Senaste nytt

Kommande reserapport Göteborg - Söderhavet T/R

TheEagle

Medlem
Så var vi incheckade på NZ53 som ska ta oss från NAN-AKL.
ingen kö till premium checkin men väl framme vid disken när vi fick våra boardingkort upptäckte jag att vi var seatade på rad 35, J,K. Jag påpekade att jag hade betalt för emergency extr på rad 50.
Kvinnan kallade då på sin chef som sa att planet nästan är tomt så ni kan sitta på rad 35 utan någon bredvid. Jag sa nej och vi fick då rad 50 A,C med blockat mittensäte.

Exakt samma sak hände mig för en månad sedan. På utvägen till PPT fick jag det säte som jag betalt och valt. På hemvägen satt någon annan där. Så det blev att skriva lite arga brev vid hemkomst.
 

TheEagle

Medlem
Vi kontaktade SAS innan avresa för att beställa specialmat eftersom att resan var med EB-poäng. Fick där till svar att ingen mat ingick. Senare vid kontakt med NZ så beställde vi vegetariskt på alla flyg och har så fått dock med undantag för awardresan.

Jag ska maila NZ och SAS och framföra vad som inträffat så får vi se vad de svarar.

Bortsett från detta har vi varit jättenöjda med Air Newzeeland!

Nu beställde vi inte specialmat, men vi hade en bonusresa till PPT. De bokas tydligen hos NZ som The Works där mat och dryck ingår. Trots att SAS säger att ingen mat och dryck skall ingå.
Man kan ju konstatera efter strulet med sittplatserna att SK:s och NZ:s bokningssystem inte alls verkar funka ihop.
 

TheEagle

Medlem
Enda förklaringen var att NZ endast såg detta som en "request" i sina system medan SAS verkar se det som "confirmed". Så NZ hade sålt platserna och sedan hade även SAS gjort det så det blivit dubbelbokat.
 

Impendill

Medlem
På morgonen vaknade vi utvilade och satte oss återigen i bilen för att köra ytterligare några mil söderut till nationalparken Tongariro där man spelat in flera av scenerna till sagan om ringen. Här hittar man bl.a. "Mt.doom", "the black gate to Mordor" och vattenfallet där Gollum badar och fångar fisk i en av filmerna.


image.jpeg
image.jpeg


image.jpeg




Det var en otroligt vacker utsikt från toppen och härifrån såg man "Mt doom" som låg alldeles intill.

image.jpeg
image.jpeg


Vi vandrade omkring en stund där uppe och tog bilder, jag lekte Gandalf i snön och när min blivande fru inte orkade med mig längre så åkte vi ner igen.

När man steg av liften kunde man gå en kort promenad genom bergsravinen för att komma fram till en häftig vy!

The black gate to Mordor!
image.jpeg
image.jpeg


Trots att det inte ser identiskt ut som i filmen så är det väldigt mäktigt att stå på platsen/platserna där man filmade.

Efter att vi kände oss nöjda körde vi ner för berget på de kringliga vägarna igen och behövde inte ta oss speciellt långt förrän nästa nål på kartan utmärkte ytterligare en inspelningsplats för LOR.

Någon som känner igen det?

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


Vi badade inte och fiskade inte heller som en viss LOR-karaktär gjorde här:)

Efter vattenfallet satte vi kurs mot en stad vid namn Cambridge där vi skulle sova en natt för att på morgonen ta oss till Hobbiton. Resan dit tog lång tid då vi var lite för tidsoptimistiska och valde att köra en rutt som kallades " the worlds forgotten highway". Vi fick se otroliga vyer på vägen och det var helt klart värt att ta en två timmars omväg och komma fram sent på kvällen !

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


image.jpeg
 

Impendill

Medlem
Äntligen kom den!! Den där underbara repliken från incheckningsdisken när man precis fått sina väskor taggade: "sir, you have been upgraded" :)

Visserligen till premium economy men ändå. Jag tog bort mitt anbud häromdagen på att bli uppgraderad eftersom att vi hade platser vid exit row, så detta var en bra start på det nya året.

Och samtidigt som jag tog bort mitt anbud fick jag mail om att mitt andra bud på sträckan RAR-AKL ansågs som lågt och att de ville att jag skulle höja det från lägsta möjliga. Det gjorde jag inte. I dag kom mailet om uppgradering även där:)
 
Toppen