Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Poängen med Elite är ju businessresorna, vilka knappt finns jämfört med förr. Med Klarnakortet kan du fortsätta samla EB på en nivå mellan Premium och Elite, vilket betyder att du fortsatt kan få till resor i ekonomi ochek premium. Därtill har du de andra lojalitetsprogrammen att välja på, plus resterande förmåner (där vissa ganska tydligt ska konkurrera med tex Platinum; La Girafe). Klart det kan konkurrera.
Samla mellan premium och elite? Men du betalar ju för elite? Kortet kostar 550 kr?
Nåväl. Och vill man åt andra program kan Amex redan lösa Avios plus resor med Thai.

La giraffe? Om jag hade Klarna-kortet hade jag nog provat det men SAS-loungen funkar bra. Ingen kan väl tro att man väljer bort Elite för att få äta gratis på giraffen?

Det blir ju iofs lite mer flexibelt, i och med att man kan växla till Avios istället för Eurobonus. Som sådant är det kanske mer en konkurrent (eller komplement) till Amex Platinum med Points Plus.

Edit: Spenn också, om man har ett självskadebeteende
Amex har ju en billigare version av det kortet som jag tycker är bra. Men där man slipper betala för att få ”gratis” middagar

Nu har de inte presenterat alla detaljer men jag tror premium/max nivåerna skulle kunna bli intressanta. Max med obegränsad Priority Pass/Lounge Key och generöst erbjudande/budget på La Giraffe hade vart najs.
Nej vi får avvakta och se helt enkelt. Men de flesta i detta forum har väl guld eller högre och får gratis mat redan

Dags för försök tre.
* "Brukt" är det norska?
* Cashbacken är specad på ett annat ställe till 0,5/1/1,5
* Erhållna poängen stämmer inte med uppgift från CMO

Så här omvandlas 1 cashback just nu hos några exempelpartners:

11,76 SAS EuroBonus-poäng
10 Spenn
9,50 Finnair Plus (Avios)

Varje medlemsnivå har en egen cashback-nivå, vilket påverkar hur många resepoäng du får vid omvandling.

Plus

Cashback per 100 kr brukt: 0,5

Cashback kan konverteres til: 5,50 SAS EuroBonus / 5 Spenn / 4,45 Finnair Plus (Avios)

Premium

Cashback per 100 kr brukt: 0,5

Cashback kan konverteres til: 5,50 SAS EuroBonus / 5 Spenn / 4,45 Finnair Plus (Avios)

Max

Cashback per 100 kr brukt: 1

Cashback kan konverteres til: 11 SAS EuroBonus / 10 Spenn / 8,90 Finnair Plus (Avios)

De här kurserna uppdaterades senast den 13 november 2025 och kan ändras dagligen i takt med valutaförändringar.

Dags för försök tre.
* "Brukt" är det norska?
* Cashbacken är specad på ett annat ställe till 0,5/1/1,5
* Erhållna poängen stämmer inte med uppgift från CMO
"Konverteres" och "til" är också norska/danska.
De går från Klarnahet till Klarnahet... ;)

Oberonde, 11EB poäng per 100kr är då MAX.
Klår väl SAS MC Minus med en poäng, och SAS Amex Classic med en poäng. De kostar 0kr/år och 515kr/år.

Toppen