Senaste nytt

Kommande reserapport Göteborg - Söderhavet T/R

Jag såg nu att bilderna ej kom med i förra inlägget och det är så otroligt segt att ladda upp dem med kass uppkoppling, så jag kommer att göra det i omgångar.

image.png

image.jpeg
Visa bifogad bild 45529

Tack för en trevlig rapport!

Jag tycker att nya F på B747 bräcker A380, blev förvånad när jag flög den senare över hur mycket mindre privat det var jämfört med B747.

Så var det dags att bege sig tillbaka till Auckland International AirPort och checka in på flight NZ52 som skulle ta oss från Auckland till Nadi. Avgång var 09:30 så vi var uppe tidigt och tog gratis shuttle bus från hotell Sudima som låg 10 min från flygplatsen.

När vi kom fram till incheckningen insåg vi att man hade ett eget område för premium-incheckning som liknande något i stil med en exklusiv liten grotta:)

image.jpeg

Väl där fick vi hjälp av en mycket trevlig kvinna ( överlag har all personal på air new Zeeland både mark och ombord varit nästan överdrivet trevliga mot oss).

Vi fick våra boardingkort och begav oss genom fast track security till loungen.
Loungen var stor och det fanns bra utbud på mat och dryck. Fin utsikt över flygplatsen.

image.jpeg

Jag läste i en annan tråd här om någon som bott på Novotel alldeles intill flygplatsen och där tagit en bild på Emirates 3 stycken A380 samtidigt.
Alla 3 fanns på plats även nu men jag kunde inte få med dem alla på bild:)
De stod parkerade runt hörnet.

Efter en stund i loungen var det dags för boarding och vi begav oss på en ca 10 min promenad till gaten. Planet som skulle ta oss till Fiji var en B787-900 vilket så vitt jag förstått är det största i serien av dreamliner.
Vi hade plats på rad 50 vid nödutgången och hade därför mycket plats att sträcka ut benen. Planet som nästan var fullt av både passagerare och extra personal som lärde sig lyfte i tid från auckland och vi hade en flight på ca 3h framför oss.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Det blev en mycket behaglig flygtur med bra service och för att vara economy så var sätena nog de bästa jag provat i just den klassen. Sittdynan följde med fram en bit när man lutade stolsryggen vilket gav bra komfort.

Väl framme i Nadi tog det en stund innan vi kunde ta oss av planet, men redan i ankomsthallen fick vi vårt första intryck av Fiji, en kvartett välkomnade oss med sin stämsång:

image.png

Vi tog oss igenom immigration och det gick fort. Sedan hämtade vi våra väskor som också de kom väldigt fort.

Sedan tog vi oss ut och möttes av mängder med representater från olika resorts och researrangörer, taxi m.fl.

Vi hittade namnet på vår resort och kvinnan som tog emot oss sa att om vi skyndade oss kunde vi få åka med en tidigare båt ut till Malololailai där vi skulle bo. Jag sprang och tog ut pengar och vi kastade oss in i en taxi som tog oss till hamnen. 10 minuter tillgodo innan båten skulle gå!

image.jpeg

Resan ut tog ca 1 h och det blåste på rätt så bra vilket gjorde att många blev sjösjuka ombord. Väl framme hoppade vi av på det andra stoppet och Musket Cove resort and marina. Vi blev välkomnade i receptionen och fick vars en kokosnötsdrink medan vi väntade på att få tillträde till vår bungalow.

image.jpeg

Utsikt från restaurangen/poolen

image.jpeg

Från snacksmenyn

image.jpeg

Här är otroligt varmt och härligt. Havet svalkar knappt och poolen är som att hoppa i ett uppvärmt badkar.
Vi tog en cykeltur på ön och hittade en liten start/landningsbana mitt på. Här lyfter och landar några propellerplan om dagen.

image.jpeg

Inte mycket till planespotting.
image.jpeg

image.png

image.jpeg

Vi har bott i fyra dagar på ett resort här på ön, och nu spenderar vi 3 på ett lite finare resort sen blir det en vecka på nya Zeeland med hyrbil:)

Återkommer.

Det var jag som bodde på novotel med 3 Emirates på bild :).

Angående frågan om att boka om en påbörjad awardresa så ska det inte gå tyvärr, verkar dock inte gå någon nöd på er i alla fall. Ser väldigt bra ut, men jag blir lite konfunderad över 30 Pitt Street i Sydney ;-)

Det var jag som bodde på novotel med 3 Emirates på bild :).

Angående frågan om att boka om en påbörjad awardresa så ska det inte gå tyvärr, verkar dock inte gå någon nöd på er i alla fall. Ser väldigt bra ut, men jag blir lite konfunderad över 30 Pitt Street i Sydney ;-)

Så var det ja:)
Blev lite förvånad när vi taxade inte till gaten och det dök upp 2 Emirates A380 på rad, tanken slog mig då om ditt inlägg och när det 3:e dök upp kändes det rätt fräckt faktiskt :)

Angående Pittstreet så ser du väl att det är en karta över Sydney;)?
Nä, senaste sökningen var Pitt street som du säkert listat ut.
Här är helt underbart men jag ser verkligen fram emot Cook-öarna !

Toppen