thousand Island Dressing

Sorbet​

  • Poultry Consommé with Mussels

Choice of Main Courses​

  • Herb crusted Beef Filet Steak with green Asparagus and Wild Mushrooms
  • Turbot Filet accompanied by roasted Cauliflower Florets on mashed Cauliflower and Fish Velouté with Yuzu
  • Duck Breast with Asian Duck Jus, stewed Pak Choy, Tandoori mashed Potatoes, sautéed Grapes and roasted Potato Cubes
  • Pecorino Ravioli with Tomato Sauce, fried Basil, grated Hard Cheese and Pine Nuts

Selection of Cheese and Dessert​

  • Langres, St. Germain, Rock Salt Cheese, Goat Cheese with Honey and Saint Agur, garnished with Mango Pepper Chutney, Grapes, Walnuts and Radish
  • Mango and Passionfruit Mousse with Coconut and Crue de Cacao
  • Tarte Tatin with Vanilla
Please ask the crew for allergen information about our served on-board meals.

During the flightRelax and Enjoy​

We will be pleased to serve you light meals whenever you wish. Please choose from our current range at any time.
  • Oriental Mezze
    Oriental Mezze featuring Hummus, Muhammara, Taboulé, stuffed Vine Leaves, grilled Bell Peppers and Olives
  • Burger
    Vegetarian Beyond Meat Burger with Guacamole, BBQ Sauce, Tomato, Kale Salad, red Onions and Sea Salt Potato Chips
  • Soup
    Parsnip Soup with Spinach and Potato Straws
  • Gourmet Salad
    Mixed Greens, Pineapple, Papaya, Pecan Nuts and sautéed King Prawn with Yogurt Lime Dressing

Sweet Treat​

  • Vanilla Ice Cream with warm Apricot Compote
  • or
  • Seasonal fresh Fruit
  • or
  • Wild Berries

Jag valde fisken för att kunna fortsätta med champagnen, som för dagen var LPGS, utan att mecka runt för mycket i smaklökarna.
Det serverades även en Alexandra Rosé men den har jag provat tidigare utan att gilla så oavsett om den kostar 5000 på bolaget eller inte så valde jag att avstå.


20230818_194634.jpg

20230818_203004.jpg


Lite Meze som snack
20230818_204420.jpg


Lite socker till whiskeyprovningen

20230818_210103.jpg


Hyfsat mätt och efter maten relax

20230818_220824.jpg



Noch ein Bier

20230818_223927.jpg



Und ein kleine Johnnie Blau

20230818_230100.jpg


Här var det lättare fylla i luften dvs jag var tvungen att öka styrkan på läsglasögonen och faktiskt vila lite innan ankomst.
Jag måste säga att A346 var en mycket positiv överraskning då det kändes rymligt med högt i tak, mycket luftigare än både A380 och 747 men sämre toaletter och mer högljudd vilket märktes när man försökte sova vilket jag alltid har problem med på flygplan ändå.
Någon timme innan landning åt vi middag igen och valet föll på Raviolin som var utmärkt, nu var jag förvisso lite packad men jag tror att den var utmärkt...

Sammanfattningsvis var detta en ypperlig flygning mestadels beroende på en extremt bra crew med Nadine i spetsen som kände av stämningen med fingerspitzgefuhl och var förekommande, vänlig, humoristisk och väldigt varm i sin personlighet. En av de absolut bästa jag stött på under mina år längst fram i planet!!
Och henne skulle vi stötta på vid hemresa också :)
 

JohnnyWilde

Medlem
Knappt två timmar försenade landade vi 21.30 lokal tid på Washington Dulles International airport och lätt mosig I huvudet blev vi transporterade medelst en People Mover till immigrationen och med mitt senaste besök I den amerikanska huvudstaden I bakhuvudet så var jag inställd på en betydande väntan på att komma igenom.
Det fanns ingen eskort eller annan form av personlig service för F pax vilket förringar värdet något vid ankomst men vi är vuxna pojkar så det var ingen fara för oss.
Döm till min förvåning när vi var igenom passkontrollen på under tio minuter och på väg ut beställde jag en Uber som var på plats 3 minuter senare.
Vår ursprungliga tanke var att ta tunnelbanan och gå 7 minuter till vårt hotell men med tanke på den sena timmen och allmäntillståndet så kändes en direkttransport mycket mer lockande.
Efter en mycket kort research innan resan valde vi Washington Plaza för nattinkvartering mest beroende på 1. Namnet 2. Bra pool 3. Bra pris 4. Bra läge.
Nu visade det sig att vi valt en bedagad skönhet med fin pool I bra läge så hälften rätt brukar räknas som godkänt!
Vi var på rummet 22.47 så det var betydligt snabbare än vad jag räknat med och inom 30 minuter sov vi båda två.
Strax innan gryningen vaknade vi hyfsat utvilade och efter ett snabbt pow-ow beslöt vi oss att ladda upp telefonerna och sedan ge oss ut på byn för äventyr och kultur.
Planen var följande:
Alla klassiska monument och sevärdheter samt eftermiddagen på Smithsonian Air & Space museum innan det var dags för återfärd till Dulles.
För att öka vår flexibilitet checkade vi ut från hotellet direkt på morgonen vid 7.45 varpå jag drog omkring på min kabinväska hela dagen. Det vållade inga direkta problem då den vägde max 7 kg!
Presidentstuga
20230819_075520.jpg

Vampyrjägare
20230819_083045.jpg

Nötjägare
20230819_084143.jpg

Pinne
20230819_080559.jpg

Pool
20230819_083331.jpg


20230819_085905.jpg

Och för våra hårdrockande militärhistoriker kommer här tre stycken referenser till tre olika Sabatonlåtar.
Gissa själv eller diskutera med en kamrat vilka som avses!
20230819_082241.jpg

20230819_090418.jpg


20230819_090351.jpg

Kaffe

20230819_101115.jpg

Redan efter brunch började vi känna att vi gjort det mesta vi velat göra och började röra oss mot Smithsonian med en liten relaxpaus under ett träd i en park.
Vi hade förbokade biljetter till 14.00 men frågade om det var möjligt att komma in tidigare (klockan var nu 12.30) men det var ett strikt nej så jag gick snabbt online och hittade nya biljetter till 13.00 så en flaska vatten och en mangomilkshake från foodtruck för $16.50 senare var vi på väg in i museumet.

Nu var dessvärre 2/3 av utställningen stängd för renovering ett par år så det blev en ganska undermålig upplevelse för oss då besvikelsen att inte få se SR-71 Blackbird tog musten ur oss.
Innan vi lämnar muséet ger jag er tre av det viktigaste flygande farkosterna i mänsklighetens historia i kronologisk ordning.

Nummer 1 Bröderna Wrights flygplan som flög kortare än vad vår A346 är lång
20230819_130322.jpg

Månlandaren Eagle

20230819_131920.jpg

X-wingen som blåste Ericson Globe i småbitar

20230819_132258.jpg

Note bene! Jag har alltid ansett mig vara en Imperiekille men hyser vördnad för storheten i den historiska händelsen.

Vi var som sagt ganska stukade nu så efter snabb överläggning beslöt vi oss för att åka ut till flygplatsen och loungehoppa lite eller snarare i 7 timmar!
 

GOTBound

Medlem
Knappt två timmar försenade landade vi 21.30 lokal tid på Washington Dulles International airport och lätt mosig I huvudet blev vi transporterade medelst en People Mover till immigrationen och med mitt senaste besök I den amerikanska huvudstaden I bakhuvudet så var jag inställd på en betydande väntan på att komma igenom.
Det fanns ingen eskort eller annan form av personlig service för F pax vilket förringar värdet något vid ankomst men vi är vuxna pojkar så det var ingen fara för oss.
Döm till min förvåning när vi var igenom passkontrollen på under tio minuter och på väg ut beställde jag en Uber som var på plats 3 minuter senare.
Vår ursprungliga tanke var att ta tunnelbanan och gå 7 minuter till vårt hotell men med tanke på den sena timmen och allmäntillståndet så kändes en direkttransport mycket mer lockande.
Efter en mycket kort research innan resan valde vi Washington Plaza för nattinkvartering mest beroende på 1. Namnet 2. Bra pool 3. Bra pris 4. Bra läge.
Nu visade det sig att vi valt en bedagad skönhet med fin pool I bra läge så hälften rätt brukar räknas som godkänt!
Vi var på rummet 22.47 så det var betydligt snabbare än vad jag räknat med och inom 30 minuter sov vi båda två.
Strax innan gryningen vaknade vi hyfsat utvilade och efter ett snabbt pow-ow beslöt vi oss att ladda upp telefonerna och sedan ge oss ut på byn för äventyr och kultur.
Planen var följande:
Alla klassiska monument och sevärdheter samt eftermiddagen på Smithsonian Air & Space museum innan det var dags för återfärd till Dulles.
För att öka vår flexibilitet checkade vi ut från hotellet direkt på morgonen vid 7.45 varpå jag drog omkring på min kabinväska hela dagen. Det vållade inga direkta problem då den vägde max 7 kg!
Presidentstuga
Visa bifogad bild 145475
Vampyrjägare
Visa bifogad bild 145476
Nötjägare
Visa bifogad bild 145477
Pinne
Visa bifogad bild 145478
Pool
Visa bifogad bild 145479

Visa bifogad bild 145480
Och för våra hårdrockande militärhistoriker kommer här tre stycken referenser till tre olika Sabatonlåtar.
Gissa själv eller diskutera med en kamrat vilka som avses!
Visa bifogad bild 145481
Visa bifogad bild 145482

Visa bifogad bild 145483
Kaffe

Visa bifogad bild 145484
Redan efter brunch började vi känna att vi gjort det mesta vi velat göra och började röra oss mot Smithsonian med en liten relaxpaus under ett träd i en park.
Vi hade förbokade biljetter till 14.00 men frågade om det var möjligt att komma in tidigare (klockan var nu 12.30) men det var ett strikt nej så jag gick snabbt online och hittade nya biljetter till 13.00 så en flaska vatten och en mangomilkshake från foodtruck för $16.50 senare var vi på väg in i museumet.

Nu var dessvärre 2/3 av utställningen stängd för renovering ett par år så det blev en ganska undermålig upplevelse för oss då besvikelsen att inte få se SR-71 Blackbird tog musten ur oss.
Innan vi lämnar muséet ger jag er tre av det viktigaste flygande farkosterna i mänsklighetens historia i kronologisk ordning.

Nummer 1 Bröderna Wrights flygplan som flög kortare än vad vår A346 är lång
Visa bifogad bild 145485
Månlandaren Eagle

Visa bifogad bild 145486
X-wingen som blåste Ericson Globe i småbitar

Visa bifogad bild 145487
Note bene! Jag har alltid ansett mig vara en Imperiekille men hyser vördnad för storheten i den historiska händelsen.

Vi var som sagt ganska stukade nu så efter snabb överläggning beslöt vi oss för att åka ut till flygplatsen och loungehoppa lite eller snarare i 7 timmar!
Kul med quiz i för övrigt episk reseföljetong!
1. Soldier of 3 Armies.
2. To Hell and back
3. Primo Victoria

Jag avstår dock från att tråka ut forumet med Herman Lindqvistisk anekdotiska utläggningar kring svaren och dess historiska koppling.
 

JohnnyWilde

Medlem
Kul med quiz i för övrigt episk reseföljetong!
1. Soldier of 3 Armies.
2. To Hell and back
3. Primo Victoria

Jag avstår dock från att tråka ut forumet med Herman Lindqvistisk anekdotiska utläggningar kring svaren och dess historiska koppling.
Klockrent!! Det är bara för alla att lyssna på dessa mästerverk för att få en snabb sammanfattning!
Lauri Allan Törni går att finna på Block E2 row 126 för de som har vägarna förbi och är begravd på Arlington kyrkogården på andra sidan floden.
 
Toppen