Senaste nytt

Kontrollera om bagaget är med

Hej,

Dagens flighter

PNR1: ARN-OSL-MIA (SK)
PNR2: MIA-AUA (AA)

Första flighten på PNR1 07:45 inställd. Hinner bokas om på 07:00. Kan jag kontrollerna om bagaget hann med?

Om det inte kommit med, har ni tips hur jag får det från MIA till AUA?
 

palmen

Moderator
Hej,

Dagens flighter

PNR1: ARN-OSL-MIA (SK)
PNR2: MIA-AUA (AA)

Första flighten på PNR1 07:45 inställd. Hinner bokas om på 07:00. Kan jag kontrollerna om bagaget hann med?

Om det inte kommit med, har ni tips hur jag får det från MIA till AUA?
Du anmäler det i Miami om du inte fått bagaget, sen är det deras ansvar att leverera det till där du är vilket inte behöver vara i Miami.

Hur du får reda på om bagaget är med eller inte har jag ingen aning om du kan göra i förväg. Men hör i Oslo vid gate om de har info, de borde kunna informera om hur du kan gå till väga om det går att titta upp.
 

ekf

Medlem
Lufthansa har börjat med en funktion där man kan få sina bagagekvitton i appen på telefonen. Därifrån ska man tydligen kunna se när bagaget scannas på olika ställen. Jag har inte provat själv, så jag vet inte hur bra det fungerar eller granulariteten på informationen.
Kanske American Airlines har något liknande?
 

chazzie

Medlem
Lufthansa har börjat med en funktion där man kan få sina bagagekvitton i appen på telefonen. Därifrån ska man tydligen kunna se när bagaget scannas på olika ställen. Jag har inte provat själv, så jag vet inte hur bra det fungerar eller granulariteten på informationen.
Kanske American Airlines har något liknande?

Inte en dag för sent! Hoppas detta blir branschstandard i framtiden!
 
Du anmäler det i Miami om du inte fått bagaget, sen är det deras ansvar att leverera det till där du är vilket inte behöver vara i Miami.

Hur du får reda på om bagaget är med eller inte har jag ingen aning om du kan göra i förväg. Men hör i Oslo vid gate om de har info, de borde kunna informera om hur du kan gå till väga om det går att titta upp.

Sitter nu på SK955 OSL-MIA och ska snart taxa ut. Personalen i gaten knappade på datorn och sa att bagaget var med.

Tur att man (läs jag) inte satt och väntade på SAS sms om inställt flyg. Istället plingade telefonen (App in the air) 5 minuter innan SAS avisering om inställd flight. Jag var därmed först i servicedisken för att bli ombokad. Första svar var att ta det lungt och vänta in vad teknikerna säger. Sedan ombokad på nästa möjliga flight. Jag kontrade med aatt säga att jag vet att nästa möjliga flight till MIA är över CPH som gör att vi kommer fram 20:55 istället för 13:55 och således missar vår flight med American Airlines till AUA. Jag föreslog istället att få bli ombokad med SK485 (ARN-OSL) som skulle avgå om 30 min, dvs 45 min innan den inställda flighten. Det tyckte även kvinnan i servicedesken, så vi kom med. Detta gjorde att ett gäng efter oss även dom blev ombokade och planet vart helt fullt, och ca 20 min försenat. Vi blev 4 mittsätesryttare, men glada att komma med.

När jag kollar seatmap på SK955 till MIA så ska den vara ganska full, men kabinen är halvfull. Vi är ensamma på 5 hela rader. 33-37.

18d34ef1adeb26703fe5abf6c95b8b5d.jpg


0c59b44aed30acda4e9377f8aa0cb43f.jpg
 
Last edited:

palmen

Moderator
Sitter nu på SK955 OSL-MIA och ska snart taxa ut. Personalen i gaten knappade på datorn och sa att bagaget var med.

Tur att man (läs jag) inte satt och väntade på SAS sms om inställt flyg. Istället plingade telefonen (App in the air) 5 minuter innan SAS avisering om inställd flight. Jag var därmed först i servicedisken för att bli ombokad. Första svar var att ta det lungt och vänta in vad teknikerna säger. Sedan ombokad på nästa möjliga flight. Jag kontrade med aatt säga att jag vet att nästa möjliga flight till MIA är över CPH som gör att vi kommer fram 20:55 istället för 13:55 och således missar vår flight med American Airlines till AUA. Jag föreslog istället att få bli ombokad med SK485 (ARN-OSL) som skulle avgå om 30 min, dvs 45 min innan den inställda flighten. Det tyckte även kvinnan i servicedesken, så vi kom med. Detta gjorde att ett gäng efter oss även dom blev ombokade och planet vart helt fullt, och ca 20 min försenat. Vi blev 4 mittsätesryttare, men glada att komma med.

När jag kollar seatmap på SK955 till MIA så ska den vara ganska full, men kabinen är halvfull. Vi är ensamma på 5 hela rader. 33-37.

18d34ef1adeb26703fe5abf6c95b8b5d.jpg


0c59b44aed30acda4e9377f8aa0cb43f.jpg
Skönt att det löste sig.
Angående den seatmap du postar, antar att det är från awardfares, är gula blockade säten? Det är rätt vanligt att SAS blockar alla tomma säten i främre kabinen ca 1 dygn innan avresa. Att så många personer och att alla skulle sitta just i främre kabinen missar flighten ser jag som låg sannolikhet.
 
Skönt att det löste sig.
Angående den seatmap du postar, antar att det är från awardfares, är gula blockade säten? Det är rätt vanligt att SAS blockar alla tomma säten i främre kabinen ca 1 dygn innan avresa. Att så många personer och att alla skulle sitta just i främre kabinen missar flighten ser jag som låg sannolikhet.

Ja så kanske det är, det låter rimligare!

Gula är blocked, röda occupied.
Bilden är från EuroBonusExpert
 
Toppen