Senaste nytt

Livet på en Pinne med Johnny Linne

JohnnyWilde

Medlem
Efter ett smärre uppehåll i finflygandet på strax över 4 år så var det äntligen dags igen att inta skyn absolut längst fram i luftfarkosten.
Bakgrunden till resan är att jag fått extremt många finflyg inställda, uppskjutna och avbokade de senaste månaderna och åren av vitt skilda anledningar och det har lett till att 1. Vi har bokat allt möjligt inom Europa på poäng för att hålla skörden i trim 2. Vi har fortfarande ett bajslass med poäng på kontot 3. En bunt av dessa poäng går ut i augusti och november. Ergo - dags att bränna av poäng på en fullständigt meningslös resa någonstans diffust.

En av mina äldsta vänner slog ihop sin påse med min i en pool och, boom boom swoop swoop, så var vi rustade med tillräckligt med poäng och vouchers för resa varsomhelst, hursomhelst och ett par gånger till! Vi har letat tillfälle att komma iväg tillsammans under flera år så nu bestämde vi en helg först och sedan började leta destination och transport dit och hem över en helg med avresa fredag.

Efter moget övervägande (frågade frugan om jag fick dra då) så spikade vi 18-20 augusti. Det här var typ en vecka innan men varför skjuta upp något man kan skjuta ner direkt?

Ett smärre Sherlock arbete senare så återstod 3 alternativ:
Lufthansa First från Frankfurt till Mexico City och retur i Business på 747-8 med ett par timmar i FCT.
SAS business från Arlanda till Chicago med retur i LH F via München eller Frankfurt.
United Business från München till Washington med retur i LH F via München och ett par timmar i FCL.


Med input från min kumpan så valde vi Washington och bokade in oss på den för att få lite kultur och nytt flygbolag.

Hade en stjärna i bokningen som styrde upp allt med lätthet och noterade att det fanns en ynka plats i LH F tillgängligt på fredagen, vilket inte var tillglädje för oss så här på måndag eftermiddag...
Jag la i alla fall in ett par alerts på de tentativa flygen om det skulle öppnas upp något sexigare än United C för oss.
Ingen av oss hade giltig ESTA så det fick ordnas tillsammans med hotell och sedan var det bara att räkna ner dagarna till avfärd.

Och där kom plinget.........
 

JohnnyWilde

Medlem
Med tre dagar kvar till avresa hittade jag 3 platser på sträckan MUC-IAD med Lufthansa First men vis av erfarenhet så var det med viss oro jag ringde bokningen för att få till ändringen och tjejen som tog mitt samtal kunde se platserna men inte biljettera dem utan det fick en annan avdelning försöka ordna och jag skulle antagligen få svar under onsdagen då det närmade sig stängningsdags för dem. Spännande sa Bill, Spännande sa Bull, Håll käften sa Elaka Måns jag har jobbig känsla i magen........

Det visade sig att min oro var ogrundad och 17.55 kom biljetterna i inkorgen som bekräftade följande rutt med enbart Lufthansa:

ARN - MUC 08.50-11.00 CRJ900 Business
MUC - IAD 16.25-19.40 A346 First
IAD - MUC 22.20- 12.25 A346 First
MUC - ARN 14.30 - 16.40 A321 Business


Lagom blandning av luftfarkoster i min mening och hyfsat luftigt mellan flygen.
Jag har aldrig flugit A340-600 tidigare så det skulle bli intressant hur den står sig mot 747 och A380. Den lilla pocketrocketen CRJ900 är sedan gammalt en favorit men då min kumpan har en viss tendens till avsmak för mindre rum och hissar så mörkade jag att den var i den mindre skalan av kommersiella flygplan!

Ok då kör vi!!!!
 

JohnnyWilde

Medlem
Utresa 18 Augusti ARN-MUC-IAD

Vi möttes upp i loungen på Arlanda och med en mycket lätt frukost i magen så boardade vi vår första transport sist av alla då det inte kändes som vidare viktigt att sitta längre än nödvändigt på just det planet. Hela flygningen förflöt utan något att stack ut i någon riktning och när vi taxade till gate fick jag en förhoppning om att vi, med tanke på vår lilla farkost som inte kan däcka till en jetbrygga, skulle få en egen transport till loungen då vi såg ett par bussar uppställda för dem med short connection men där gick vi bet till förmån för en lätt promenad till FCL i huvudterminalen.

Planen var att tillbringa ett par timmar där för att sedan bege sig till satelliten och fortsätta vår odyssé i dekadens men då temperaturen började klättra upp över 25 grader i strålande solsken så reviderade vi vårt upplägg till att enbart äta lunch i form av schnitzel och glass för att sedan ta oss vidare.

Värt att notera är att det var endast i den här Loungen som ankor fanns tillgängliga, i satelliten var det ett blankt nein på frågan om ankor!

En kort tågresa senare och passöverlämning till polizie slog vi oss ner på den hägrande terrassen med lite öl och bubbel.

20230818_125532.jpg

God Champagne

20230818_155955.jpg


Eftermiddagen förflöt lugnt och stilla men då det började bli hett så skiftade jag till shorts och barfota för min egen bekvämlighets skull

20230818_132536.jpg


Lagom till att Boston flighten med en A380 lyft var vi hungriga igen så det blev en tur till matsalen och en köttbit och rödvin

20230818_140933.jpg


Här någonstans fick vi information om att vår flight skulle bli försenad då de var tvungna att flyga in en ny pilot från Frankfurt men det såg vi som en smärre petitess då det absolut inte gick någon nöd på oss så den tilldelade vouchern på 15 euro vaskade vi omedelbart och gick vidare på gratisdrickat istället.

Vi lämnade loungen i god tid före utsatt avgångstid enbart för att mötas av ytterligare försening så vi återvände och informerade loungepersonalen att varsko oss när boarding väl börjat. Kein problem mein herr!
 

JohnnyWilde

Medlem
Vi hade planerat för ett par timmar i loungen för att maximera upplevelsen av flärd och fina världen dessutom var det min kumpans första första så jag ville gärna att han skulle få en så härlig upplevelse som möjligt! Han är dock ingen rookie på att flyga utan han har ett knippe longhaul businessclass i olika bolag och ett par loungeturnéer med mig i ryggsäcken men just riktig First har han ännu inte fått uppleva.

Därför ville jag helst att vi skulle flyga via Frankfurt och få hela klockorna och visselpiporna med biltransport till planet via FCT. Ja ni vet hela kittet som man själv ville uppleva en gång i tiden! I min värld har alltid Lufthansas förstaklassupplevelse varit suverän på marken och meh i luften så jag hade valt att inte bygga upp hans förväntningar allt för mycket. Min senaste F för fyra år sedan gick via München och jag var väl inte helt frälst över loungen och dess utbud den gången men nu ska jag svära i kyrkan och påstå att FCL i Munchens satellit är BÄTTRE än FCT. Japp det står jag för, lyssna: Läget är bättre, maten är minst lika bra trots att de bytt från Do&Co till en ny leverantör. Ok det blir ingen transport till farkosten men terrassen överväger väldigt mycket av det, speciellt under sommaren då den är en oas i stressig flygplatsdjungel. Well så stressigt det kan vara när man flyger First class ;)
Personalen var dessutom en bra mix av knivskarp och vänligt tillmötesgående.
Det negativa är att whiskey och annan spritutbud är mer begränsat än i Frankfurt men kvaliteten är god nog för ett par timmars förströeelse.

Barnhörnan är också bättre!
20230818_160900.jpg



Det var ganska hög omsättning i loungen vilket man inte upplever i Frankfurt men jag tror kombinationen av semesterfirande HON med familjer och fredageftermiddag bidrog till den eklektiska mixen av folk.

En Dusch senare så informerade personalen att vår kärra var utrustad med två piloter och redo för avfärd så vi bjöd auf wiedersehn till våra värdar och begav till fots mot vår flight.
20230818_181301.jpg
 
Toppen