Väntar med spänning på en objektiv och nyanserad kommentar från @Alf
Jag vet inte om jag kan skriva en riktigt objektiv kommentar om detta. Än mindre nyanserad eftersom jag inte sett förslaget i mer detalj. Men att flytta en landningsbana är ju samma som att bygga en ny. Bygger man en ny bana så ser man naturligtvis till att uppfylla alla krav för att klassa upp banan så man kan flyga med B737 och Airbus 320-familjen. Då är man ju en ännu större konkurrent till Norrköping som idag bara har charter. Som jag ser det är det i så fall bara för Norrköping att lämna in. Vi behöver inte två flygplatser i regionen. Kan då LPI ta charter i framtiden ser jag faktiskt inget behov av Norrköpings flygplats. Vi får trösta oss med att vi slipper betala förlusten via skattsedeln. Det blir ju Linköping som får stå för det höga underskottet som lär uppstå för driften.
För övrigt är behovet av flygplatser i regionen betydligt mindre om inte obefintligt när Ostlänken blir klar. Då är ju tom Köpenhamn och Landvetter alternativ. Rent sanhällsekonomiskt vet jag inte om en ny bana i Linköping kan vara ekonomiskt försvarbar. Chartertrafiken kan man ju lägga på Skavsta.