Senaste nytt

Linköpingstråden

JanneB

Medlem
Cabin crew hade blivit så trakasserade av en passagerare att de byta ut den på AMS. Inte mkt att säga om, krävs nog en hel del för att det ska ske, de lär vara härdade.
 
ff82af2f952b4d842aef37d3f02c7709.jpg

Varför är det så svårt att landa just här?
 

Fredrik

Medlem
Finns det samma hjälpmedel för att landa i Linköping? Jag tycker mig komma ihåg att större plan inte får landa i Linköping men väl i Norrköping.
 

Alf

Medlem
Det är i stort sett samma landningshjälpmedel på båda flygplatserna, dock har NRK ILS (instrumentlandningssystem) till båda banorna. Vet inte om LPI har ILS till Bana 11.
Båda banorna i NRK och LP har i stort sett samma banriktning så om det blåser likadant på båda platserna borde det vara landningsbart på båda platserna. Det måste således varit någon annan väderparameter eller helt enkelt skillnad i vindstyrka och vindriktning som fällt avgörande om vilken flygplats det blev.

Norrköping är numera certifierad för riktigt stora flygplan i jumboklassen så vi väntar bara på en direktlinje till stora världen. Tyvärr så har vi inget reguljärflyg till närområdet, men det gäller att tänka stort om man är lokalpolitiker. Någon politiker sa att vi skall avakta nerläggning av Bromma, då kommer det att bli fart på flygplatsen i NRK. Som sagt, bara en politiker kan komma på något sådant. Som om Brommas trafik skulle hamna i NRK, nonsens. Den kommer ju så klart att delas upp mellan Arlanda och Skavsta. Min slutsats är således att vår framtida flygplats i Östgötaregionen är Skavsta. När Ostlänken är klar går det på nolltid att ta sig dit.
 
Det är i stort sett samma landningshjälpmedel på båda flygplatserna, dock har NRK ILS (instrumentlandningssystem) till båda banorna. Vet inte om LPI har ILS till Bana 11.
Båda banorna i NRK och LP har i stort sett samma banriktning så om det blåser likadant på båda platserna borde det vara landningsbart på båda platserna. Det måste således varit någon annan väderparameter eller helt enkelt skillnad i vindstyrka och vindriktning som fällt avgörande om vilken flygplats det blev.

Norrköping är numera certifierad för riktigt stora flygplan i jumboklassen så vi väntar bara på en direktlinje till stora världen. Tyvärr så har vi inget reguljärflyg till närområdet, men det gäller att tänka stort om man är lokalpolitiker. Någon politiker sa att vi skall avakta nerläggning av Bromma, då kommer det att bli fart på flygplatsen i NRK. Som sagt, bara en politiker kan komma på något sådant. Som om Brommas trafik skulle hamna i NRK, nonsens. Den kommer ju så klart att delas upp mellan Arlanda och Skavsta. Min slutsats är således att vår framtida flygplats i Östgötaregionen är Skavsta. När Ostlänken är klar går det på nolltid att ta sig dit.
Ja om 15 år är Ostlänken klar och Skavsta det självklara valet. Men vAr och varannan vecka blir KLM diverted till NYO eller NRK. Konstigt. Igår, efter att jag skrev inlägget ovanför, så såg jag ändå KLM lyfta över Linköping vid 17.30, fastän den landade på NRK vid 16.40. Mycket märkligt.
 

marbe166

Medlem
Jag har också märkt att flightradar24 verkar indikera att en del Linköpingsflyg divertar till NRK när de uppenbarligen inte gör så, eftersom de startar igen från LPI efter normal turnaroundtid. Fr24 verkar förlora kontakten med dem under inflygningen. Slutsatsen är att man inte ska lita på fr24 i alla lägen. Dock verkar det som att diverten till NYO häromkvällen stämde, om man ska lita på radaruppspelningen.

Tillägg: Om det hade varit så många diversions som fr24 indikerar så hade nog folk klagat mycket mer, och vi hade hört om det i lokalpressen.
 
Toppen