Senaste nytt

Live-ish reserapport Korea…vi börjar med Syd

Då sitter vi i bilen mot GOT från Jönköping.
Denna gång hoppas jag på att allt är med så vi inte behöver vända :)

#glömskSambo

IMG_9448.jpeg

Bilen parkerad å promenad mot terminalen. Ingen kö alls i BC check-in så att få ut boarding kort tog ca 2-3 min. Mot säk. kontrollen. En framför oss i fast track. Lägger upp mina grejer på bandet å sambon lägger på sina före. Sambon kommer igenom utan att det piper i bågen, men när jag går igenom piper det.

Slumpmässig kontroll tänker jag å mycket riktigt är det så. Kontrollanten lägger på en pappersliknande lapp på ”staven” å strycker över händer å skor. I med det i apparaten som efter ett tag lyser rött å piper. Kontrollanten tillkallar en till kontrollant som kommer med ny stav å ny lapp å svabbar mig. Går till en annan apparat å den lyser med rött å piper. Nu börjar det bli lite pinsamt efter som de är en lång kö bakom mig nu. Får lägga upp skorna å köra den på bandet igenom röntgen å sedan tar kontrollant 1 och söker igenom ryggsäcken och visiterar mig. Efter det kör han allt igenom röntgen igen å hittar inget då heller. Då kommer kontrollant 2 fram igen och ställer lite frågor och fyller i en blankett. Aldrig varit med om att den lyst rött, men det hela var intressant att se hur de jobbade och allt sköttes snyggt. Mycket trevliga va de dessutom, så tummen upp.

Nu sitter vi i en ganska full SAS lounge och har intagit mig en korv i bröd. :)

IMG_9450.jpeg

Bilen parkerad å promenad mot terminalen. Ingen kö alls i BC check-in så att få ut boarding kort tog ca 2-3 min. Mot säk. kontrollen. En framför oss i fast track. Lägger upp mina grejer på bandet å sambon lägger på sina före. Sambon kommer igenom utan att det piper i bågen, men när jag går igenom piper det.

Slumpmässig kontroll tänker jag å mycket riktigt är det så. Kontrollanten lägger på en pappersliknande lapp på ”staven” å strycker över händer å skor. I med det i apparaten som efter ett tag lyser rött å piper. Kontrollanten tillkallar en till kontrollant som kommer med ny stav å ny lapp å svabbar mig. Går till en annan apparat å den lyser med rött å piper. Nu börjar det bli lite pinsamt efter som de är en lång kö bakom mig nu. Får lägga upp skorna å köra den på bandet igenom röntgen å sedan tar kontrollant 1 och söker igenom ryggsäcken och visiterar mig. Efter det kör han allt igenom röntgen igen å hittar inget då heller. Då kommer kontrollant 2 fram igen och ställer lite frågor och fyller i en blankett. Aldrig varit med om att den lyst rött, men det hela var intressant att se hur de jobbade och allt sköttes snyggt. Mycket trevliga va de dessutom, så tummen upp.

Nu sitter vi i en ganska full SAS lounge och har intagit mig en korv i bröd. :)

Visa bifogad bild 143270
Jag var med exakt samma på GOT men då var det barnens ryggsäck som swappades och gav utslag. Lite konstigt tycker jag, att man fyller blankett och sen good to go? Varför lyser enheten då?

Jag var med exakt samma på GOT men då var det barnens ryggsäck som swappades och gav utslag. Lite konstigt tycker jag, att man fyller blankett och sen good to go? Varför lyser enheten då?
Jag frågade med nyfiket om vad som kunde gjort att det gav utslag, men det var svårt för dem att säga…å det kan jag förstå. Jag fick gissa på vad som kunde gjort att det utlöste å när ja sa att jag använt nån hudkräm till ansiktet sa hon att det var högst troligt det. Det finns tydligen glycerin i vissa å det kunde tydligen ”likna” ämnet som har namnet nitro framför.

Efter vi landade i IST begav vi oss emot Business Class loungen där vi käkade lite från buffén. Blev även en turkisk kaffe för att försöka stå emot tröttheten som gjorde sig väl påminnd vid detta laget. 00.30 gick vi ner emot gate B13 och ni som varit på IST vet ju att det är lite sträckor att gå där.

Väl på planet fick vi pre-departure drink och ”kocken” kom och frågade om vi ville äta middag direkt efter vi var i luften. Vi avböjde detta och sa att istället för frukost tar vi då middagen. Nu var det dags att sova.

Vaknade upp över Peking och fick se den gamla flygplatsen (PEK) och kom ihåg att där har man ju varit för något år sedan. Middagen serverades och det blev sea bass. Sedan var det bara en dryg timma kvar tills vi landade i ICN. Fick även syn på att mannen som sitter snett framför mig antagligen jobbade med nått som involverar säkerhet. Han hade nämligen pistolhölster (ingen pistol i den dock) och handklovar. Första gången jag ser det på ett plan.

Något som jag reflekterade över på båda flygningarna var oordningen. Efter att planet landade var det på båda flygningarna en hel del som ställde sig upp och skulle fixa med bagage i hatthyllan, gå och prata med andra på planet m.m innan vi en knapp kommit av landningsbanan.

Emigration gick smidigt (ca 20min väntetid), ner och plocka upp väskorna för att sedan leta sig mot Airport Rail Express. Lite väntetid innan tåget kom, men väl på Seoul Station tog vi en Uber till vårt hotell Four Points by Sheraton i Myenongdong.

Inchecking och lämna bagaget på rummet för att sedan gå mot närbelägna Myenongdong walking street. Vi hade bestämt för att köra på Korean BBQ och det fick det bli.

Nu på hotellet igen och känner oss lite möra, men det är ju ändå 23.04 här ;)

Bifogar här lite bilder:

IMG_9458.jpeg

IMG_9460.jpeg

IMG_9462.jpeg

IMG_9463.jpeg

IMG_9467.jpeg

IMG_9470.jpeg

IMG_9472.jpeg

IMG_9474.jpeg

IMG_9475.jpeg

Toppen