Lufthansa gillar att lyfta fram att det ingår prioriterad boarding direkt från loungen på IAD vilket bestod av att en värdinna samlade ihop F Pax och sedan tog vi en sidodörr ut till en glaskorridor som ledde fram till jetbryggan. Vet inte riktigt vad jag föreställt mig hur det skulle gå till men det var inte det coolaste jag varit med om direkt!
Ikväll var vi fyra passagerare längst fram i planet och förutom oss två var det en amerikansk mor och dotter i tonåren som antagligen undrade vilka vi var då det blev mycket god stämning bland crew så fort vi klivit ombord.
Glada miner och frågor om vistelsen samt att ett par ur businessclass crewn kom fram och hälsade vilket ljuset inte föll på modern och dottern initialt utan allt fokus var på oss två som hade ockuperat styrbordsida medan de fick hålla tillgodo med babord.
Det är exakt så det brukar kännas när det är några HON ombord som stjäl all uppmärksamhet från oss simpla awardpassagerare!
LH 415 IAD – MUC 22.20- 12.35 OTP
Airbus 340-600 Seat 1K + 1D
Med en flygtid på strax över 7 timmar så lade jag upp taktiken som följande:
Ett Glas rött som PDB
Kaviarservice
Efter det följde kötträtten för att fortsätta på det inslagna rödvinet, det har en tendens göra mig sömnig vilket tjänade mina syften ypperligt vid det här tillfället.
Menyn såg ut som följande:
Lufthansa First Class Menu
Choice of Appetizers
- Caviar with the traditional Garnishes
- Black Pepper crusted Duck Breast and Potato Salad with White Truffle Oil, boiled Quail Egg and Caperberry
- Pan-seared Scallop and grilled Shrimp with Papaya and Cucumber Salad enhanced by Lime Ginger Soy Sauce
- Duo of Beet Puree with Chevre and Lime Orange Reduction accompanied by Pearl Barley Salad with Red Wine Vinaigrette
- Seasonal Salad Leaves with Cherry Tomato, Cucumber and Red Radish Julienne, presented with Dressing
Night Special
- As an Alternative to our warm Meals we offer a Selection of prime Cheeses. Have a pleasant Evening with our Night Special and enjoy a nice Glass of Red Wine at the End of the Day.
Choice of Main Courses
- Grilled Beef Filet with Cabernet Veal Jus, crushed Potato with Olive Oil, Spinach with Garlic and Shallots, White Pearl Onion and grilled Asparagus
- Pan-seared Salmon Filet with Ginger Glaze, spiced Eggplant, blanched Gai Lan and steamed Jasmine Rice
- Konigsberger Meatballs accompanied by Caper Lemon Sauce, Potato Wedges with Butter and Chive and Red Cabbage Salad with Apple
- Mushroom Agnolotti with Basil Cream Sauce, Napa Cabbage, Tomato Concassée and Zucchini Cubes
Selection of Cheese and Dessert
- Small Cheese Platter
- Dark Chocolate Pot de Crème with Raspberry Compote
- Fresh Fruit Potpourri with Sauce Sabayon
Good Morning
We will be pleased to serve you a delicious Breakfast at any time.
Cold and hot Specialties
- Fresh Orange Juice
- Home-made Smoothie
- Fresh Fruit
- Muesli with Milk or Greek Yogurt
- Fresh Berries with Mango Puree
- Salami Milano and Lachsschinken
- Dublin Cheese and Brie
- Smoked Salmon
- Scrambled Eggs freshly prepared upon your Request with Bacon or Chives
- A Selection of different Breads and Rolls, Croissant and Danish Pastry
- Butter, Jam, Honey and Nutella
Bye Washington
Gott rödvin
Ikoniska Lufthansa First Class kabin
Klart godkänd köttbit innan jag blev nedbäddad och med hjälp av brusreducerade hörlurar sov jag bort 5 timmar vilket jag alltid är nöjd med på flygplan.
Efter den sedvanliga dubbla espresson innan landning och tacket från besättningen för att vi flög Lufthansa tog vi mark före utsatt tid i München.
Då vi hade två timmar innan den sista ödmjukhetsträningsflighten hem till Stockholm avnjöt vi en lunch i satellitloungen och en sista kall öl på terrassen.
En dusch senare var vi på väg hem under en totalt händelselös flygning, ni vet en sådan som bara ska klaras av!
På det hela taget en mycket lyckad resa och jag kan inte understryka hur fantastisk vår besättning var, klart i paritet med Singapore Airlines, vilket säger mycket!
Kul för min kumpan att få inledda sin första klasskarriär med en sådana bra flygningar och nu planerar vi redan för nästa. Eventuellt blir det Kalifornien eller annars en komplex routing till Asien med flera byten bara för att få maximalt med olika flyg och flygplatser.
Vi får se