Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

freppa87

Medlem
Fråga inför uppkommande bilhyra i Los Angeles. Jag har hyrt en bil via Ace Rent a Car. Vad jag förstår har jag inga som helst försäkringar inkluderade, och att Ace kommer vara hårda på att försöka sälja på sina försäkringar. Men eftersom bokningen är gjord via ett American Express Elite så är det min förståelse att jag INTE behöver köpa några extra försäkringar, eller hur? Och för att bevisa detta har jag tagit ut ett insurance certificate som jag kan visa upp när jag hämtar bilen.
 

Capa

Medlem
Hur hämtade du ut certifikatet? Är själv nyfiken på vad svaret på din fråga är. Vad jag förstått så ingår det mesta i Elite-kortets försäkring.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

freppa87

Medlem
Fick en länk av chatten med Amex till en sida på Axa, https://secure.axa-travel-insurance.com/OLC_V3/welcome/amexSE

Kan uppdatera kring mitt ärende med just Ace Car Rental. Enligt dom (support via mail) räcker inte den insurance certificate eftersom den inte innehåller den av Kalifornien lagstadgade liability insurance. Tycker själv det är märkligt att det inte står något alls om liability insurance, när fulla detaljerna av Elite-kortet tydligt visar att det är 1M USD i just Liability insurance. Ska ta det en vända med Amex/AXA och se vad som säger om dom kan uppdatera intyget.
 

aikelo

Medlem
Såg nu att Coop Mastercard har självriskeliminering på hyrbil. Har helt missat det innan.
cede4ce7d80a7cdc7dfecf7e54535004.jpg
 

freppa87

Medlem
Kan uppdatera kring mitt ärende med just Ace Car Rental. Enligt dom (support via mail) räcker inte den insurance certificate eftersom den inte innehåller den av Kalifornien lagstadgade liability insurance. Tycker själv det är märkligt att det inte står något alls om liability insurance, när fulla detaljerna av Elite-kortet tydligt visar att det är 1M USD i just Liability insurance. Ska ta det en vända med Amex/AXA och se vad som säger om dom kan uppdatera intyget.
Fortsätter uppdatera här. Efter samtal med AXA har jag fått ett nytt intyg som visar följande. Tror det bör räcka:

1676551021333.png
 
Fortsätter uppdatera här. Efter samtal med AXA har jag fått ett nytt intyg som visar följande. Tror det bör räcka:

Visa bifogad bild 139258
Enligt hyresvillkoren så är säkert vissa försäkringar tvingande att teckna hos hyrbilsföretaget och då måste man ju ta dem. Inget att bråka om. Det är de valfria tilläggsförsäkringarna man kan välja bort om kreditkortet ändå täcker dem. Senast jag läste Amex villkor så täcker inte delar man är tvungen att teckna hos företaget, så det gäller att se upp med det. Ett tips är att lusläsa villkoren.
 

freppa87

Medlem
Enligt hyresvillkoren så är säkert vissa försäkringar tvingande att teckna hos hyrbilsföretaget och då måste man ju ta dem. Inget att bråka om. Det är de valfria tilläggsförsäkringarna man kan välja bort om kreditkortet ändå täcker dem. Senast jag läste Amex villkor så täcker inte delar man är tvungen att teckna hos företaget, så det gäller att se upp med det. Ett tips är att lusläsa villkoren.
Korrekt. Hos många amerikanska uthyrare är dock inga försäkringar tvingande att teckna, men det är på delstatsnivå det kan finnas tvingande försäkringar som man måste ha. Som i mitt exempel måste jag enligt Kalifornien ha en liability insurance, något som mitt Amex täcker som jag förstår det.
 
Korrekt. Hos många amerikanska uthyrare är dock inga försäkringar tvingande att teckna, men det är på delstatsnivå det kan finnas tvingande försäkringar som man måste ha. Som i mitt exempel måste jag enligt Kalifornien ha en liability insurance, något som mitt Amex täcker som jag förstår det.
Fast du måste hålla isär vad som är tvingande och frivilligt att teckna hos uthyraren. Bara för att ditt kort täcker ett försäkringsmoment så betyder det inte att det går att välja bort hos uthyraren. Dessutom handlar det ju i de flesta fall om just självriskeliminering, vilket betyder att själva grundförsäkringen måste tecknas hos uthyraren ändå.
 

tidyverse

Medlem
Såg nu att Coop Mastercard har självriskeliminering på hyrbil. Har helt missat det innan.
cede4ce7d80a7cdc7dfecf7e54535004.jpg

Om man läser det finstilta (https://www.entercard.no/content/up...oop_mer_giltigt-fran-220601_layoutversion.pdf) står det i paragraf 13 att försäkringen gäller om man vid något tillfälle betalat 100% av hyrbilen med kortet. Rimligt. Men kollar man på första sidan står det: "Om du betalar mer än 50 % av din resa med ditt Coop Mastercard Mer, nedan kallat kortet, ingår en kompletterande reseförsäkring ...".

Innebär det att hela försäkringen endast är tillämplig om man betalat 50 % eller mer av "resan". Så om jag betalar alla flyg och hotell med annat kort, men hyrbilen med detta, skulle man ändå inte kunna nyttja detta?
 
Toppen