Senaste nytt

Konstig rutt Göteborg - Stockholm 6/10

Men man tankar ju inte fullt för att flyga ARN-GOT. Det måste vara något annat spektakel man höll på med eller så hade FR24 spårat ur. Hade det hela varit ett misstag hade det varit ute i pressen för länge sedan.
Som Flixflex skrev ovan så var tydligen orsaken att man tankat för mycket. Felbeställt av kapten eller felinställt av tankningsgubben ?
Avgångs och ankomsttiderna för flighten stämmer med Swedavia, så datat på FR24.com är nog korrekt.

Vi får väl se om det dyker upp någon info om detta. Tidningarna sitter knappast och stirrar på Flighradar24 för att hitta konstigheter, så någon måste nog tipsa dom om det ska komma ut - om det nu ens anses intressant.

/ TT

Jag såg flygningen "live" på Flightradar - så att den verkligen höll på under närmare en och en halv timme är helt klart... Det kan alltså knappast vara något loggfel på FR24.

• Gilla
Reactions: Gus
Är för mycket bränsle verkligen ett problem på short-haul-kärror? På long-haul vet jag att de måste tömma tankarna innan de landar pga vikten, men behöver detta göras på short-haul? De kan ju inte få med sig så jättemycket bränsle till att börja med...?
Short haul maskinerna kan inte tömma bränslet i luften.

• Gilla
Reactions: jsn
Jag har fortfarande svårt att svälja att man skulle ha tankat för mycket. Tankar man för mycket kan man ju tanka ur det innan man startar. Det låter alldeles för klantigt av besättningen att missa på detta. Jag har aldrig upplevt något liknande och då har jag flugit enormt mycket i mina dagar och jobbat mycket på platser med flygledning och aldrig upplevt att något flygplan tagit en längre rutt pga av tankat för mycket. Men visst, det kan ju ha hänt.

Man har största delen flugit på FL260, vilket onekligen är lite lågt för denna sträcka. Jag tycker ändå att det mest naurliga vore i så fall att man la sej i väntläge i närheten av GOT och gjorde sig av med bränsle på låg höjd, vilket är effektivare.

Vidare är det konstigt att ingen av passagerarna läckt något av detta på sociala medier eller till pressen. Det är onekligen en lite uppseendeväckande histioria om det skulle vara sant.

Med tanke på att ingenting läckt till media.

Är det ens säkert att flygningen medförde några passagerare alls? Den kanske var inställd i formell mening men flög ändå för något fel var trasigt?

Toppen