Senaste nytt

Kommande reserapport Göteborg - Söderhavet T/R

Man blir inte lite avis heller när man sitter här med en dagslängd på 4,5h och det har regnat så gott som dagligen i över två veckor.

Känns som en favorit i repris på vår bröllopsresa. Även om vi drog till Franska Polynesien istället. När ni kommer tillbaka till Nya Zeeland kan jag tipsa om följande höjdpunkter vi hann med. Besök Martinborough om ni gillar vin. Man cyklar runt bland vingårdarna som ligger nästan lite för nära varandra. Gillar man lite till mycket mer utmanande cykling är Ohakune ett kul ställe med häftig natur. Sedan givetvis Rotoruna med varma källor och rafting.

Så var det dags att lämna Malololailai. Båten skulle ta oss till fastlandet kl 08:45 på morgonen så vi åt tidig frukost och när vi skulle lämna sjöngs det för oss i receptionen.
Båtresan tog ca 1 h och det var fint väder så vi satt ute på däck hela vägen.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

Väl framme i hamnen organiserades vi till en buss som tog oss till vårt hotell, Sheraton Fiji.

Vi fick veta att vi hade blivit uppgradera från garden view till beach view (ingen status hos starwood), så det var både oväntat och välkommet.
Frukost kunde vi få till rabatterat pris, ca 100 SEK så det slog vi till på:)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt vad skillnaden är mellan rummet jag bokade och rummet vi fick. Det kanske möjligtvis är lite större, men någon strand skymtas inte.

Jag gillar inte sådana här hotell, tycker de är opersonliga och omotiverat dyra att både bo och äta/dricka på.

Däremot är det trevlig personal och man känner sig välkommen.

Frukosten var dessutom riktigt bra:

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Efter frukost tog vi en taxi in till Nadi.

I år så köper vi inga julklappar till varandra... istället skänker vi 1000kr till de som behöver det bäst. Animals Fiji är en veterinär och ett djurhem för övergivna hundar och katter. Många av dem som kommit dit har varit sjuka eller skadade av exempelvis bilolyckor. De får vård, mat och omsorg samt blir kastrerade och i bästa fall adopterade. Allt arbete utförs av volontärer och finansieras genom donationer. Kanske vill även någon av mina följare/ vänner här skänka en julklapp till de hemlösa hundarna o katterna? Gå in på deras hemsida animalsfiji.org och tryck på DONATE ...100SEK är cirka 25 FJD.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Nu väntar jag bara på att det ska bli juldagen så att vi kan få komma till Nya Zealand och äventyret där!

God jul till er alla!

Så var vi incheckade på NZ53 som ska ta oss från NAN-AKL.
ingen kö till premium checkin men väl framme vid disken när vi fick våra boardingkort upptäckte jag att vi var seatade på rad 35, J,K. Jag påpekade att jag hade betalt för emergency extr på rad 50.
Kvinnan kallade då på sin chef som sa att planet nästan är tomt så ni kan sitta på rad 35 utan någon bredvid. Jag sa nej och vi fick då rad 50 A,C med blockat mittensäte.

Konstigt tycker jag, platserna var ju betalda för.

image.jpeg

image.png

Jag frågade om det fanns möjlighet att få bli uppgraderad gratis och fick då nej till svar men att man gjorde så tidigare innan man började flyga med dreamlinern.

Well, rad 50 var bra platser så vi är nöjda. Sitter just ni ensamma i loungen och väntar på boarding. Avgång är om knappt 2 timmar.

Vid första anblick såg loungen stängd ut men det var den inte.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Känns som en provisorisk lösning, det verkar som att flygplatsen håller på att byggas ut.
Helt ok utbud av dryck. Maten kan diskuteras.

Attachments

• image.jpeg
    image.jpeg
    126,3 KB · Visningar: 187
Efter loungebesöket begav vi oss iväg till gaten där man precis annonserade boarding. Vi var endast ett 50-tal på flighten och i business endast 2 personer.

Vi ställde oss i priokön och fick boarda först med paret som reste i business.

En helt tom dreamliner:

image.jpeg

image.jpeg

Vi hade samma platser som på vägen till Fiji, dvs 50 A,B.
image.jpeg

image.jpeg

Återigen måste jag säga att ett par timmar i economy med dreamlinern är väldigt behagligt! Sätena är grymt sköna.

När vi satt oss frågade jag om vi kunde få en pre-drink men det gick tyvärr inte.
Så fort vi kom upp i luften var de snabba med att servera oss mousserat trots att de inte ens hade börjat med serveringen då.:)

När maten kom in så visade det sig att vår mat inte fanns med på planet. Vi hade beställt vegetariskt men det fanns inga uppgifter om det. Vi bad om att få annan mat men allt innehöll kött så det enda vi kunde äta var bröd...

Vi fick två frallor var och en muffins. Lite senare efter att ha klagat lite så fick vi även ostbrickan som serverades i business Class. Osten nästan smög hon fram till oss.
Visst det var snällt men man blev knappast mätt. Och maten som fanns i loungen var ju typ bara flingor så vi var väldigt hungriga ombord.

Jag bad om ett glas vin och en öl till mina frallor och fick så veta att det var en dryck i taget som gällde. Jag halsade mitt vin och bad om en öl.. Inga problem :)

Vi bad om att få prata med pursern som bekräftade att vår beställning inte var med samt att det var fler passagerare som inte heller fått sin mat.
Jag påtalade att jag var NZ*G och att jag förväntade mig mer av dem (i synnerhet då maten på vägen till Nadi också uteblev). Han erbjöd oss att få köpa snack från menyn men ändrade sig till slut så att vi fick välja gratis från menyn.

Senare erbjöd han sig också att se till att maten skulle vara rätt på resten av våra flighter.

Vi kontaktade SAS innan avresa för att beställa specialmat eftersom att resan var med EB-poäng. Fick där till svar att ingen mat ingick. Senare vid kontakt med NZ så beställde vi vegetariskt på alla flyg och har så fått dock med undantag för awardresan.

Jag ska maila NZ och SAS och framföra vad som inträffat så får vi se vad de svarar.

Bortsett från detta har vi varit jättenöjda med Air Newzeeland!

Last edited:
Efter ankomst till Auckland gjorde vi samma procedur som sist. Tog oss igenom immigration, hämtade väskor och tog oss igenom bio-scan. Denna gången helt smärtfritt utan att behöva köa.

Vi tog sedan bussen till samma hotel som sist, Sudima Airport hotel och stannade där över natten.
På morgonen tog vi oss tillbaka till flygplatsen för att hämta vår hyrbil vi skulle ha en vecka. Dagen innan hade vi gått förbi Avis kontor för att försäkra oss om att vi skulle få en gratis uppgradering av bil med vår voucher från Air New Zeeland som guld där. Vi fick veta att vi skulle få en större bil dagen efter. Döm av vår förvåning när vi på morgonen skulle hämta vår bil och kvinnan bakom disken bara flinade åt oss och mer eller mindre uttryckte sig " glöm det en sådan här helg som jul". Efter en hel del tjatande erbjöd hon sig att sänka priset med 50 NZD = 300 kr vilket vi uppskattade. Det återstår dock att se om det verkligen blir så då vi ska betala för allt när vi lämnar bilen.

Underbart road-trip väder att börja för första gången i vänstertrafik.
image.jpeg
image.jpeg

Vi hade laddat ner appen "camper mate" som fungerar som en typ av turistguide och som dessutom visar kartor i offlineläge och vår förflyttning i kartan utan att behöva vara uppkopplad. Den har gett oss jätte mycket tips på sevärdheter och attraktioner!

Vårt första mål skulle bli den lilla staden Matamata och lite utanför ligger Hobbiton. Resan dig tog runt 2.5-3 h och väl framme fick vi veta att allt var fullbokat hela dagen. Besvikna begav vi oss därifrån mot en annan närliggande sevärdhet "the blue springs". En vandring på ca 1.5 timmar längs med vad jag skulle kalla för världens klaraste flod för att sedan komma fram till den finaste vattenkällan jag någonsin sett. Vattnet var konstant 10 grader och otroligt klart och vackert. Vi tog på oss våra badkläder och hoppade i.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Promenaden tillbaka var lika fin och man gick genom kohagar, skog, över broar och över kullar. En mycket vacker vandringsled!

image.jpeg
image.jpeg

Efter vårt stopp vid Blue springs satte vi oss i bilen igen och körde söderut mot staden Taupo. Det skulle ta ca 2 h att komma dit. På vägen stannade vi och åt samtidigt som vi bokade en natt på ett hotell alldeles vid den stora sjön i Taupo. När vi väl kom fram och skulle checka in fanns inga lediga rum. Det hade blivit något fel på Pointshound och det sista rummet var redan sålt.

Hela staden var fullbokad eftersom att det var en populär ort vid julledigheten. Dock löste det sig till slut då vi fick bo i ett litet rum i anslutning till deras "pent house". Rummet var litet men helt ok.
Ska skriva till Pointshound om det inträffade och att rummet vi fick var ungefär hälften så stort som det vi bokat och betalt för. Får se vad de svarar.

På kvällen köpte vi lite ostar och vin och satte oss vid stranden för att se solen gå ner över den stora sjön och i bakgrunden Mt. Ngauruhoe som de flesta av oss känner till vid namnet "Mt. Doom" från the lord of the rings filmerna!

image.jpeg
image.png

image.jpeg

Tråkigt att höra att allt var fullbokat i Matamata, vår plan att vi ska åka dit imorgon (från Tauranga till Hamliton) och då bestämma om vi skulle göra det eller ej. Blir nog en tur dit iaf, å kolla, eller så blir det sista du skrev....

Taupo blir det i början av januari, mycket trevlig ställe.

Och inte förglömma, väldigt bra skrivit och intressant.

Ha en fortsatt bra resa!

Toppen