Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

I stort sett rätt men det är konsumentledet som subventionerar butikerna och inte tvärtom (har väldigt god insyn i branschen i sig och Klarna i synnerhet)
Hmm, jag tror nog du har fel. Jag har själv jobbat där och om inget har ändrats de senaste två åren så ska det jag skrev stämma. Vi kan också se i deras finansiella rapporter att konsumentledet fortfarande blöder pengar i form av kreditförluster.

...

Affären mot företagen är väldigt lönsam och det är just denna del som subventionerar affären mot konsumenter. Det hela skapar en "god" cirkel för Klarna genom att fler konsumenter har köpkraft vilket driver volymer för företag där Klarna tjänar på alla transaktioner. Och så kan de marknadsföra med "titta, genom att erbjuda Klarnas lösningar så ökar era försäljningar med 10%" och så rullar det på.
...
Just den biten låter väldigt mycket som tre-stegs-processen som Cory Doctorow beskrivit med Amazon som exempel. Brukar inte sluta lyckligt varken för konsumenter eller företagen som nyttjar plattformen. Ett bearbetat utdrag ur boken finns här:

Hmm, jag tror nog du har fel. Jag har själv jobbat där och om inget har ändrats de senaste två åren så ska det jag skrev stämma. Vi kan också se i deras finansiella rapporter att konsumentledet fortfarande blöder pengar i form av kreditförluster.
Beror så klart på marknad, men i Norden är det Klarna (och liknande bolag) som betalar större e-handlare för att erbjuda deras faktura lösning och inte tvärtom.
I bokföringen är det tyvärr inte helt lätt att se detta då Klarna och liknande å ena sidan tex tar 1% i avgift av butiken men samtligt betala tillbaka 3% och kallar det marknadsföring

Beror så klart på marknad, men i Norden är det Klarna (och liknande bolag) som betalar större e-handlare för att erbjuda deras faktura lösning och inte tvärtom.
I bokföringen är det tyvärr inte helt lätt att se detta då Klarna och liknande å ena sidan tex tar 1% i avgift av butiken men samtligt betala tillbaka 3% och kallar det marknadsföring
Det handlar endast om dem absolut största handlarna , och det har man dragit tillbaka på rejält i samband med skiftet från tillväxt till lönsamhet. Och det var ju faktiskt "marknadsföring" som erbjöds, inte så att butikerna fick pengarna i ett bankkonto som kunde användas till vad som. Marknadsföring är till fördel för butiken men också Klarna. Jag vågar påstå att många företag har markandsföringsbudgetar.

Dessutom är Klarnas take rate mycket högre än så, 2.8% tror jag det låg på i senaste rapporten. Mycket högre än det 1% du nämner. Detta påvisar ju att även om det du skrev ovan stämmer så utgör det inte en så stor del alls.

Faktumet kvarstår ju att konsumentledet inte subventionernar något då det inte är lönsamt än pga. kreditförlusterna.

Det handlar endast om dem absolut största handlarna , och det har man dragit tillbaka på rejält i samband med skiftet från tillväxt till lönsamhet. Och det var ju faktiskt "marknadsföring" som erbjöds, inte så att butikerna fick pengarna i ett bankkonto som kunde användas till vad som. Marknadsföring är till fördel för butiken men också Klarna. Jag vågar påstå att många företag har markandsföringsbudgetar.

Dessutom är Klarnas take rate mycket högre än så, 2.8% tror jag det låg på i senaste rapporten. Mycket högre än det 1% du nämner. Detta påvisar ju att även om det du skrev ovan stämmer så utgör det inte en så stor del alls.

Faktumet kvarstår ju att konsumentledet inte subventionernar något då det inte är lönsamt än pga. kreditförlusterna.
i och med att jag jobbat på klarna med just dessa delar så vågar jag påstå att det du delar är en generell vy som väldigt mycket är sant i andra marknader än i Norden medan den nordiska fungerar som jag beskriver ovan.
Yes, små enmans företag betalar säkert runt 3%, medan 99% av volymen (inte andelen butiker) betalar betydligt lägre och de mer kända butikerna får betalt (vilka står för majoriteten av volymen av svensk e-handel).
Pengarna bokförs som tex marknadsföring men är i praktiken en påse pengar som e-handlare kan göra vad de vill med.

Och du har rätt att Klarna har försökt justera detta för att öka lönsamheten, med resultatet att handlarna byter till likvärdiga faktura lösningar så som Qliro

Spännande med så många ex-Klarnauter!

Jag har inte så mycket att tillföra mer än klippet med Niklas Adalberth troligen fortfarande får Sebastian att vakna kallsvettig (och rasande) mitt i natten, samt att min personliga uppfattning är att Klarna inte är tillnärmelsevis så ondskefullt bolag som många verkar tro eller tycka. Men det är få svenska bolag som väcker känslor som Klarna!

Spännande med så många ex-Klarnauter!

Jag har inte så mycket att tillföra mer än klippet med Niklas Adalberth troligen fortfarande får Sebastian att vakna kallsvettig (och rasande) mitt i natten, samt att min personliga uppfattning är att Klarna inte är tillnärmelsevis så ondskefullt bolag som många verkar tro eller tycka. Men det är få svenska bolag som väcker känslor som Klarna!
Håller helt med, lite märkligt att Klarna växer starka känslor men att kortkreditbolag tar hutlösa avgifter på kredit är i sin ordning

Toppen