Senaste nytt

Linköpingstråden

Exakt. Det här handlar inte om reguljärtrafik egentligen. Det här handlar om tester av Gripen mm. Därav fick MP lägga sig med sitt förslag att flytta flygplatsen till Malmen. SAAB kräver en bana nära sig. På köpet får vi lite reguljärtrafik.

Jag köper inte argumentet att SAAB behöver en bana mitt i stan för dessa tester. Visst det är bekvämt att kunna köra ut direkt från fabriken till banan. Men det är inget större problem att flytta denna verksamhet till Malmen. Det är bara att bygga en monteringshall för slutmontering av Gripen på Malmen och sedan göra testflygningarna därifrån.

Airbus slutmonterar alla delar i Toulouse, vilka fraktas över hela Europa och även från SAAB på lastbilar och pråmar. Då pratar vi om stora delar som vingar och flygplanskroppar till A380. Delarna till Gripen får man ju nästan plats med på en släpkärra och det är bara några kilometer till Malmen.

Mp förslag är faktiskt inte så dåligt, man kan gott och väl ha en regionflygplats för både Linköping och Norrköping på Malmen. En breddning av huvudbanan med fem meter och man har den standard som behövs. Betydligt billigare än att bygga en ny bana varvid även en stationsbyggnad ingår i priset. Då blir det plars att bygga ännu fler bostäder på nuvarande flygplats. Järnvägen går också näre så det är lite nya spår så kan pendetåget stanna vid Malmen flygplats.

Jag kan se en hel del problem med att ha slutmontering av Gripen i lokaler utanför SAABs huvudområde. Säkerhetsklassning gör att det blir väldigt omständigt att flytta dessa mellan fabriker...

Jag vet inte vad som är bäst men Försvarsmakten vill nog ha Malmen för sig själva också.

För er som inte känner till stan: Vi har två flygplatser.

228376e0c9aa1bb0b22e86cd6f33a1da.jpg

Jag kan se en hel del problem med att ha slutmontering av Gripen i lokaler utanför SAABs huvudområde. Säkerhetsklassning gör att det blir väldigt omständigt att flytta dessa mellan fabriker...

SAAB har idag redan egna lokaler på Malmen och en egen grind så det är nog mest ett logistikproblem som borde gå att lösa. Jag vet att Malmen inte vill ha något civilt flyg på flygplatsen eftersom det skulle störa den militära verksamheten. Men det är mest ett bekvämlighetstänkande, det finns blandat civilt och militärt flyg på F21 (Luleå) och F17 (Ronneby) så det skulle nog gå bra även på Malmen. Så mycket tillkommande flygverksamhet är det inte frågan om.

Huvudproblemet är ju dock buller och vart man får bygga bostäder och inte utifrån buller vid start/landning etc. Har man löst detta genom att flytta banan 600 m så borde Stockholmspolitikerna komma hit på studiebesök :)

Intressant, jag tycker inte LRFs siffror stämmer helt med vad SCB redovisar*, men jag har inte gjort någon uppställning och exakt jämförelse.

Det som dock inga av siffrorna visar på är att Sverige skulle ha EUs dyraste åkermark...

Men jag håller med om att vi är rätt OT för businessclass, så jag tror vi kan lämna diskussionen så.

*) http://www.scb.se/Statistik/JO/JO1002/2014A01/JO1002_2014A01_SM_JO38SM1501.pdf

O T - en sista gång.
När man beräknar värde på jordbruksmark måste man även ta hänsyn till den avkastning som bonden har under x antal år, diskonterat till nuvärde.
Marken som sådan om den inte är brukad har ett helt annat pris.

Toppen