Senaste nytt

Lillemannen mot miljonen

Landat i Xieman, med Xieman Air smidig flygning på drygt 2 h gate till gate. Maten helt okey men inget bubbel att dricka.
Lite foto med inflygning till Xieman. IMG_5822.jpeg

IMG_5821.jpeg

IMG_5826.jpeg

Vacker stad med mycket grönt runt om. Synd jag inte har tid att uppleva den idag.

Av planet, klistermärke på bröstet. Eftersom jag har boarding kortet till nästa flyg gick det smidigt.
Blir upplockat av personal precis innan transit området som följer mig fram till 24h Visa. Boardingkortet stämplas och blir hänvisad att gå igenom Säkerhetskontrollen och är sen i avgångsterminalen T3. Gick enkelt på mindre än 10 min.

IMG_5813.jpeg

Letar upp Xiamen loungen som finns gate 6.
Rulltrappa ner eller hissen bredvid.

IMG_5829.jpeg

Lounge är bra med en hel del att äta. Öl och vin går att få.
Kul med flygplan spotting precis utanför med naturligt ljud nivå, då dörrarna inte är täta.

IMG_5830.jpeg

IMG_5836.jpeg

IMG_5833.jpeg

IMG_5834.jpeg

IMG_5842.jpeg

Här kommer jag bli några timmar innan nästa flyg ikväll.

Last edited:
Flygningen till Jakarta gick bra. En hel del fasten seatbelt. Man såg hur det blixtrade runt om men vi var aldrig i något oväder.
Blev bara en bild ifrån flyget då jag mest såg film och kabinen var nersläckt. Maten smakade bra om man gillar asien style. Fanns bara öl/vin i starkare former. Blev vatten / cola för mig.
IMG_5850.jpeg

Inför landningen passerade vi två lysande varma källor/vulkaner.

IMG_5860.jpeg

IMG_5859.jpeg

Efter läst på, så är min erfarenhet. Förbered dig så mycket som möjligt innan du flyger. Visa EVOA kostar ca 330:-
Ladda ner 2-3 dagar QR koder för tull och hälsokontroll.

Tull
https://ecd.beacukai.go.id/

Hälsa

https://sshp.kemkes.go.id/register?travel_mode=Air

Det gick snabbt igenom med E gate.
Tullen tog lite tid då man oftast inte hade gjort tullkoden när man kom fram i kön.

Jag valde denna gången att ta hotell på flygplatsen.
Var ändå bara 4 h sömn jag skulle få.

IMG_5861.jpeg

Vaknade upp vid 4.30 på morgonen. In i duschen och sen till check in.

Idag står på programmet Garuda och Kenya Airlines. Det blir Garuda till Guangzhou och sen Kenya till BKK där frun väntar vid midnatt.
Ut ifrån hotell direkt i avgångshallen. Garuda airlines håller till vid A området.

IMG_5863.jpeg

Incheckningen gick smidig jag valde mitten säten i business kabinen då man sitter två och två i 3 i rad

IMG_5864.jpeg

Fick båda boarding korten till Garuda och Kenya airlines. EB kommer in rätt. Jag har inte haft ett flyg i Asien där EB nr inte har kommit rätt med status.

Garuda / Sky priority har fasttrack igenom securty ligger vid längst till vänster efter A .

Jag struntade att använda Egate då det var så lång kö och många hade problem med skanningen.

Iväg upp till Garuda loungen finns på andra våningen följ skyltar.

IMG_5866.jpegIMG_5867.jpeg
IMG_5868.jpeg

Hann inte bli så många kort innan boarding. Ca 12-15 min att gå till gaten ifrån loungen.

IMG_5878.jpeg
Sen började problemen.
Ett flyg till HKG med One world och mitt med Garuda Indonesian. 1 B och 1C.
IMG_5879.jpeg

Tog lite tid innan man fick ordna upp detta med folk i dom olika körerna.
IMG_5880.jpeg

Då bär det iväg. En Airbus 330-200
Skall ta oss till Guangzho.
IMG_5881.jpeg

Hitta mitt mittensäte 7D snabbt. Blev direkt tillfrågad om något önskades dricka. Här fanns champagne, så bubbel få det bli.
IMG_5882.jpeg

IMG_5883.jpeg

IMG_5884.jpeg

IMG_5889.jpeg

Flygningen till Guangzhou var bra med Garuda Indonesia. Kommer att använda dessa fler gånger.
Lite foto från flyget IMG_5894.jpeg

IMG_5891.jpeg

IMG_5893.jpeg

När vi kom fram till Guangzhou tänkte det här kommer gå smidigt.
Jag har både checkat in, har boardingkort. Har visumfritt Schengen för Kina, har papper på biljett ifrån Bangkok. Men ack så lurad.

Jag tycker ändå jag är en ganska van resenär med 60-70 hotell nätter 40-50 flyg om året fast jag har trappat ner. Men men.

Kinesisk tjänsteman är vad det är.
Första varför ett Garuda boardingkort när du flyger Kenya?
Sa direkt till dom att kalla hit en supervisor. Efter 25 min kom en kvinna, det är inga problem bra lös det för honom. Tog minst 10 min till med hjälp av 7 st personer.

IMG_5895.jpeg

Glad i hågen. Gick vidare för tull nä du. Var kommer du ifrån? Pekar där! Var är ditt bagage? Jag har bara detta. Går tyvärr inte att scanna ditt boarding kort. Måste ha stämpel. Ta gå igenom diplomatkön inga problem.
Fick stämpel gick till nästa problem.

IMG_5896.jpeg

Så då var det bara säkerhetskontrollen som skall klaras av. Loungen väntar på mig.
Nä så blev det inte mitt boarding pass var fel. Man hade stämplat över QR koden. Och man tar inte mobilpass. En massa ringande och jag bad dom igen ta fram supervisorn. Efter tag kom en av kvinnorna som var med första gången och förklarade allt. Jag frågade, vad är problemet? Svar inget problem, bara administration.

Som tur var där knappt något folk så man försökte hjälpa mig och alla var vänliga, talade bra engelska.
Väl igenom så till loungen på väntan på Kenya flyget.

IMG_5898.jpeg

IMG_5899.jpeg

Lite foto ifrån loungen.
IMG_5900.jpeg

IMG_5901.jpeg

IMG_5903.jpeg

IMG_5908.jpeg
IMG_5909.jpeg

IMG_5912.jpeg

Blir mer sen närmare boarding med Kenya Airways

Toppen