Senaste nytt

Kommande reserapport Göteborg - Söderhavet T/R

Jag har bett dem varje gång men utan att det blivit någon märkbar skillnad.
Jag bad dem på FRA-BKK men det blev inte bättre däremot på BKK-SYD blev det helt perfekt, dessutom kom de med en kall handduk alldeles efter jag bad dem sänka värmen:)
En grym upplevelse har vi haft hittills och nu är vi framme i Sydney och har precis checkat in på Radisson hotel and suites med upgrade till business Class room:)

Skriver mer på rapporten senare idag om loungen i Bangkok, spa samt first på B747.

Nu ska vi knäppa några bilder på operahuset!

Efter ett par dagar av feber är vi nu äntligen på väg till första riktiga stoppet på vår semester, men först tillbaka till där vi slutade:

Vi blev som sagt körda till loungen i vår golfbil trots att vi fick vänta en stund pga Thai's miss så gjorde det oss ingenting då vi blev ordentligt eskorterade genom folkmassor och säkerhetskontroller. Man lät oss gå före precis allihopa i kön.

Väl framme i loungen blev vi mycket väl omhändertagna och genast bekräftade man vår önskade tid om spa-behandling som vi nämt för kvinnan som hade "räknat fel" på golfbilarna. Personalen i loungen hade redan ordnat med det under tiden vi färdades till loungen. Vi han med vars ett glas champagne innan och begav oss sedan mot Royal Orchid Spa.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Jag passade på att ta ett bubbelbad efter den 1 timme långa massagen som för övrigt också var den bästa massagen jag fått!

Jag sjöng lite för mig själv i badet och när jag steg utanför dörren så möttes jag av 3 massörer som fnittrade åt mig.
image.jpeg

Tillbaka i loungen fick vi ett privat rum där vi satt en stund och åt lite och drack några glas.

Sedan tog vi vars ett vilorum där vi somnade till några timmar och vaknade då det var 1.5 h kvar till boarding. Vi satte oss i restaurangen och åt vars en Pad Thai innan vi blev upphämtade för boarding.
Då gaten bara låg några hundra meter bort så valde vi att promenera dit, men golfbilen stod redo att köra oss:)

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

Attachments

• image.jpeg
    image.jpeg
    70,8 KB · Visningar: 177
Last edited:
BKK-SYD i First Class

Vi var mycket nöjda med loungen och all service vi fick! Tilläggas kan även att vi under de 10 timmar vi använde loungen endast träffade på ca 20 resenärer där. Vi var i stort sätt ensamma.

Vi promenerade bort till gate C3 vilken bara låg några minuter bort från loungen. Framme gjordes kontroll i vårt handbagage och när vi kommit igenom kontrollen började boarding.

image.jpeg

Vi boardade bland de första efter viss trängsel (som vanligt) av folk som inte respekterar prio-boarding.

Så fort vi kom ombord intog vi våra platser och blev mötta av personal som frågade vad vi ville dricka.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Vi satt på 3 E,F och av de 9 platser kabinen rymde var endast 5 upptagna. Det märkes på servicen som gick otroligt fort då vi blev serverade av 3 stycken personal.

Stolen var bekväm om än något mindre än den föregående på A380. Det fanns inget svankstöd med det kunde lätt avhjälpas genom att placera en kudde vid svanken.

Här hade man samma matupplägg som tidigare flight.

Först kaviar till förrätt och en sup så klart:

image.jpeg

Huvudrätt:
image.jpeg

Här blev det återigen strul med Thai och den vegetariska beställningen. Thai menade på att vår beställning icke var vegetarisk trots att jag visade upp bekräftelsen för in flight-managern. Han vidhöll fortfarande att vi inte gjort något vegetariskt val. Jag har allt bekräftat på mail så jag får väl maila dem efter resan.
Rätten vi valde kan fortfarande väljas på hemresan och är lika vegetariskt där som den vi valde på ut-resan. Återigen märkligt.

Efterrätt med portvin:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Dags att sova, och här bäddar man återigen vår kojer:

image.jpeg

image.jpeg

Det var mycket bekväma sängar och man sänkte temperaturen i kabinen efter att jag bett om det. Jag somnade till i kanske 5 timmar och vaknade av att det dukades upp för frukost.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

Flygningen var mycket behaglig och personalen var mycket trevlig, rolig och uppmärksam. Vi fick dock en suck av managern när vi bad om ett glas champagne innan landning. Han fick väl öppna en ny flaska eller något.

Nu ska vi strax boarda NZ 52 till Nadi, jag har lite att ta igen i rapporten, men det bör det finnas tid till de 9 dagar vi har på Fiji:)

Väl framme i Sydney landade vi på utsatt tid och fick ett express arrival card innan vi steg av planet vilket gjorde att vi kunde ta oss igenom immigration ganska fort.

image.jpeg

Första gången i Australien och med enbart en natt fick vi givetvis samma fråga ställd ett antal gånger om varför vi endast väljer att stanna en natt. Jag förklarade gång på gång att det inte gick att få allt på samma biljett och att jag inte vågade att riskera att missa ett byte därav en övernattning här. Jag tror att hon köpte det efter femte gången..

Vi tog sedan tåget in till stan och klev av 25 minuter senare bara något kvarter ifrån vårt hotell "Radisson hotel & suites".

image.jpeg

Vid incheckningen blev vi uppgraderade från standard till business class room vilket uppskattades. Frukost ingick inte men vi fick en välkomstgåva i form av en fruktkorg.

Vi begav oss ut på stan till fots och det tog ca 30 minuter att promenera ner till operahuset och hamnen. Det var otroligt varmt och väldigt vackert.

image.jpeg

image.jpeg

Vi stannade till för en öl och ett glas vin innan vi fortsatte promenaden. Förbi operahuset och tillbaka igenom den stora parken. Vi letade upp en restaurang genom tripadvisor och åt vår lunch där.

Ett plan flög runt och ritade himmelen med en massa konstiga tecken. Någon som vet vad det ska föreställa ?
image.jpeg

Efter maten gick vi tillbaka till vårt hotel för att sova middag, vi vaknade ca 12 timmar senare med både feber och ont i magen:/.

image.jpeg

Vi åt frukost och checkade sedan ut. Från receptionen beställde vi en Uber som skulle ta oss till flygplatsen. En mycket trevlig chaufför i en Jaguar hämtade upp oss och körde oss till Kingsford Smith international för en billigare peng än vad tåget hade kostat.

Kul rapport!

Men vad är det med din/er förmåga att bli sjuka på resor?

Visst åker jag på en och annan luftkonditionering som orsakar viss förkylning (i värsta fall feber), men i övrigt brukar det inte vara några problem!

• Gilla
Reactions: Gus
Väl framme på flygplatsen i Sydney tog vi oss till Air New Zealand's incheckningsområde. Vi valde star alliance gold incheckning och fick där hjälp av en trevlig kvinna som prio-taggade vårt bagage samt gav oss vägbeskrivning till loungen.

cid:1BF0FA7F-E29A-4DAD-A5F8-C4796BFF15AB@mobilenotes.apple.com

cid:35731AEF-BF35-45AF-8AE3-B07A8CF11919@mobilenotes.apple.com

Vi köpte med oss lite vin från Nya Zeeland på vägen till loungen och väl framme blev vi lika väl omhändertagna som vid check in. Jag måste säga att jag fått ett otroligt bra intryck av människorna i Sydney och likaså personal på Air New Zealand.

Efter några timmar i loungen kommer hon till slut, in all black livery.
cid:DFEC214C-1D8E-4400-9B03-5BAE5147F092@mobilenotes.apple.com

Kaffe kunde man beställa genom appen:
cid:34414985-4BB6-41CE-930D-548EABE60D1C@mobilenotes.apple.com

Hämta fick man dock göra själv :)

Koruloungen i Sydney var bra och hade ett bra urval på mat och dryck. Sköna soffor och fåtöljer.

Fin utsikt över plattan också:

cid:FD7BF6D8-CB71-4D9D-A3F5-28688C30C2C6@mobilenotes.apple.com

När det var dags för boarding ropade man ut i loungen och vi tog en promenad på ca 10 min till gaten och boardade bland de första då vi hade prio och skulle resa i premium economy.

Då jag var sjuk valde jag att sova mesta delen av den ca 3 timmar långa resan. Stolarna var bekväma och det var definitivt värda en upgrade.
cid:AB8D11F7-C124-475B-83AF-B80D49FC2532@mobilenotes.apple.com

cid:F2BC7618-BBB7-40A3-8010-25C2DCEC846C@mobilenotes.apple.com

cid:EAC3BCE8-E16A-4D96-BE1C-9D53AC075207@mobilenotes.apple.com

Framme i Auckland gick det fort att ta sig igenom immigration. Men när vi väl skulle hämta våra väskor upptäckte vi till vår stora förskräckelse de otroligt långa köerna för att scanna bagaget efter livsmedel m.m

cid:DF748946-DFC8-48B9-B9D1-84A58FDFF323@mobilenotes.apple.com

Vi köade väl en timme lite drygt och det var jobbigt. När det väl var vår tur så stängde man scannern och hänvisade till en annan då personalen redan arbetat över sin arbetstid. Det var rätt fult av dem och vi ställde till med en liten scen och man öppnade då genast kön igen.

Vi tog oss ut ur terminalen och tog en taxi till vårt närliggande hotell bara 10 min därifrån. Där spenderande vi natten innan det var dags för förmiddagsflyget till Nadi.

Toppen