Jag tror inte många företag vill köra traditionell kundtjänst via social media. De föredrag epost, chatt eller telefon som har mycket bättre system för uppföljning, statistik, eskalering...Vilket i sig också är rätt sjukt. Man ersätter e-post, som i princip alla har enkel tillgång till, med att då istället implicit tvinga in sina kunder på en tredjepartstjänst vars affärsmodell är att spåra användare och sälja information om det. Extra illa om ett bolag som amex skulle göra det - illa log att flygbolagen för det. Rätt många sådana kundtjänsten balanserar garanterat på gränsen vad gäller tex gdpr.
Däremot håller jag helt med om att det fungerar för mig som kund idag. Men det är usel service.
Om man nu absolut inte vill använda standardiserad e-post är det varken svårt eller dyrt att ha ett litet ärende system på sin webbsida. Man har ju (om man tex är amex eller sas eller united eller vem som) redan kunder som har inloggningar så varför inte använda det. Både billigare och enklare än att bygga en chatbot..
Men nästan alla företag använder social media för marknadsföring och då kommer det många kunder där som ställer frågor, klaga, påstår saker, klankar ner på företaget osv. Resultatet blir att man måste då ha riktig kunnig personal där.
Sedan blir det så att många kunder ställer frågor som ska inte svaras så att alla kan se (många folk är riktig dumma när det gäller information de delar offentligt online). Då ska kunden styras till en annan kanal. Den yngre generationen idag nästan vägrar att använda epost. Det är som telex till dem. Så man ber dem att skicka ett PM via den social media kanalen. Och bums, nu kör man kundtjänst via Facebook, Instagram och Twitter.