Fick en stökig dag pga försening in till Amsterdam med KLM som gjorde att anslutningen till Arlanda missades.
Då en av dagens tidigare avgångar blivit inställd fanns det väldigt ont om platser.
Fick i appen två förslag på ombokning med lång väntan och knepig väg, en delvis med BA och en delvis Swiss, så snyggt av KLM att släppa till platser hos konkurrentallianserna.
Noterade dock vid egen sökning att de fortsatt sålde businessplatser på direktmaskinen till Arlanda. Vid ankomst gick jag till transferdesken för att undersöka möjligheterna. Det blev en märklig upplevelse.
För att få en nummerlapp till manuell betjäning är jag tvungen att scanna mitt boardingkort i en maskin. Maskinen visar upp samma alternativ som appen och KLM-representanten menar att då är det vad som gäller. Jag påtalar att det säljs biljetter och att jag gärna får undersökt vad som går att göra.
Likt en papegoja repeterar hon vad hon redan sagt flera gånger.
Hennes kollega noterar vår ”dialog” och tar över mig och maskinen. Jag påtalar att jag är Elite plus och då tycker hon att loungen kan hjälpa mig. Säger att jag tvivlar på deras förmåga och hellre pratar med någon på service desken som har möjlighet att skriva biljetter. Hon trycker ut en kölapp under protest. Noterar direkt att den inte är Elite plus prioriterad av någon anledning utan längst bak i den allmänna kön.
Får be henne om en ny lapp med rätt status och då hamnar jag först i kön.
Tur man upplevt förseningar förr och kan tala för sig. Den ovane hade lyssnat på den första papegojan och accepterat appens förslag.
Eller blivit lurad av medarbetare två och gått till antingen loungen eller längst bak i kön.
När jag väl kom fram till manuell hjälp fick jag god service av en erfaren herre som hittade en väg hem som inte dök upp vare sig via sökningar på nätet eller i min tanke. KLM till Göteborg och sedan SAS till Arlanda sparade mig flera timmar.
Trist att man måste driva det så hårt, men i slutändan skönt att det löste sig hyfsat. Dock en klar förbättringspotential för KLM om jag jämför med vad jag varit van vid med Lufthansa och SAS och köhantering för statuspassagerare.
Nu blir nästa test hur KLM hanterar EU- ersättningen.