Senaste nytt

Linköpingstråden

Alf

Medlem
Väntar med spänning på en objektiv och nyanserad kommentar från @Alf :D

Jag vet inte om jag kan skriva en riktigt objektiv kommentar om detta. Än mindre nyanserad eftersom jag inte sett förslaget i mer detalj. Men att flytta en landningsbana är ju samma som att bygga en ny. Bygger man en ny bana så ser man naturligtvis till att uppfylla alla krav för att klassa upp banan så man kan flyga med B737 och Airbus 320-familjen. Då är man ju en ännu större konkurrent till Norrköping som idag bara har charter. Som jag ser det är det i så fall bara för Norrköping att lämna in. Vi behöver inte två flygplatser i regionen. Kan då LPI ta charter i framtiden ser jag faktiskt inget behov av Norrköpings flygplats. Vi får trösta oss med att vi slipper betala förlusten via skattsedeln. Det blir ju Linköping som får stå för det höga underskottet som lär uppstå för driften.

För övrigt är behovet av flygplatser i regionen betydligt mindre om inte obefintligt när Ostlänken blir klar. Då är ju tom Köpenhamn och Landvetter alternativ. Rent sanhällsekonomiskt vet jag inte om en ny bana i Linköping kan vara ekonomiskt försvarbar. Chartertrafiken kan man ju lägga på Skavsta.
 

Valley

Medlem
Man kan ju fundera på varför det skall vara så svårt för kommuner att samarbeta. Regionerna Norrköping och Linköping torde väl täcka in en 300 000 - 350 000 pax.
Och med tanke på att det inte är mer än ca 40Km mellan städerna torde det väl inte finnas en enda logisk förklaring till att man inte skall ha en gemensam flygplats. Finns ändå planerna i Linköping på att "flytta" en bana är det lika bra att göra det ordentligt.
Ganska säker på att det är samhällsekonomiskt och regionalekonomiskt riktigt.

Då kan man bygga bostäder på befintlig och hoppas att det inte blir som i Karlstad. Där har hus börjat sjunka ner i marken ........
 
Det man ofta glömmer i sammanhanget, är att SAAB behöver en bana för sin verksamhet och att denna delas med flygplatsen. Det är nog en starkt bidragande orsak till att Norrköping och Linköping inte har en gemensam flygplats skulle jag tro.
Exakt. Det här handlar inte om reguljärtrafik egentligen. Det här handlar om tester av Gripen mm. Därav fick MP lägga sig med sitt förslag att flytta flygplatsen till Malmen. SAAB kräver en bana nära sig. På köpet får vi lite reguljärtrafik.
 
Sånt vet man om man bor här och letar fastigheter. Statistiken för 2015 är inte klar ännu men redan 2014 var det över 298000 kr/h: Trots vikande lnsamhet fr lantbrukare stiger priset p kermark! - LRF Konsult

Nu är inte det här nått fastighetsforum men många tänker inte på att flygplatser och eller nya bostadsområden tar upp stora arealer åkermark som inte är gratis, särskilt inte i centrala Östergötland (Mjölby-Linköping) och södra Skåne där avkastingen på jordbruksmark är hög.
 

agehall

Medlem
Intressant, jag tycker inte LRFs siffror stämmer helt med vad SCB redovisar*, men jag har inte gjort någon uppställning och exakt jämförelse.

Det som dock inga av siffrorna visar på är att Sverige skulle ha EUs dyraste åkermark...

Men jag håller med om att vi är rätt OT för businessclass, så jag tror vi kan lämna diskussionen så.

*) http://www.scb.se/Statistik/JO/JO1002/2014A01/JO1002_2014A01_SM_JO38SM1501.pdf
 
Intressant, jag tycker inte LRFs siffror stämmer helt med vad SCB redovisar*, men jag har inte gjort någon uppställning och exakt jämförelse.

Det som dock inga av siffrorna visar på är att Sverige skulle ha EUs dyraste åkermark...

Men jag håller med om att vi är rätt OT för businessclass, så jag tror vi kan lämna diskussionen så.

*) http://www.scb.se/Statistik/JO/JO1002/2014A01/JO1002_2014A01_SM_JO38SM1501.pdf
Det är en östgötsk storbonde som sa det till mig. Nu lämnar vi det :)
 
Toppen