Senaste nytt

Kompensationstråden – hotell

nollbit

Medlem
Vid 1-tiden på natten går brandlarmet och vi får utrymma hotellet. Det är en läskmaskin på våningen ovanför oss som har börjat brinna. Något elektriskt fel(?). Ingen information alls från hotellet under utrymningen och inte heller när faran är över.
...
Hotellet i övrigt skulle jag inte rekommendera! Väldigt slitna rum och frukosten var som ett zoo. Mycket saknades och den enda personen som jobbade med att fylla på slet som ett djur. På tok för lite sittplatser sett till hotellets storlek etc.

Är det NÅGOT som gått bra under din resa? ;)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Maja

Medlem
Är det NÅGOT som gått bra under din resa? ;)
:D Fick uppgradering från våning 13 till 15 och utsikt över Empire State Building på HGI West 35th St. ;)

Skämt å sido, har haft 3 fantastiska veckor tillsammans med familjen, sen har en del saker strulat som inte borde ha varit strul från början, men överlag så har jag haft kvalitetstid tillsammans med dem som betyder mest så dessa saker är småsaker i sammanhanget. :)
 

palmen

Moderator
Hilton Double tree Allamanda.

Ankom 13:30 och incheckning är från kl 14:00

Rummet var inte klart förrän 14:45.

Hade ni påtalat det? Behövde dusch och byta om men det fanns inga duschar.
Hade jag personligen aldrig påtalat. Känns som man gör sig själv en otjänst genom att klaga på varenda liten grej som inte är perfekt. Du säger ju själv att incheckningen är från 14:00, det är inte samma sak som att incheckning är 14:00 i min bok. Enligt mig betyder det att du inte kan checka in innan dess men att det självklart kan uppstå situationer då rummet inte är klart av 100 olika anledningar.
När sådant händer mig brukar de be mig sätta mig i baren och beställa något att dricka som de bjuder på medan de fixar iordning ett rum.

Om man klagar på "allt" är jag övertygad om att man förr eller senare får ens profil "markerad" som en som klagar på allt för att få ersättning. Den dagen man verkligen råkar ut för något dåligt vill man inte ha en sådan stämpel på sig.
 

Impendill

Medlem
Hade jag personligen aldrig påtalat. Känns som man gör sig själv en otjänst genom att klaga på varenda liten grej som inte är perfekt. Du säger ju själv att incheckningen är från 14:00, det är inte samma sak som att incheckning är 14:00 i min bok. Enligt mig betyder det att du inte kan checka in innan dess men att det självklart kan uppstå situationer då rummet inte är klart av 100 olika anledningar.
När sådant händer mig brukar de be mig sätta mig i baren och beställa något att dricka som de bjuder på medan de fixar iordning ett rum.

Om man klagar på "allt" är jag övertygad om att man förr eller senare får ens profil "markerad" som en som klagar på allt för att få ersättning. Den dagen man verkligen råkar ut för något dåligt vill man inte ha en sådan stämpel på sig.

Som att min fru med stor sannolikhet enligt läkaren fick salmonella på det här hotellet.
Får man klaga på det?

Enligt din mening kan rummet vara klart någon gång efter 14?
Är det att likställa med 19?

De erbjöd oss ingenting, trots att det fanns andra rum färdiga

Nu har jag i alla fall påtalat att AC:n inte funkade och att jag förväntade mig att rummet skulle vara klart kl 14.

Klagomål eller ej. Jag förväntade mig faktiskt att det skulle vara klart, För ett hotell som kostar 4000 sek natten för billigaste rummet.

Dock håller jag med dig, man ska inte klaga på allt bara för att.

Antar att jag har blivit påverkad av att så många saker på Hilton Labriz sköttes dåligt eller inte alls.
 

palmen

Moderator
Som att min fru med stor sannolikhet enligt läkaren fick salmonella på det här hotellet.
Får man klaga på det?

Enligt din mening kan rummet vara klart någon gång efter 14?
Är det att likställa med 19?

De erbjöd oss ingenting, trots att det fanns andra rum färdiga

Nu har jag i alla fall påtalat att AC:n inte funkade och att jag förväntade mig att rummet skulle vara klart kl 14.

Klagomål eller ej. Jag förväntade mig faktiskt att det skulle vara klart, För ett hotell som kostar 4000 sek natten för billigaste rummet.

Dock håller jag med dig, man ska inte klaga på allt bara för att.

Antar att jag har blivit påverkad av att så många saker på Hilton Labriz sköttes dåligt eller inte alls.
Stor sannolikhet innebär ju inte att det faktiskt var så att hon fick Salmonella där. Har själv aldrig råkat ut för några värre sjukdomar på resa som tur är och vet inte hur jag skulle göra i det fallet. Men om det är ställt utom allt rimligt tvivel att jag insjuknat pga hotellet hade jag tagit upp det.

Rummet kan vara klart någon gång efter 14, det skulle mycket möjligt kunna vara klockan 19. Allt beror som sagt på hur hotellet sköter situationen, ber de mig sitta ner i baren och bjuder på dryck/snacks och fixar rummet snabbt skulle jag aldrig kräva något för det. I ditt fall är det 45 minuter vi pratar om och inte 5 timmar. Hade de bett mig sätta mig ner i 5 timmar och vänta på rummet hade jag självklart inte accepterat detta. Brukar ofta gå att lösa att man får ett provisoriskt rum till ens riktiga rum är klart så man kan vila lite eller ta en dusch. Det har jag själv råkat ut för då min rumskategori inte fanns ledig förrän sent på eftermiddagen. Jag tog då "vilket rum som helst" som hade en säng och dusch och vilade 2-3 timmar och gick sen ut på stan. När jag kom tillbaka till hotellet var alla mina grejer flyttade till rätt rum och jag kunde hämta ut nycklar dit i receptionen.
Föreslog du att du skulle få ett annat rum så länge? Enligt mig är det som sagt stor skillnad på om vi pratar om flera timmar eller mindre än en timme. Är ju upp till var och en vad man vill klaga på men jag försöker undvika att klaga på "småsaker", lite som historien om vargen man säger kommer även fast det inte är någon varg. När väl vargen sen kommer så kommer ingen lyssna på en.

Huruvida jag skulle begära ersättning eller inte beror på hur hotellet sköter det hela när problemet uppstår.
Jag har två tillfällen då jag klagat på hotellet, ena gången löste de problemet, andra gången inte.

1: Anländer sent till hotellet vid ca 20-tiden och får då veta att rummet jag bokat inte finns och jag får ta en nedgradering, de erbjuder enbart prisskillnaden som kompensation. Detta är oacceptabelt enligt mig och fick ta det med Ambassador supporten efteråt. Här hade hotellet kunnat lösa det enkelt, erbjudit mig gratis parkering samt bjudit på frukost för 2 personer. 2 saker som inte kostat dom mycket alls men gjort mig nöjd (vi skulle bara sova en natt och vidare morgonen efter). De kunde dock absolut inte tänka sig att erbjuda något mer än mellanskillnaden därav mitt klagomål efteråt.

2: Hade bokat en rate över julafton där det skulle ingå drinkar uppe i skybaren på julafton. Väl på hotellet så får jag reda på att skybaren är abonnerad hela kvällen och därmed kunde jag inte få tillträde dit, trots att jag bokat denna rate 2 dagar innan och jag tvivlar på att någon bokade skybaren med mindre än 2 dagars framförhållning. Klagade självklart på detta då det var något jag betalat för och blev lovad att vid nästa besök skulle jag få uppgradering till svit samt drinkar i skybaren. Vid nästa besök så fick vi en hörnsvit för 4 personer men betalde för billigaste rummet samt att vi fick 6 drinkar i skybaren istället för 2 som jag skulle fått tidigare. Det fanns uppenbart en notering om detta i min bokning vid incheck då managern kom ut och skötte incheckningen.
Var väl inte supernöjd med denna ersättning egentligen då det krävdes att jag skulle bo på hotellet igen på andra sidan jorden, men det visade sig att jag fick en till resa dit och kunde då nyttja detta så det blev ju bra trots allt.

Det är som sagt upp till var och en att klaga på vad man vill, men småsaker undviker jag att klaga på i onödan och att ett rum blir klart 45 minuter efter att jag kommit till hotellet klassar jag som en småsak. I längden tror jag inte att man vinner på att klaga hela tiden.
 

Karlan

Medlem
Hej! Tänkte höra vad ni anser om följande situation:

Bodde 5 nätter på The Chedi i Andermatt. Boendet är förbetalat via resebyrå så allt som ska betalas är ev roomservice osv. Skulle boka flygbiljetter ett par dagar in på vistelsen och märkte då att jag knappt hade något kreditutrymme kvar. Kollade i receptionen hur mycket dom hade reserverat och det visade sig vara 5000 CHF. Detta kan väl inte var rimligt i och med att rummet är förbetalt? Fick betala med MC istället för Amex för biljetterna så blev mindre EB-poäng. Lite trist, men ingen fara.

Kollade imorse om jag fått tillbaka det reserverade beloppet. Ser då att utöver att det inte är tillbaka så har dom dragit ytterligare 4020 CHF. Detta leder till att jag är en bra bit över min kreditgräns. Behöver jag ringa Amex om detta? Ringer hotellet och får höra att dom råkat dra från fel kort och ska sätta tillbaka pengarna på kortet. Kan man förvänta sig någon kompensation och vad är i så fall rimligt?
 

palmen

Moderator
Hej! Tänkte höra vad ni anser om följande situation:

Bodde 5 nätter på The Chedi i Andermatt. Boendet är förbetalat via resebyrå så allt som ska betalas är ev roomservice osv. Skulle boka flygbiljetter ett par dagar in på vistelsen och märkte då att jag knappt hade något kreditutrymme kvar. Kollade i receptionen hur mycket dom hade reserverat och det visade sig vara 5000 CHF. Detta kan väl inte var rimligt i och med att rummet är förbetalt? Fick betala med MC istället för Amex för biljetterna så blev mindre EB-poäng. Lite trist, men ingen fara.

Kollade imorse om jag fått tillbaka det reserverade beloppet. Ser då att utöver att det inte är tillbaka så har dom dragit ytterligare 4020 CHF. Detta leder till att jag är en bra bit över min kreditgräns. Behöver jag ringa Amex om detta? Ringer hotellet och får höra att dom råkat dra från fel kort och ska sätta tillbaka pengarna på kortet. Kan man förvänta sig någon kompensation och vad är i så fall rimligt?
Det där känns inte helt ok, har de faktiskt dragit pengarna eller bara reserverat dom? De brukar ju reservera några hundra per dag för saker som kan uppstå men aldrig varit med om så stora summor. Känns helt klart som du skulle kunna få någon kompensation. Det mindre antalet eurobonus-poäng lär du få leva med men någon form av kompensation från hotellet tycker jag de borde fixa, har ingen uppfattning om vad eller hur mycket men det känns inte OK att de reserverar/drar 75k på kortet för 5 dagar då det faktiskt kan få rätt stor påverkan för en själv.
 

Karlan

Medlem
Dom 5000 var bara reserverade, men dom har inte kommit tillbaka än. Dom 4020 drogs av misstag, så ja totalt ligger jag ute med drygt 75k.
 
Toppen