Senaste nytt

Löner på SAS/Cimber/JetTime

Jo... det är ju iofs sant, men en skillnad på 5000SEK kan ju inte förklaras av ITP. ITP ger ju bara 4,5 % under 7,5 IBB vilket ger cirka 850SEK + särskild löneskatt vilket blir cirka 1050SEK räknat från 19000SEK i grundlön.
Utan att veta exakt hur det ser ut i Danmark, men det är väl snarare de 18% i allmän pensionsavgift som du ska jämföra med, och inte ITP?

Jo... det är ju iofs sant, men en skillnad på 5000SEK kan ju inte förklaras av ITP. ITP ger ju bara 4,5 % under 7,5 IBB vilket ger cirka 850SEK + särskild löneskatt vilket blir cirka 1050SEK räknat från 19000SEK i grundlön.

Utan att veta exakt hur det ser ut i Danmark, men det är väl snarare de 18% i allmän pensionsavgift som du ska jämföra med, och inte ITP?

Precis som @mha321 skriver. Mina danska vänner sätter av 20 % av bruttolönen till pension. Detta förefaller vara standard om man inte vill stå utan pension. Arbetsgivaren betalar alltså ut högre lön men du får själv pröjsa pensionen. Förenklat men korrekt.

Ja. Men jag vet inte om du känner till skillnaderna på socialförsäkringssystemen i de respektive länderna. I Danmark är du själv primärt ansvarig för att betala in till din pension (även om det finns en slatt folkpension). Den offentliga delen är följaktligen betydligt mindre i Danmark än i Sverige. Detta slår också direkt på din lön varför löner som sådana alltid kommer att vara högre i Danmark, i princip oavsett jobbkategori.
Helt korrekt såklart!
Det är en djungel att jämföra svenska och danska löner. En annan tongivande skillnad är att man betalar mer i skatt i Danmark också. (Fast man kan lätt komma in i diskussionen med avdrag osv osv...) Min generella uppfattning är att "lokala omständigheter" prisas in i lönen, så det är troligen ganska jämförbara löner. My 5 øre... :)

Jobbar själv i dk, lönerna är jämförbara.

Men att ens snacka om 17k i månaden är ett direkt hån. Skall det gå att leva på med hus och barn osv.

Eloge till sas som iaf försöker ge vettiga villkor i en galen bransch.

Skummade igenom det. Om jag förstår rätt så vid tjänstgöring 6-12 timmar från hemmabas utgår 50% traktamente. Förstår inte riktigt hur det beräknas vid tex Europaflygningar. Utan övernattning blir det väl inte skattefritt, men är ju ändå en del pengar där. Vet inte hur vanligt det är att man jobbar mer än 47h i veckan eller 166h i månaden. Övertiden per timme 1% av månadslönen.

Ja. Men jag vet inte om du känner till skillnaderna på socialförsäkringssystemen i de respektive länderna. I Danmark är du själv primärt ansvarig för att betala in till din pension (även om det finns en slatt folkpension). Den offentliga delen är följaktligen betydligt mindre i Danmark än i Sverige. Detta slår också direkt på din lön varför löner som sådana alltid kommer att vara högre i Danmark, i princip oavsett jobbkategori.

Samt en væsentligt højere skat i Danmark. Jeg vil hævde at net løn i Sverige stadig er bedre end i Danmark(på trods af 5k SEK forskel i omregnet valuta)

Samt en væsentligt højere skat i Danmark. Jeg vil hævde at net løn i Sverige stadig er bedre end i Danmark(på trods af 5k SEK forskel i omregnet valuta)
Japp, du har helt rätt. Jag "skendeklarerar" själv i Danmark (selvangivelse) och ryser varje gång jag får veta av SKAT vad jag skulle betala om jag jobbade i Danmark. AM-bidraget täcks ju i Sverige till stor del av arbetsgivaren Och toppskatten är ju löjligt hög från en löjligt låg tröskel. Det är med andra ord inte dugg förvånande att bruttolönen för SAS CC är högre i Danmark än i Sverige.

Japp, du har helt rätt. Jag "skendeklarerar" själv i Danmark (selvangivelse) och ryser varje gång jag får veta av SKAT vad jag skulle betala om jag jobbade i Danmark. AM-bidraget täcks ju i Sverige till stor del av arbetsgivaren Och toppskatten är ju löjligt hög från en löjligt låg tröskel. Det är med andra ord inte dugg förvånande att bruttolönen för SAS CC är högre i Danmark än i Sverige.

typ 63-64% på alt over 460.000 i året :rolleyes:.. 42% kapitalskat på alt over 50k/år :D.

The joy of those living in Denmark. :cool:

Toppen