Senaste nytt

Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72/144 timmars visumfri transit

Jag sitter och funderar på att åka till Chengdu i september. Tänkte använda mig av 72 timmars transit visumet. Men jag blir inte riktigt klok på,när de börjar räknas från. Har sett att på några sidor, står det, från man får stämpeln, (gäller det bara Beijing?) och på vissa sidor har jag läst att det är från 00:00, efter man landat in.
Ex. landar jag in med Cathay Dragon från Hong Kong säg, onsdag kl. 12:40 enl. tidtabell, tänkte åka ut med Thai airways till Bangkok som går lördag 16:05. Går man på tidtabell så överstiger det ju 72 timmar, men räknas det från 00:00, så är det ju ingen fara. Tror ni att man skulle våga boka upp sig på dess flyg?
Jag har ingen säkra källor (t ex kinesiska ambassaden eller kinesiska utrikesdepartementet) men det verkar som att beräkning av 72/144 timmar börjar från kl. 00:00 dagen efter.

T ex om man ankommer till Chengdu onsdag kl. 12:40, så börjar man räkna från kl. 00:00 av torsdagen (alltså, kl. 24:00 av onsdagen).

Inte direkt från regeringen, men från Kinesiska ambassaden till Finland;

A: After confirming his / her qualification for 144-hour visa-exemption transit, the immigration inspection station will issue the foreign passenger a temporary entry permit. Then from 00:00 of the next day upon his / her arrival in China, he / she can stay in the administrative precincts of Shanghai Municipality, Jiangsu Province and Zhejiang Province without a Chinese visa for 144 hours.

D v s minimum 144h, oftast längre eftersom man anländer innan kl 00:00

Q & A Concerning 144-hour Transit Visa Exemption for Foreign Nationals

Tack, jo, då har jag tolkat det som du. Jag får gå på det, och sen i värsta fall får man väl hoppas att flyget in, blir typ 2 timmars sen, så är man ju på den säkra sidan. ;)

Guangdongs lokala myndigheter försöker att få 72 timmars visumfri policy till 144 timmar, samt visumfri policy ska gälla en stor del av Guangdong provinsen.

广东省公安厅出入境政务服务网

W020171218357617157491.png

(Foto: Guangdong CRJ)

Om detta blir verklighet, man kan resa t ex:
Stockholm-Frankfurt-Shenzhen // open jaw // Guangzhou-Istanbul-Stockholm​
utan att ansöka visumet.

Jag har letat runt men hittar inte tillfredställande svar på min fråga, är det någon här som vet?

Jag vill åka ARN - PEK - TAO - FRA. Och stanna i TAO 72h. Kvalificerar sig en sån bokning för transitvisa i TAO eller faller det redan i PEK?

Vad är smartaste sättet att ta sig genom immigration vid visumfri transit? Min svåger fick ägna flera timmar, gick igenom security tre gånger osv. Då var även några mandarintalande med, men de förstod inte heller.

Finns det någon här med exakta tips hur man går tillväga i Beijing?

Vad är smartaste sättet att ta sig genom immigration vid visumfri transit? Min svåger fick ägna flera timmar, gick igenom security tre gånger osv. Då var även några mandarintalande med, men de förstod inte heller.

Finns det någon här med exakta tips hur man går tillväga i Beijing?
Inget konkret tips men jag skulle avråda er att ha transit i Kina om det är möjligt.

De har börjat att bli som USA. Det är svårt att förutse hur lång tid det tar vid anslutning (även om det hanlar om byte mellan utrikes-utrikes).

Inget konkret tips men jag skulle avråda er att ha transit i Kina om det är möjligt.

De har börjat att bli som USA. Det är svårt att förutse hur lång tid det tar vid anslutning (även om det hanlar om byte mellan utrikes-utrikes).
Har förstått det nu, dock är det dags igen idag för honom så inget att göra åt.

Toppen