Senaste nytt

Kroppsvisitation av tullen

Efter att ha campat några veckor i Australien så var inresan (CHC) till N.Z. lite besvärlig
såtillvida att vi fick lämna tält och sovsäckar på flygplatsen "för behandling" ett dygn. De
ville inte få några sporer, fröer eller småkryp från Australien..

Trots att jag har ett "förbrytaruteseende", mörkhårig och ofta orakad så har jag mycket sällan stoppats av tullen. Totalt endast 3 gånger och då har jag ändå besökt en hel del mystiska platser i tredje världen. Totalt endast 3 incidenter på drygt 10 års resande.

Jag fick väskan genomsökt på Gardemoen när jag kom från ARN, jobbade i norge vid den tiden. Jag har ingen aning vad de letade efter men det enda de hittade var min tvätt.

Sen var det "ambulerande passkontroll" i Frankfurt som knep mig i somras då jag efter en cykelolycka hade ett fett blåöga. Jag fick visa upp id-kort och biljett och sedan var det grönt att gå. Mina utomeuropeiska kollegor blir väldigt ofta stoppade av dessa herrar och de blir rätt rejält utfrågade innan de släpps vidare. Det är trist att det ska vara på det viset.

Slutligen sög tullen på arlanda in mig för ca en månad sedan då jag kom från dublin och hade 39 graders feber. De tyckte att jag så orolig och nervös ut men de fattade rätt snabbt att jag faktiskt var sjuk och släppte mig utan att ens titta i väskan. däremot frågade de om jag hade "något olagligt" med mig. Vad förväntar de sig att man ska svara? ;)

Glömde en "incident" förresten. Åkte hem från en hårdrocksfestival i tyskland i somras med buss och sedan flyg från CPH. När jag skulle genom säkerhetskontrollen tryckte de på "slumpmässig scanning"-knappen, antagligen för att jag såg rätt sliten ut och jag blev rätt rejält genomkänd av den kvinnliga vakten. Hon var extremt noga, speciellt runt skrevet, inte så kul när man bara har tunna byxor och "commando style" pga bristfälliga tvättmöjligheter. Tänder man på uniformerade kvinnor hade det säkert varit en erotisk upplevelse ;)

Last edited:
Slutligen sög tullen på arlanda in mig för ca en månad sedan då jag kom från dublin och hade 39 graders feber. De tyckte att jag så orolig och nervös ut men de fattade rätt snabbt att jag faktiskt var sjuk och släppte mig utan att ens titta i väskan. däremot frågade de om jag hade "något olagligt" med mig. Vad förväntar de sig att man ska svara? ;)

Antagligen samma resonemang som frågorna i USAs ESTA-formulär. Är du kriminell, krigsförbrytare eller knarkare? Kommer också ihåg när man mönstrade för massa år sen, då skulle man också svara på frågor genom att kryssa i JA eller NEJ. En fråga löd "Använder du, eller har du använt hasch eller andra droger?". Svaret på frågan om man någon gång hade provat att röka hasch skulle alltså vara samma som att man dagligen injicerar heroin. Jag svarade nej...

Antagligen samma resonemang som frågorna i USAs ESTA-formulär. Är du kriminell, krigsförbrytare eller knarkare? Kommer också ihåg när man mönstrade för massa år sen, då skulle man också svara på frågor genom att kryssa i JA eller NEJ. En fråga löd "Använder du, eller har du använt hasch eller andra droger?". Svaret på frågan om man någon gång hade provat att röka hasch skulle alltså vara samma som att man dagligen injicerar heroin. Jag svarade nej...

Frågorna i ESTA har en stor betydelse om du väljer att ljuga och blir påkommen, kan hända om du av nån anledning blir utredd i USA. Då kan det bli svårt att få komma in under lång tid sen.

Den som har behov av att ljuga på dom frågorna skulle nog ändå inte komma in om hen svarade sanningsenligt...

Tror jag alltså, har aldrig haft behov av att ljuga där... :D

Mvh
/NotRyan

Den som har behov av att ljuga på dom frågorna skulle nog ändå inte komma in om hen svarade sanningsenligt..

Självklart inte, men om du ljuger och blir påkommen så misstänker jag att påföljderna blir rätt allvarliga - troligen slänger de dig i finkan. Om du är ärlig så får du nog bara åka hem med nästa plan...

Självklart inte, men om du ljuger och blir påkommen så misstänker jag att påföljderna blir rätt allvarliga - troligen slänger de dig i finkan. Om du är ärlig så får du nog bara åka hem med nästa plan...
Alltså om man svarar att "Jag är terrorist" kan man åka hem med nästa plan och inte till Guantanamo? ;)

USA är ju lite sjuka med sina regler tycker jag. Alla ex US är potentiella terrorister. Sen kostar visum för EU medborgare 14$ medan visum för US medborgare till EU är gratis.. Det behövs någon med balls i ledningen för EU

Sant, man kanske får gratis transport dit istället.
HeHe Där har du ju en nice benefit man kan få utan Guldkort. Har du någon hum om hur registrera points för den resan??

Last edited:
Toppen