Senaste nytt

Läskig connection Frankfurt

känns knapert...
Förutom att man nog blir ombokad om man missar pga att man inte hinner till gate om man har genomgående biljett.
Får man EU ersättning om man blir akterseglad med godkänd MCT om man har försökt ta sig till gaten så fort det går?

Har en "mardrömsupplevelse" i minnet över ett gate byte där jag fick springa i i tunneln med andan i halsen... dagen till ära (2004) så hade de även mer än vanligt psykadelisk ljud och ljussättning tunneln... usch.
Om planet landar i tid kan det nog bli svårt att få ersättning, men landar man sent som gör att man missar connection borde man kunna få 261/2004 ersättning så länge man bokat inom MCT.

Om planet landar i tid kan det nog bli svårt att få ersättning
Det tror jag faktiskt inte alls. Det är flygbolaget som har satt en given MCT. Landar du i tid men av en eller annan orsak inte hinner till gate i tid är det flygbolaget som satt en för tajt MCT. Här utgår man dessutom inte ifrån att du är Mo Farah, MCT är lika för alla - oavsett om du är 75 år, har med dig hund eller tre barn.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag inser att förbindelsen MUN-MUC kan bli knepig. Men resten då?

Läser man Connection in Frankfurt-tråden på FT känns det snudd på omöjligt. Har LH någon form av snabbservice för korta förbindelser?

Haha, du kan ju fråga Star Alliance om deras berömda connect service som de gör så mycket reklam för just nu... :p

(hint, den verkar inte finnas i verkligheten...)

Det tror jag faktiskt inte alls. Det är flygbolaget som har satt en given MCT. Landar du i tid men av en eller annan orsak inte hinner till gate i tid är det flygbolaget som satt en för tajt MCT. Här utgår man dessutom inte ifrån att du är Mo Farah, MCT är lika för alla - oavsett om du är 75 år, har med dig hund eller tre barn.
Ja det är ju bara att pröva, men en del folk drar benen efter sig i onödan mm och en "normal" takt så hade man hunnit. Ska man sätta MCT efter 75-åringar som går långsamt så får man nog öka på med 30 minuter på de flesta ställen.
Oavsett vad är det en jäkligt tight connection i Frankfurt, krävs väldigt lite för att man ska bli försenad och inte hinna om nästa plan avgår i tid. MCT är 45 minuter så det är ju precis på minimum.

Ja det är ju bara att pröva, men en del folk drar benen efter sig i onödan mm och en "normal" takt så hade man hunnit. Ska man sätta MCT efter 75-åringar som går långsamt så får man nog öka på med 30 minuter på de flesta ställen.
Och det är ju precis poängen. Om du väljer att krypa, käka trerätters, shoppa loss i taxfree e.d. har du naturligtvis dig själv att skylla. Att gå i normal takt utifrån egna förutsättningar (notera: MCT skiljer sig inte åt för olika typer av passagerare) kan däremot aldrig bestraffas. Då får flygbolaget göra något åt MCT istället alternativt sluta sälja biljetter till passagerare som kan förvänta ta längre tid på sig. Eller enklast: pröjsa ersättning enligt 261/2004.

Dessutom ska du ju knappast behöva vara en superpåläst frequent flyer med 1000+ besök på Frankfurt för att passera nålsögat. Något som kan vara nog så besvärligt på stora flygplatser där det ofta kan vara rätt förvirrande att hitta vägen.

• Gilla
Reactions: Gus
Och det är ju precis poängen. Om du väljer att krypa, käka trerätters, shoppa loss i taxfree e.d. har du naturligtvis dig själv att skylla. Att gå i normal takt utifrån egna förutsättningar (notera: MCT skiljer sig inte åt för olika typer av passagerare) kan däremot aldrig bestraffas. Då får flygbolaget göra något åt MCT istället alternativt sluta sälja biljetter till passagerare som kan förvänta ta längre tid på sig. Eller enklast: pröjsa ersättning enligt 261/2004.

Dessutom ska du ju knappast behöva vara en superpåläst frequent flyer med 1000+ besök på Frankfurt för att passera nålsögat. Något som kan vara nog så besvärligt på stora flygplatser där det ofta kan vara rätt förvirrande att hitta vägen.
45 minuter hinner man ju normalt sätt på i Frankfurt, men som redan sagts, bussgate och "otur" med kö i passkontroll så försvinner alla marginaler. Man har säkert rätt till ersättning, frågan är väl sen hur mycket man får kämpa för att få ut ersättningen.

Om jag hade varit i situationen att jag höll på att missa min connection pga omständigheter bortom min kontroll, såsom bussgate och långa köer i passkontrollen/säkerhetskontrollen, så hade jag dokumenterat så mycket som möjligt med mobilkameran för att ha så mycket kött på benen som möjligt när det blir dags att ansöka om ersättning. Sedan hade jag så klart också bett folk om att få gå före dem i köerna, många brukar vara snälla och släppa förbi en om man frågar snällt och säger att man håller på att missa sitt flyg.

Om planet landar i tid kan det nog bli svårt att få ersättning, men landar man sent som gör att man missar connection borde man kunna få 261/2004 ersättning så länge man bokat inom MCT.

Oavsett vad är det en jäkligt tight connection i Frankfurt, krävs väldigt lite för att man ska bli försenad och inte hinna om nästa plan avgår i tid. MCT är 45 minuter så det är ju precis på minimum.

45 minuter hinner man ju normalt sätt på i Frankfurt, men som redan sagts, bussgate och "otur" med kö i passkontroll så försvinner alla marginaler. Man har säkert rätt till ersättning, frågan är väl sen hur mycket man får kämpa för att få ut ersättningen.

Jag har långa ben och har ett "flygplatstempo", men skulle planet parkera vid A69 eller A42, och flyget avgår från Z13-20 skulle både Usain Bolt OCH Mo Farah få problem, inte för att tala om mig :)

Jag reser med 50min på Schengen till Schengen, och hade 18min från dörren öppnade senast från BCN vid A36 till ARN flighten vid A24. Dörren stängdes bakom mig. Det är galenskap att tillåta 50min MCT Schengen till Interkontinental på denna flygplats, och jag håller med @Agö att detta bör anpassas till "normal-resenärer" inte doktorander i Frequent Flying.

Mitt exempel med Air Canada och Lufthansa var jag redan "off-loaded" när jag kom till gaten 15min innan avresa. Men det löste sig. Jag är ganska övertygad att ersättning inte är ett problem, och att det inte kräver integritetskränkande åtgärder som filmning med mobilkamera för detta. Det finns en loggbok redan som man kan ta del av.

Ersättning i all ära men föga tröst om man som vi för något år sedan missade flight Frankfurt till Amman pga SAS strulande på Kastrup. Fick utan problem övernattning utmärkt hotell med 70 euro i restaurangen dessutom allt betalt mot kvitto för heldag vistelse i tråkiga Frankfurt samt inte minst varsin övernattningskit tshirt tandkräm mm. Dock med en skillnad. Tampong i fru ulaguns och kondom i min!!!
Till saken förseningen ställde till det rejält med hotell bokad utflykt mm i Jordanien Gäller väl detsamma till Miami. Man vill dit och ev ersättningar är bra men ersätter aldrig komma fram i tid.
OT Rom via FRA förra veckan. Snabbb promenad tog dryga halvtimmen

Toppen