Knappt två timmar försenade landade vi 21.30 lokal tid på Washington Dulles International airport och lätt mosig I huvudet blev vi transporterade medelst en People Mover till immigrationen och med mitt senaste besök I den amerikanska huvudstaden I bakhuvudet så var jag inställd på en betydande väntan på att komma igenom.
Det fanns ingen eskort eller annan form av personlig service för F pax vilket förringar värdet något vid ankomst men vi är vuxna pojkar så det var ingen fara för oss.
Döm till min förvåning när vi var igenom passkontrollen på under tio minuter och på väg ut beställde jag en Uber som var på plats 3 minuter senare.
Vår ursprungliga tanke var att ta tunnelbanan och gå 7 minuter till vårt hotell men med tanke på den sena timmen och allmäntillståndet så kändes en direkttransport mycket mer lockande.
Efter en mycket kort research innan resan valde vi Washington Plaza för nattinkvartering mest beroende på 1. Namnet 2. Bra pool 3. Bra pris 4. Bra läge.
Nu visade det sig att vi valt en bedagad skönhet med fin pool I bra läge så hälften rätt brukar räknas som godkänt!
Vi var på rummet 22.47 så det var betydligt snabbare än vad jag räknat med och inom 30 minuter sov vi båda två.
Strax innan gryningen vaknade vi hyfsat utvilade och efter ett snabbt pow-ow beslöt vi oss att ladda upp telefonerna och sedan ge oss ut på byn för äventyr och kultur.
Planen var följande:
Alla klassiska monument och sevärdheter samt eftermiddagen på Smithsonian Air & Space museum innan det var dags för återfärd till Dulles.
För att öka vår flexibilitet checkade vi ut från hotellet direkt på morgonen vid 7.45 varpå jag drog omkring på min kabinväska hela dagen. Det vållade inga direkta problem då den vägde max 7 kg!
Presidentstuga
Visa bifogad bild 145475
Vampyrjägare
Visa bifogad bild 145476
Nötjägare
Visa bifogad bild 145477
Pinne
Visa bifogad bild 145478
Pool
Visa bifogad bild 145479
Visa bifogad bild 145480
Och för våra hårdrockande militärhistoriker kommer här tre stycken referenser till tre olika Sabatonlåtar.
Gissa själv eller diskutera med en kamrat vilka som avses!
Visa bifogad bild 145481
Visa bifogad bild 145482
Visa bifogad bild 145483
Kaffe
Visa bifogad bild 145484
Redan efter brunch började vi känna att vi gjort det mesta vi velat göra och började röra oss mot Smithsonian med en liten relaxpaus under ett träd i en park.
Vi hade förbokade biljetter till 14.00 men frågade om det var möjligt att komma in tidigare (klockan var nu 12.30) men det var ett strikt nej så jag gick snabbt online och hittade nya biljetter till 13.00 så en flaska vatten och en mangomilkshake från foodtruck för $16.50 senare var vi på väg in i museumet.
Nu var dessvärre 2/3 av utställningen stängd för renovering ett par år så det blev en ganska undermålig upplevelse för oss då besvikelsen att inte få se SR-71 Blackbird tog musten ur oss.
Innan vi lämnar muséet ger jag er tre av det viktigaste flygande farkosterna i mänsklighetens historia i kronologisk ordning.
Nummer 1 Bröderna Wrights flygplan som flög kortare än vad vår A346 är lång
Visa bifogad bild 145485
Månlandaren Eagle
Visa bifogad bild 145486
X-wingen som blåste Ericson Globe i småbitar
Visa bifogad bild 145487
Note bene! Jag har alltid ansett mig vara en Imperiekille men hyser vördnad för storheten i den historiska händelsen.
Vi var som sagt ganska stukade nu så efter snabb överläggning beslöt vi oss för att åka ut till flygplatsen och loungehoppa lite eller snarare i 7 timmar!