Senaste nytt

Konstig rutt Göteborg - Stockholm 6/10

Här är beviset att dom tankat för mycket bränsle! :p

Lyssna på detta från 09:42: http://archive-server.liveatc.net/esgg/ESGG-Oct-06-2018-0700Z.mp3
-"You wanna go via Östersund to Arlanda ??"
-"Ja, konstigt va?"
-"We are to heavy to land with this fuel."

/ TT

Ja det låter onekligen heltokigt men det är tydligen korrekt. Jag får ge mej. Tack för du la ner energi och reda ut det hela, proffsigt, nu kan vi lägga spekulationerna åt sidan. Onekligen klantigt av SAS eller vem som nu missat.

Synd att Eurobonuspoängsintjäningen inte styrs av antal faktiskt flugna miles, detta hade ju varit en grym mileagerun för resenärerna i så fall... :) Jag läste någonstans att en Aviator-anställd på Arlanda hade glömt en nolla i någon viktberäkning (det blev 39 kg istället för 390 kg) på ett Norwegian-flyg (men kaptenen ifrågasatte det och då uppdagades misstaget). Kanske ett liknande fel skedde på Landvetter i det här fallet, dvs någon räknade fel?

Enlight flightstats.com var det först SE-RES som planerades utföra SK140. 07:11 lokal tid ändrades det till LN-RRP

SE-RES å sin sida fick i stället flyga till Samos med planerad avgångstid 06:50 och verklig avgångstid 09:24 enligt fr24.com

Det kan ju vara så enkelt att det var LN-RRP som planerades flyga till Samos (det går inte att utläsa på flightstats) och tankades därefter. Helt plöstligt behövde SAS skifta planen och vips så var LN-RRP överfull med tanke på att grisen bara fick flyga till Arlanda.

Enlight flightstats.com var det först SE-RES som planerades utföra SK140. 07:11 lokal tid ändrades det till LN-RRP

SE-RES å sin sida fick i stället flyga till Samos med planerad avgångstid 06:50 och verklig avgångstid 09:24 enligt fr24.com

Det kan ju vara så enkelt att det var LN-RRP som planerades flyga till Samos (det går inte att utläsa på flightstats) och tankades därefter. Helt plöstligt behövde SAS skifta planen och vips så var LN-RRP överfull med tanke på att grisen bara fick flyga till Arlanda.

...det låter tillräckligt dumt för att kunna vara sant.

Och det går väl fortare att bränna av det bränslet på 26k fot än vad det tar att strula med urtankning antar jag.

Jag är ganska övertygad om att det rent tekniskt går att tömma en tank även på en Boeing - men det är troligen inget man gör i en handvändning. Dock funderar jag på om man inte kan "nödtömma" tankarna i stället för att bränna upp soppan medelst flygning? Fast det kanske bara går på vissa modeller?

Enda gången jag drabbats av något liknande var i Atlanta då vårt lilla Americanplan fick stå på backen och bränna soppa för att planet var för tungt för takeoff. Piloten hade inte fått reda på att planet (någon CRJ-version) skulle bli fullt på grund av att det tidigare planet ställts in och därmed beställt full tank. Vädret och passagerarvikten gjorde att planet blev för tungt.

Toppen