Senaste nytt

Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72/144 timmars visumfri transit

Vad är smartaste sättet att ta sig genom immigration vid visumfri transit? Min svåger fick ägna flera timmar, gick igenom security tre gånger osv. Då var även några mandarintalande med, men de förstod inte heller.

Finns det någon här med exakta tips hur man går tillväga i Beijing?
Sist tog det mig ca 1h extra jämfört med övriga passagerare som hade visum. Det tog även extra tid då jag inte bodde på hotell utan hemma hos en bekant.

Gör som jag, boka alltid ett hotellrum för första natten, som är helt av- och ombokningsbart. Skriv hotellets adress och visa bokningsbekräftelsen vid alla eventuella frågor. Så fort du passerat immigration och tullen, avboka hotellet eftersom du nu har fått ändrade planer...
Det verkar som att immigration kan se om en utlänning har bott (inte SKA bo) på något hotell som ordnar registrering av utlänning eller inte.
Därför finns det risk att hamna i en extra kontroll vid utresan.
Om det var endast en natt brukar det inte att vara några problem men om det är flera nätter då bryter man kinesisk lag egentligen ifall man inte registrerar sig på myndigheterna själv.

Det verkar som att immigration kan se om en utlänning har bott (inte SKA bo) på något hotell som ordnar registrering av utlänning eller inte.
Därför finns det risk att hamna i en extra kontroll vid utresan.
Om det var endast en natt brukar det inte att vara några problem men om det är flera nätter då bryter man kinesisk lag egentligen ifall man inte registrerar sig på myndigheterna själv.
Precis, senast 24h efter passerat immigration måste man skriva in sig på en polisstation.

Jag har bott i lgh utan att registrera mig och hade inga problem vid utpasserande i Shanghai. Senast ringde dock polisen till min värd och påminde att jag måste komma in till polisstationen dagen efter. Väl där tog det inte många sekunder dock, in och ut på under minuten :)

Jag tror att jag vet svaret, men jag vill ändå fråga expertisen. Skulle detta vara tillåtet:

Inresa Helsingfors-Nanjing. Vistelse fyra dygn i Taizhou. Utresa Shanghai-Hong Kong.

Nanjing och Taizhou ligger bägge i samma provins, men Shanghai gör inte det.

Jag tror att jag vet svaret, men jag vill ändå fråga expertisen. Skulle detta vara tillåtet:

Inresa Helsingfors-Nanjing. Vistelse fyra dygn i Taizhou. Utresa Shanghai-Hong Kong.

Nanjing och Taizhou ligger bägge i samma provins, men Shanghai gör inte det.
Ja, det ska gå, om du pratar om 泰州 (Taizhou) i Jiangsu provins.
Upp till 144 timmars visunfri policyn gäller:
Shanghai, Jiangsu provins och Zhejiang provins
Och både Nanjing flygplats och Shanghais två flygplatser är godkända som in-/utreseplatser.

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Visa Free Transit In China For 144 Hours

Tåg, taxi, buss spelar det ingen roll. Men om det är inrikesflyg, det får inte flyga via andra provinsen som inte är Shanghai, Jiangsu eller Zhejiang.

Med tåg och buss (intercity) finns det ID kontroll.
Följdfråga, jag har förstått det som att provinserna i sådant fall måste angränsa till varandra och att du inte får passera annan provins?

Toppen