Senaste nytt

Kroppsvisitation av tullen

Du samlar inte miles/poäng med det bolaget utan år för vistelsen.
Svårt att retroclaima dessa tror jag.
Visst är det sjukt. En kompis dotter reste över och skulle bo 5-6 månaderhos sin farbror som drev ett företag utanför LA.
tjejen (runt 18-20) fick frågan i immigration hur hon skulle försörja sig och då sa hon som det var att hon var gäst hos sin farbror som drev x- företag i LA.
Resultatet blev att hon blev lagd med handfängsel och fick vackert vänta in nästa lämpliga transport till Sverige. Inga kontakter med anhöriga som dels väntade på flygplatsen dels fanns i Sverige. Mamman var sedan många år vän med Ambassadören i Stockholm så samtalet när väl dottern fanns i CPH igen skulle jag vilja hört...
Resultatet blev att dottern fick ett Greencard och betald resa till LA. Tog dock någon månad. Ibland är det bra att ha rätt föräldrar...

Last edited:
En färsk ögonblicksskildring.

Tog ett sent Öresundståg från Köpenhamn till Malmö idag. Efter Kastrup kommer som vanligt civila tullare som ber att få titta i folks väskor m.m. och ställer de sedvanliga frågorna (är du svensk/dansk? vart ska du resa och varför?, osv.). I min del av vagnen finns bl.a. en svensk man med sannolikt ursprung i Karibien. Han ser ut som det typiska "offret" för tullarna (lägg därtill rastahår, en sådan där mössa som många musiker från Karibien kan tänkas ha, osv....) och det slår inte snett denna gång heller. Efter att civiltullarna gått kommer givetvis hundföraren med kollega och hunden är enligt hundföraren "intresserad" av mannen. Jag skulle inte vilja påstå att hunden verkligen markerade men så kanske var fallet. Hur som helst, civiltullarna kallas tillbaka och ganska häftig ordväxling bryter ut mellan mannen och de fyra tullarna (ord som rasist m.m. dyker upp). Mannen vägrar bli genomsökt ombord på tåget och får följa med tullarna för kroppsvisitation på Malmö C.

Nu hände det, iofs inte i tullen utan i säkerhetskontrollen på FRA. Blev tagen åt sidan och fick gå i ett separat rum där min dator topsades för något, förmodligen droger. Maskinen såg iaf ut som de som visas på "Border control Australia". De topsade inte mig dock utan bara datorn men jag var ett tag rätt orolig över utsikterna att behöva visa min bleka data-kropp inför bastanta tyska säkerhetsvakter. Slutsats: res inte i en Breaking Bad-tröja ;)

Nu hände det, iofs inte i tullen utan i säkerhetskontrollen på FRA. Blev tagen åt sidan och fick gå i ett separat rum där min dator topsades för något, förmodligen droger. Maskinen såg iaf ut som de som visas på "Border control Australia". De topsade inte mig dock utan bara datorn men jag var ett tag rätt orolig över utsikterna att behöva visa min bleka data-kropp inför bastanta tyska säkerhetsvakter. Slutsats: res inte i en Breaking Bad-tröja ;)

Haha outstanding, jag tänkte faktist resa i min Heisenberg sweater till Boston i söndags från LHR men tänkte att nog bäst att köra neutralt. Frågan är ens om tyskarna vet vad BB är.

"Topsningen" är för explosiva ämnen, och inte droger. De har ett slumpmässigt schema för det på de flesta flygplatser, så det har inget med att man ser mystisk ut (såklart kan de utföra punktinsatser också men det är väldigt ovanligt). I USA har de liknande procedurer, men där får man även testa händerna för explosiva ämnen.

"Topsningen" är för explosiva ämnen, och inte droger. De har ett slumpmässigt schema för det på de flesta flygplatser, så det har inget med att man ser mystisk ut (såklart kan de utföra punktinsatser också men det är väldigt ovanligt). I USA har de liknande procedurer, men där får man även testa händerna för explosiva ämnen.

Må så vara, men det är inte lika roligt ;)

Bara explosiva? Min väska blev topsad senast från Chicago och jag tänkte direkt på droger och serien Border control Australia :D

Jag blev "randomly selected" för väsktopsning vid samtliga fyra flygningar inrikes Australien i januari. Måste se ond ut i Australiensarnas ögon...

Jag blev "randomly selected" för väsktopsning vid samtliga fyra flygningar inrikes Australien i januari. Måste se ond ut i Australiensarnas ögon...

Ja något "random" finns då inte i deras värld, hur mycket dom än säger det ;)

Bara explosiva? Min väska blev topsad senast från Chicago och jag tänkte direkt på droger och serien Border control Australia :D

Mja, mig veterligen kollar de inte droger i säkerhetskontrollen men däremot kan de göra det i tullkontrollen. Säkerhetskontrollen är för flygplatsens och luftfartens säkerhet, och skall inte kontrollera vardagliga regelverket.

Vid tullkontrollen är det lite andra regler som gäller, och där kan de testa för droger, jord, bakterier, matprodukter och allt möjligt. Australien är ju de mest nitiska när det gäller just den kontrollen, så om dom "swabbar" för droger eller inte är jag osäker på, även om jag inte hört om det. Hundar och elektronisk scan brukar användas till det istället.

Toppen