Senaste nytt

Löner på SAS/Cimber/JetTime

Skojar du med oss? De av mina vänner som varit doktorander har tjänst betydligt bättre. Se t ex villkor för doktorander på SU.

Doktorand FAQ | Stockholms universitets studentkår

"Doktorandlöner regleras av ett lokalt kollektivavtal (ALFA-SU) för Stockholms universitet enligt Allmänna löne- och förmånsavtalet (ALFA). Ingångslönen ligger vanligtvis på 23 700 kr och slutlönen på 27 500 kr. Löneutvecklingen under anställningstiden följer en bestämd doktorandstege som finns publicerad på universitetets medarbetarwebb. Detta är minimibeloppen – fakultet och institutioner kan dessutom besluta om att ett månatligt lönetillägg ska ges om det bedöms vara motiverat i rekryteringssyfte."
Det finns tre typer av ersättning till doktorander: stipendier, utbildningsbidrag och lön.

Stipendier som har sämst vilkor är (väl?) på väg bort, men utbildningsbidrag finns fortfarande kvar, vilket också är en kass ersättningsform. Bäst på att anställa sina doktorander har alltid de tekniska högskolorna varit där doktrandtider samtidigt är 5 år istället för 4 år, då 20% är "institutionstjänsgöring", oftast undervisning.
De som inte är anstälda har inte det grundläggande sociala skydd det innebär, och har betydligt lägre ersättning än de avtalade för anstälda. SU som citeras avskaffade utbildningsbidrag 1 juli 2015, men har fortfarande inte avskaffat möjlighet att tillämpa stipendier för doktorandstudier.

Vad tjänar SAS egen kabinpersonal?

Ifølge denne artikel fra sidste år tjener en dansk ansat i SAS og Cimber i DKK:

ÅR SAS Cimber
1 18.873 21.350
2 19.750 21.350
3 21.665 22.500
4 24.295 22.500
5 26.174 24.000
6 27.690 24.000
7 28.083 25.300

Max løn i SAS 29.693 (efter ti år) i Cimber 25.300 (efter seks år)

upload_2016-2-11_10-9-53.png

Som doktorand tjener man ~15,000. Så "oavsätt yrke" er kanskje å ta i :p
Nu hamnar vi OT men du doktorerar på fel ställe, på LTU så har man 27 800/månad i ingångslön och 32500 efter Lic.... :)

Hur som helst de lönenivåer som de talas om för personalen här är i lägsta lagret, det är få jobb av någon sorts kvalifikation som ger under 20k i grundlön i Sverige.

Så det innebär om jag läser tråden rätt att en Svensk CA har 19000SEK i ingångslön och en Dansk 18900 DKK = 24000 SEK. Det är lite anmärkningsvärt med tanke på den danska strejkviljan... Eller kanske det är just den som gör skillnaden :)

Så det innebär om jag läser tråden rätt att en Svensk CA har 19000SEK i ingångslön och en Dansk 18900 DKK = 24000 SEK. Det är lite anmärkningsvärt med tanke på den danska strejkviljan... Eller kanske det är just den som gör skillnaden :)
Ja. Men jag vet inte om du känner till skillnaderna på socialförsäkringssystemen i de respektive länderna. I Danmark är du själv primärt ansvarig för att betala in till din pension (även om det finns en slatt folkpension). Den offentliga delen är följaktligen betydligt mindre i Danmark än i Sverige. Detta slår också direkt på din lön varför löner som sådana alltid kommer att vara högre i Danmark, i princip oavsett jobbkategori.

Ja. Men jag vet inte om du känner till skillnaderna på socialförsäkringssystemen i de respektive länderna. I Danmark är du själv primärt ansvarig för att betala in till din pension (även om det finns en slatt folkpension). Den offentliga delen är följaktligen betydligt mindre i Danmark än i Sverige. Detta slår också direkt på din lön varför löner som sådana alltid kommer att vara högre i Danmark, i princip oavsett jobbkategori.

Jo... det är ju iofs sant, men en skillnad på 5000SEK kan ju inte förklaras av ITP. ITP ger ju bara 4,5 % under 7,5 IBB vilket ger cirka 850SEK + särskild löneskatt vilket blir cirka 1050SEK räknat från 19000SEK i grundlön.

Toppen