Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Snacka om äpplen och päron. Vi diskuterar Klarnas något gråa affärsmodell och om den är moralisk och då kontras med att AMEX är samma för dom vill höja priset.

Oh la la

Så du menar att företagens affärsmodell är inte att tjäna pengar och att göra förändringar av tjänsterna kan skapa missnöjda kunder? Spännande...

Oavsett vad Janne och fler glada personer tycker så ser jag fram emot att se vad detta landar i och om Klarna lyckas erbjuda ett kort som kan konkurrera med Amex. Även om jag är väldigt tveksam till detta.

Så du menar att företagens affärsmodell är inte att tjäna pengar och att göra förändringar av tjänsterna kan skapa missnöjda kunder? Spännande...Om du menade på det viset så ser jag din poäng. Dock tycker jag Klarnas affärsmodell är att tjäna pengar genom att ibland vara i det gråa området. AMEX befinner sig i det vita området men kanske upprör dig och mig som kunder.

Så du menar att företagens affärsmodell är inte att tjäna pengar och att göra förändringar av tjänsterna kan skapa missnöjda kunder? Spännande...
Lite skillnad mellan att göra kunder missnöjda genom i förhand rubricerade prishöjningar som kunder kan välja att undvika, och att ha ett företag vars huvudsyfte är att lura folk, speciellt kapitalsvaga sådana, på sina pengar.

Det är nästan imponerande hur Klarna (och resten av den skitindustrin) kan få kreditkortsbolag att se nästan… rimliga och humana ut, eller hur? :D
Och det utan att kalla sig själva ”moraliska”! Så långt gick inte ens SMS-låneföretagen!

Varken SEB eller Amex Sverige är väl bättre eller sämre företag än Klarna?

Det är ganska stora skillnader. Bankerna är reglerade med helt andra lagar än Klarna där det är vilda västern.

Men man ser ju också vilka många av de företag de erbjuder deals med ovan som typ Foodora. Det är ju inte heller ett särskilt trevligt företag.

Det står naturligtvis var och en fritt men jag har haft tillräckligt med dunster med Klarna för att aldrig någonsin använda dem igen. Och företag som enbart använder Klarna som betalleverantör köper jag ingenting av.

Inget bolag i den här branschen är Snövit, men det skaver verkligen när Klarna försöker utmåla sig själv som moraliskt högre och finare än de andra.

Likväl är det mycket spännande att se vad det här kortet leder till. Oavsett om det passa en själv, så vinner vi poängjägare alla på att det blir mer konkurrens om vår gunst.

Det är ganska stora skillnader. Bankerna är reglerade med helt andra lagar än Klarna där det är vilda västern.

Men man ser ju också vilka många av de företag de erbjuder deals med ovan som typ Foodora. Det är ju inte heller ett särskilt trevligt företag.

Det står naturligtvis var och en fritt men jag har haft tillräckligt med dunster med Klarna för att aldrig någonsin använda dem igen. Och företag som enbart använder Klarna som betalleverantör köper jag ingenting av.
Klarna är en bank med samma regleringar.

Toppen