Senaste nytt

Kontakta American Express kundservice

Delayed

Medlem
Hej!

Tidigare har jag några gånger behövt kontakta American Express kundservice via email. Det har alltid fungerat utmärkt, men när jag idag hade knåpat ihop ett email med ett flertal screen shots från både mobilapp och webbsida fick jag bara ett automatiskt svarsmeddelande att de inte längre tog emot email på denna adress, utan de hänvisade till chat eller telefon.

När jag letade efter chatmöjlighet kom jag till slut fram till att det inte var möjligt att chatta via dator med ett riktigt tangentbord utan de hänvisade till appen och det odugliga tangentbord som en telefon erbjuder.

Har jag missat något eller är det så illa så att om man vill kommunicera med dem skriftligt med hjälp av ett riktigt tangentbord är man hänvisad till fysiska brev på papper?

Sen vet jag naturligtvis att man kan ringa och det passar ofta bra, men inte alltid. Dessutom har jag den senaste tiden alltid hamnat hos en engelskspråkig person, vilket är OK för mig men antagligen rätt avskräckande för en del.

Mail har fungerat kanonbra, riktigt kass det inte längre går! Chat funkar men är mer tidskrävande och omständigt att behöva gå via app... Och alla dessa säkerhetskoder och säkerhetssvar... o_O

Var hittar man den möjligheten? De sa nyss att det bara är möjligt via appen. Det gick inte att missförstå men agenten kan naturligtvis ha haft helt fel.
Är ett tag sedan nu, kanske är flyttats till appen. Men har fungerat bra där också för min del. Om det är längre text kan du ju maila den till dig själv och klistra in

Några alternativ är att skaffa ett Bluetooth-tangentbord till telefonen eller att installera en Android-emulator på din PC och installera appen i emulatorn.

Är ett tag sedan nu, kanske är flyttats till appen. Men har fungerat bra där också för min del. Om det är längre text kan du ju maila den till dig själv och klistra in
Ett trick jag använt är att spara texter/länkar i ett utkast. Då är det lätt att få upp i mobilen utan att fylla sin egna inkorg.

Om det är längre text kan du ju maila den till dig själv och klistra in
Bluetooth-tangentbord till telefonen eller att installera en Android-emulator på din PC och installera appen i emulatorn.
Ett trick jag använt är att spara texter/länkar i ett utkast
Men ska man verkligen behöva hålla på så här? Att inte kunna kontakta ett seriöst företag enkelt skriftligen känns, ja faktiskt direkt oseriöst!

Jag kan förresten beskriva vad det handlade om för det är lite kul. Jag handlade på https://dozapotek.se/ igår. Direkt efter köpet fick jag följande notis:

IMG_2107.JPEG

Min fråga var varför ett inköp på ett svenskt (nät)apotek notifieras som ett inköp från en gullig brittisk symaskinsbutik.

Screenshot from 2024-09-05 08-36-43.png

Samma information syns i app/webb.

Nu fattade jag vad det handlade om men i normalfallet hade reaktionen på att ha handlat symaskiner i England varit att omedelbart reklamera transaktionen och spärra kortet. Inte första gången företagsnamnet är helt obegripligt i reservation/notis, även om det brukar bli mer begripligt när reservationen övergår till en fullbordad transaktion.

Och ja, jag har fått orderbekräftelse från DOZ Apotek som vanligt så är jag lurad är jag verkligen rejält grundlurad. :D

Men ska man verkligen behöva hålla på så här? Att inte kunna kontakta ett seriöst företag enkelt skriftligen känns, ja faktiskt direkt oseriöst!

Jag kan förresten beskriva vad det handlade om för det är lite kul. Jag handlade på https://dozapotek.se/ igår. Direkt efter köpet fick jag följande notis:

Visa bifogad bild 156802

Min fråga var varför ett inköp på ett svenskt (nät)apotek notifieras som ett inköp från en gullig brittisk symaskinsbutik.

Visa bifogad bild 156803

Samma information syns i app/webb.

Nu fattade jag vad det handlade om men i normalfallet hade reaktionen på att ha handlat symaskiner i England varit att omedelbart reklamera transaktionen och spärra kortet. Inte första gången företagsnamnet är helt obegripligt i reservation/notis, även om det brukar bli mer begripligt när reservationen övergår till en fullbordad transaktion.

Och ja, jag har fått orderbekräftelse från DOZ Apotek som vanligt så är jag lurad är jag verkligen rejält grundlurad. :D
Jag hade ett liknande problem. Men antog mer för att företaget i sig använde Klarna som checkout, där man betala med AMEX-kort, problemet uppstod.
Handlade hos ett svenskt modebolag men köpet visade ett helt annat bolag som höll på med bygg. Detta hände på 3 av 4 transaktioner jag hade med modebolaget.

Tänkte inte mer på det då jag i slutändan valde att returnera alla produkter.

Alla seriösa företag gör allt i sin makt för att komma ifrån hantering av ärenden via mail. Email is a sign of a broken process.

Det är extremt dyrt med den sortens kundtjänst, då det öppnar pandora ask och folk kan skicka in vad som helst. Av den anledningen tar de flesta bort denna möjlighet och låter chatbot eller telefoni ta över som är betydligt billigare. Det är good enough i 99 fall av 100, just i ditt fall sådan råkar du vara det 100e fallet.

Toppen