Senaste nytt

[Live] Jorden runt på fyra dagar

doc

Medlem
Efter en relativt blöt semester så långt funderade jag på vad jag skulle göra sista veckan. Utsikterna för bra väder var inte de bästa och jag övervägde därför att återgå till arbetet. Så fick jag för mig att kolla hur det såg ut med bonusbiljetter för att bränna lite EuroBonus-poäng samt AmEx-vouchers som ändå skulle gå ut om några månader. Då hittade jag ANA First Class på sträckan Chicago till Tokyo Handa, varpå tankarna började snurra. Efter en del pysslande hade jag hittat en resa jorden runt. Visserligen hade jag gärna varit borta längre, men en middagsbjudning på torsdag den 10 augusti hägrade. Därför fick jordenruntresan bli fyra dagar lång. Jag ringde till SAS som inte lyckades se förstaklassplatsen på ANA-flyget. Efter en del funderande beslutade jag mig för att ändå boka resan, men i business class istället. Så 25 timmar innan avgång från Arlanda och fyra samtal till SAS senare fick jag mejlet från SAS med biljetten.

Klockan 07:00 satt jag på flygbussen ut till Arlanda. Jag hade fått ett tråkigt SMS som informerade mig om att det på grund av personalbrist förväntades vara långa väntetider i passkontrollen på Arlanda och jag skulle vara där i extra god tid. Handbagaget låg på bussens bagagehylla, men boardingkortet var jag tvungen att hämta i SAS manuella incheckningsdisk.

vaska.jpg


Resan ut till Arlanda gick snabbt, men incheckningen tog 30 minuter i business class-kön. Den trevliga kvinnan som checkade in mig ursäktade sig för att det tog tid i mitt fall, så jag hade så väldigt många anslutande flyg hon skulle bedöma. Efter ett tag hade jag boardingkort i handen och begav mig mot säkerhetskontrollen. Den nya säkerhetskontrollen på Arlanda vägde dock upp den långsamma incheckningen. Trots säkert 10 personer före i den öppna FastTrack-kön gick processen på mindre än 5 minuter för min del. Det var väldigt skönt att bara lägga hela väskan och bältet i en korg och så var allt klart.

Efter en snabb kontroll av köerna i passkontrollen konstaterade jag att jag skulle hinna med frukost i AmEx-loungen. Efter lite yoghurt, en macka och lite te så var jag redo för passkontrollen.

jordenrunt-frukost.jpg


Snart är det boarding på första flyget SK 945 från Stockholm Arlanda till Chicago O'Hare.
 

jsn

Medlem
Det verkar bli en bra sista vecka på semestern även för oss på backen! Go' tur, ser fram emot att få följa med!
 
  • Gilla
Reactions: doc

doc

Medlem
Passkontrollen tog cirka 15 minuter att gå igenom och det var ingen kö till gate F62. När mitt boardingkort skulle skannas pep det till och lös rött. Både kvinnan och mannen vid disken reagerade, varpå mannen sa: ”Shit! Vilken lång resa! Du är ju nästan bara i luften! Ska du på möten, eller? Hur kunde du boka alla flyg i en och samma bokning?” Jag tyckte på axlarna och sa att jag själv var förvånad att jag lyckades boka allt i samma bokning. Anledningen till den röda lampan och pipet visade sig vara att jag angett en vistelseadress i bokningen, det vill säga hotellet i Chicago. Det var fel eftersom jag stannar mindre än 24 timmar skulle jag ange att jag var i internationell transit. Kvinnan i gaten ändrade det, varpå jag kunde passera och sätta mig i gatens väntfålla.

jordenrunt-arngate.jpg


När boardingen skulle börja ropades ut att business class-passagerare var välkomna att gå ombord och att man inte var tvungen att visa boardingkort eller pass för ombordstigningen. Eftersom ingen kontroll skedde av vilka som reste i business class utbröt kaos. Hela planet tyckte visst att de skulle åka business class och trängde sig därför för att gå ombord först. Trots att jag satt väldigt nära dörren till bryggan blev jag undanskuffad och kom ombord efter en del köande.

jordenrunt-boardingkaos.jpg



När jag gick på planet var det ingen som kollade boardingkort heller. Flygvärdinnorna i planets dörr pratade mest med varandra och var allmänt ointresserad av att hälsa mig välkommen ombord, så jag gick förbi dem mot min plats. Jag tvingades dock vända ingången och gå tillbaka för att släppa av teknisk personal.

När jag tillslut så nådde jag plats 1 H kände jag mig inte särskild lugn eller välkommen ombord. Jag fick dock ett glas bubbel att dricka i väntan på att den andra halvan av planets alla business class passagerare skulle hitta sina platser.

jordenrunt-sasstol.jpg


Efter punktlig push-back taxade vi ut till bana 19 och strax därefter var vi uppe bland molnen. Menyer delades ut följt av varma handdukar. Jag tyckte handdukarna hade en konstig oljig lukt som inte var särskilt angenäm.

Plats 1 H har lite extra förvaring längst fram, men annars tyckte jag möjligheten till förvaring i stolen var ganska dålig. Luftmadrassen pumpade upp sig i tid och otid under flygningen, så det var tur att det inte var en nattflygning. En annan nackdel var att bordet inte gick att skjuta undan under måltid, vilket innebar att man var inlåst till dess det var avdukat. För att sova funderade stolen utmärkt med extra bra benutrymme på första raden. Dock var Hästens-filten man fick lite kort för mina 183 cm.

Vid stolen fanns också en liten necessär innehållandes sockar, tandkräm, tandborde, ansiktsmask, ansiktskräm och läppbalsam.

jordenrunt-sasamenity.jpg


Väl på marschhöjd serverades fördrink och nötter följt av lunch.

jordenrunt-sasdrink.jpg


Efter en liten stund följde lunchen enligt nedan:

jordenrunt-saslunch1.jpg


Coppa med potatissallad, blomkålspuré, inlagda rädisor och gurkor

jordenrunt-saslunch2.jpg


BBQ-biff med rösti

jordenrunt-saslunch3.jpg


Gnalling och kittost samt rabarber- och jordgubbsbavarois

Köttet var torrt, men allt smakade bra på det stora hela. Servicen var vänlig och pursern gav mig tipps på vad jag kunde göra under min korta vistelse i Chicago. Det var en av hennes favoritdestinationer.

Lite knappt två timmar innan landning serverades en räkmacka, som smakade bra.

jordenrunt-sasmacka.jpg


Vi landade på bana 10C och på minuten punktligt parkerade vi vid terminal 5. Efter passkontrollen begav jag mig till flygplatshotellet och checkade in.

Nu väntar en snabb vända in till stan innan nästa flyg imorgon.
 
Toppen