Senaste nytt

Kontakta American Express kundservice

Vilket i sig också är rätt sjukt. Man ersätter e-post, som i princip alla har enkel tillgång till, med att då istället implicit tvinga in sina kunder på en tredjepartstjänst vars affärsmodell är att spåra användare och sälja information om det. Extra illa om ett bolag som amex skulle göra det - illa log att flygbolagen för det. Rätt många sådana kundtjänsten balanserar garanterat på gränsen vad gäller tex gdpr.

Däremot håller jag helt med om att det fungerar för mig som kund idag. Men det är usel service.

Om man nu absolut inte vill använda standardiserad e-post är det varken svårt eller dyrt att ha ett litet ärende system på sin webbsida. Man har ju (om man tex är amex eller sas eller united eller vem som) redan kunder som har inloggningar så varför inte använda det. Både billigare och enklare än att bygga en chatbot..
Jag tror inte många företag vill köra traditionell kundtjänst via social media. De föredrag epost, chatt eller telefon som har mycket bättre system för uppföljning, statistik, eskalering...

Men nästan alla företag använder social media för marknadsföring och då kommer det många kunder där som ställer frågor, klaga, påstår saker, klankar ner på företaget osv. Resultatet blir att man måste då ha riktig kunnig personal där.

Sedan blir det så att många kunder ställer frågor som ska inte svaras så att alla kan se (många folk är riktig dumma när det gäller information de delar offentligt online). Då ska kunden styras till en annan kanal. Den yngre generationen idag nästan vägrar att använda epost. Det är som telex till dem. Så man ber dem att skicka ett PM via den social media kanalen. Och bums, nu kör man kundtjänst via Facebook, Instagram och Twitter.

Jadå, den på Lufthansa har varit riktigt hjälpsam och sen skickat vidare till agent när den inte kunde lösa problemet.
Även den på amex har fungerat bra för mig samt flera andra ställen som kunnat hänvisa till en kumskapsartilel med svar på exakt det jag frågade efter.

Men självklart, är det dåligt uppsatt så skapar de mer frustration än nytta.

Nej, chattbotten tillför mer frustration än den löser. Minns och ryser fortfarande över när jag behövde bråka med den.

Hej!

Då trådens ämne är Amex kundtjänst och dess kontaktvägar, så passar nog frågan in om Amex har kvar sin svenska kundtjänst på telefon? Då jag har försökt ringa kundtjänst både idag och igår på numret för Elite kortet, där jag trots val av svenska blir hänvisad till att samtalet kommer tas på engelska för snabbare handläggning.... Hade det varit en enklare fråga så hade inte varit ett problem men vissa frågor blir onödigt komplicerade att ta på engelska.

Jag var i kontakt med dem för ett par veckor sedan och fick också samma meddelande om engelska men sedan svarade nån ändå på svenska. Det var platinumnumret ska tilläggas.

Hej!

Då trådens ämne är Amex kundtjänst och dess kontaktvägar, så passar nog frågan in om Amex har kvar sin svenska kundtjänst på telefon? Då jag har försökt ringa kundtjänst både idag och igår på numret för Elite kortet, där jag trots val av svenska blir hänvisad till att samtalet kommer tas på engelska för snabbare handläggning.... Hade det varit en enklare fråga så hade inte varit ett problem men vissa frågor blir onödigt komplicerade att ta på engelska.
Håller helt med. Jag blir alltid hänvisad till engelska trots att jag knappar in svenska som val. Det här här med kampanjer, extrapoäng, bonuspoäng och statuspoäng är knappt att jag förstår på svenska, än mindre på engelska. :p

Jag var i kontakt med dem för ett par veckor sedan och fick också samma meddelande om engelska men sedan svarade nån ändå på svenska. Det var platinumnumret ska tilläggas.
Håller helt med. Jag blir alltid hänvisad till engelska trots att jag knappar in svenska som val. Det här här med kampanjer, extrapoäng, bonuspoäng och statuspoäng är knappt att jag förstår på svenska, än mindre på engelska. :p
Jag försökte idag igen och lät då samtalet gå vidare trots meddelandet om engelska så hamnade jag hos den svenska kundtjänsten. Dock kunde inte den vanliga kundtjänsten svara på mina frågor då det gällde en lite otydligt formulering kring hur reseförsäkringen täcker extrakorts innehavare. Det står tydligt i Amex sammanfattning men inte fullt så tydligt i försäkringsvillkoren... AXA svarade dock snabbt så frågan är löst iaf.

Jag fick dock inget bra svar på varför vi får meddelandet om engelska annat än någon kryptisk förklaring om att vi hamnar hos den engelska supporten om den svenska har för mycket att göra

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Befinner mig utomlands. Har fått mail från Amex om att ett köp har försökts göra på mitt kort på Amazon. Ett kort som dessutom ligger hemma i byrålådan (ett extrakort).

Försöker kontakta Amex via chatt i appen men hittar ingenstans en sådan chatt?? Om jag vill ringa Amex, kan man inte fylla på krediten på Skype längre? Bara månadsabonnemang?

Screenshot 2024-12-29 20.12.30.png

Högst upp till höger har du pratbubblan. Jag hade också lite trubbel denna helg när jag var på resa, smidigt med chat.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen