Efter en skön natts sömn vaknade jag vid fem tiden och beslutade mig för att ta ett simpass i flygplatshotellets pool. Det var jag och hotellets elektriker som simmade ett bra antal längder innan det blev dags att stiga upp. Efter en simtur och en liten hotellfrukost begav jag mig till incheckningen på Chicago O’Hare terminal 1. ANA delar incheckningsdiskar med Lufthansa i ett litet hörn av terminalen. Ineckningen tog lite tid, men jag fick därefter ut boardingkort för alla de flighter jag har kvar att flyga, vilket var praktiskt.
När jag sedan skulle gå genom säkerhetskontrollen blev jag bortschasad från Gold Track. Det skulle stängas på grund av att väntetiderna var för långa. Ett intressant grepp. Alla blev istället hänvisade till att göra säkerhetskontrollen i terminal två för att sedan gå tillbaka igen till terminal 1. Sagt och gjort. När jag väl var genom säkerhetskontrollen promenerade jag bort till satellit C där United Polaris lounge fanns. Jag blev välkomnad och informerad om att allt var som det ska i loungen, men att köket inte funderade, så a la carte-restaurangen var stängd. Buffématen var dock framdukad. Loungen har en modern och fräsch känsla. Utsikten var fin, så jag fick trösta mig en fin bild av den 777:a från ANA som skulle ta mig till Tokyo. Ett glas bubbel gjorde också susen.
Tiden för boarding närmade sig snabbt, så jag begav mig tillbaka till gate B17, där man var i full fart att organisera upp allting. I sedvanlig japansk anda gick personalen runt med skyltar och styrde upp köer så att alla hamnade i rätt kö i förhållande till den boardinggrupp man hade. Passagerare i förstaklass och de som behövde assistans bordade först och därefter business class passagerare. Jag gick ombord genom för 1L och fann snabbt mitt säte i den lilla främre kabinen. Tyvärr var alla bra fönstersäten redan bokade, så jag fick nöja mig med ett säte där stolen är närmare gången. Jag förfärades lite av att ett litet barn, som måste ha varit knappt ett år delade stol med sin mamma snett bakom mig. Pursern kom och presenterade sig vartefter jag bjöds på champagne i plastglas. Exakt 22 minuter efter att boardingen hade påbörjats var den avslutad och bryggorna drogs tillbaka från planet. Proceduren var försmak av den japanska ordningen jag uppskattar så mycket. Pushback skedde såklart på minuten och vi taxade ut mot rullbanan.
Knappt en timme senare påbörjades serveringen. Först serverades fördrink och en aptitretare. Jag övade min taffliga japanska på besättningen som tog det hela med ro, men verkade förstå att jag önskade det japanska alternativet till lunch.
Det hela smakade mycket bra. Till och med tofun, som jag i vanliga fall inte alls är förtjust i smakade gott. Till maten provade jag en sake, som nog inte riktigt var något för mig.
Jag passade på att dricka lite hojicha efter maten och därefter kikade jag igenom underhållningssystemet. Det kändes ålderdomligt och hade inte så mycket spännande att välja på. Jag satsade därför på den underhållning jag själv hade med mig och att använda kartvyn istället.
Även om sätet känns väldigt strikt och stramt och kabinen ganska trång, var det gott om plats och bra med förvaringsutrymme. Bordet gick att skjuta fram om man vill resa på sig under måltiden, något som alltid är ett plus. Benutrymmet för fötterna var gott och den extra madrassen man fick för att sova på gjorde det hela ännu bättre. När mina ögon blev trötta valde jag att sova en stund. Det märktes dock hur mycket mer en 777:a bullrar om man jämför med de mer moderna maskinerna.
Cirka 2 timmar innan ankomst tändes kabinen upp och en lättare måltid serverades. Även här valde jag det japanska alternativet, som var mycket uppskattat.
Innan landning gav flygvärdinnorna mig ett litet kort där de tackade mig för min första ANA-flygning och att de fick prata japanska med mig. Vi ankom till bryggan på minuten punktligt.
Genom att jag fyllt i ankomstinformation och tulldeklaration i förväg på
https://www.vjw.digital.go.jp/ gick passkontroll och tullpassagen snabbt och smidigt. En ny funktion sedan i vintras är att man nu även kan skapa en QR-kod man kan använda för att handla skattefritt i Japan. Det gör att man slipper släpa med sig passet alla butiker. En brasklapp är dock att butiken måste kunna hantera dessa QR-koder.
Tidigare gånger, när jag ankommit Haneda, har jag tagit flygbussen
limousinebus.co.jp direkt till Hilton Shinjuku och det har varit väldigt smidigt. Därför valde jag att göra det igen. Bussturen tog cirka 2 timmar och såhär i efter hand kanske jag skulle valt tåget Narita Express till Shinjuku tågstation istället, men jag kom fram tillslut.
Här väntar nu en natt och därefter fortsätter resan. Tack för att ni läste!