Senaste nytt

[Live] SAS historiska flygning med första A350n till Chicago

När ni som rest börjat återhämta er, kan man då få en nykter och seriös sammanställning av vad som var så mycket bättre med att flyga A350 jämfört med A330. Då menar jag inte servicen utan bekvämligheten i flygplanet och upplevelsen.

Jag baserar frågan på min egen erfarenhet när jag själv flög A350 med Singapore Airlines. Jag upplevde ingenting som var bättre på A350 än på A330. Möjligtvis var A350 lite tystare.

@palmen belyste väl att:
- Stolen i C är bättre
- Kabintrycket gör att man känner sig mindre trött/torr/sliten
och det verkar som om några andra skrev att
- IFE var ett steg framåt

Annars var det väl mest att ingenting blivit "sämre".
Så tolkade jag det.

Svårt att dra slutsatser om service efter en enda ToR, men jag misstänkte redan från början att SAS skulle ha lite problem med väldigt långa service tider på just denna kärra. En redan ganska trög servingsprocedur/kultur på SAS kommer nog knappast hjälpas av 3-3-3 i GO och 54 fler passagerare (jämfört med A330) att ufodra och hämta in allt skräp. Tror detta kan bli ett ordentligt problem, speciellt på flygen från USA (österut) till norden när det ska sovas rätt snabbt. Tror de som vill sova fler timmar än 3 får skita i att äta, alternativt ta sin bricka och gå med den själv till galley (som jag alltid gör).
 

lucasd

Medlem
Svårt att dra slutsatser om service efter en enda ToR, men jag misstänkte redan från början att SAS skulle ha lite problem med väldigt långa service tider på just denna kärra. En redan ganska trög servingsprocedur/kultur på SAS kommer nog knappast hjälpas av 3-3-3 i GO och 54 fler passagerare (jämfört med A330) att ufodra och hämta in allt skräp. Tror detta kan bli ett ordentligt problem, speciellt på flygen från USA (österut) till norden när det ska sovas rätt snabbt. Tror de som vill sova fler timmar än 3 får skita i att äta, alternativt ta sin bricka och gå med den själv till galley (som jag alltid gör).

Det ska vara en till i besättningen, dvs 9, i GO/Plus i jämförelse med 330/340 vilket skulle kunna snabba på servicen. Det blir ju mer eller mindre detsamma antal passagerare per crew i bak, som tidigare. Men man vet ju aldrig!
 

palmen

Moderator
För min del blev det pyjamas och sova direkt efter man släckt skylten för säkerhetsbälte. Sovit utan att vakna en enda gång i över 5h, det är riktigt bra för min del.

Trevlig hemresa. Hur många blev med tillbaka vs stannade kvar i Chicago (av BC gänget)?
45e04f6b9f3f27e87c72a408d455cc80.jpg
Oklart vilka alla från BC var men har sett 5-6 stycken som var med ut nu ombord.


Ännu en anledning varför man ska bli medlem på BC.
Man slipper betala Aftonbladet Plus för att se hur det var ombord. :)
2092696cdc658ed728cfb7782832e1fa.jpg
Han satt bredvid mig på utresan, riktigt trevlig och skulle gärna läsa hans rapport.


Jag ser framför mig att ett sådant där militärt tankflygplan, med Mikkeller-logga, fick rycka in...
Tänk när det kommer egna mikkeller tankar ombord de kan fylla på med öl...

Man kan ju tycka att @palmen borde förberett dom via sina sas kontakter att verkligen fylla på med Mikkeller.
Jag menar borde ju inte vilja upprepa Austin resan...
Jag hade förberett dom och det var extra laddat men jag var inte ensam om att dricka dom. Amerikanarna testade också såg jag och hade även serverats i kabiner längre bak.
 

palmen

Moderator
När ni som rest börjat återhämta er, kan man då få en nykter och seriös sammanställning av vad som var så mycket bättre med att flyga A350 jämfört med A330. Då menar jag inte servicen utan bekvämligheten i flygplanet och upplevelsen.

Jag baserar frågan på min egen erfarenhet när jag själv flög A350 med Singapore Airlines. Jag upplevde ingenting som var bättre på A350 än på A330. Möjligtvis var A350 lite tystare.
A350 ska ersätta A340 är tanken så jämför dessa plan.
  • 10 ton mindre bränsle på CPH-ORD.
  • Kabintryck på 6000ft istället för 9000ft om jag hörde rätt.
  • Väldigt mycket tystare, längst fram i Business kan jämföras med övervåning på A380 längst fram, dvs motorer hörs knappt.
  • Inte bara kabinen där det blir tystare utan även omgivningen vid start och landning blir "tystare".
  • Besättningen får riktiga sängar och moduler att vila i
  • Stolen är bekvämare och luftkudden borta, sov som sagt mer än 5h utan att vakna trots att middag serverades samtidigt.
  • Skärmarna är bättre och mer responsiva
  • Tail camera ger fina vyer
  • Större fönster
  • Baren i Business har fått sig ett litet lyft
Det enda negativa jag hittar är att toaletterna är mindre, allt annat är bättre eller lika bra (kommer inte ge mig in i diskussion om 2-4-2 plus, 3-3-3 ekonomi då det är standard hos majoriteten av alla A350.

Jag skulle alla dagar i veckan välja att flyga A350 före A330/340 om det var ett alternativ. Den stora vinnaren är miljön om man får uttrycka sig så då det är markant mindre förbrukning av bränsle som kommer göra skillnad.
 
Det enda negativa jag hittar är att toaletterna är mindre, allt annat är bättre eller lika bra (kommer inte ge mig in i diskussion om 2-4-2 plus, 3-3-3 ekonomi då det är standard hos majoriteten av alla A350.

Ja, jag såg också på tidigare bilder att toaletterna ser väldigt små ut och saknar fönster. Det är synd. Men jag skulle utan tvekan åka med A350 framför A330 och A340. Den högra toaletten på A330E är stor.
 
Toppen