Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Vi kan ju spekulera, det borde ju absolut vara billigare än att köpa poäng i shoppen för 0,2 kr per poäng så där har vi ett tak. Om vi antar att Klarna Max ger samma eller mindre än Amex Elite så har vi ett golv på 0,05 kr per poäng (5kr spend på Amex ger 1 poäng, 5 kr spend på Klarna Max ger 0,05 kr cash-back).

Svårt att jämföra Amex Elite och även om Klarna gärna dra den parallellen så tror jag inte dom kommer vara i närheten. För de 500 kr/mån jag betalar får jag två long haul i business om året för halva priset.. Jag sparar alltså årligen in nästan 300 000 EB/år med kortet. Dessutom kan du nå högre status tack vare kortet (om det behövs). Hur ska Klarna kunna konkurrera med detta ska bli mkt spännande. Sen är poängen du får av amex (1p på 5 kr spend) är normalt sett värda minst 0,1 kr om du i stället hade betalat resan. Lägg därpå resa i business och 2-4-1 och 5 kr spend = 5 kr i cashback.

Halva bolagets existens går typ ut på att ha folk köpa nu och betala senare. Är ju bara med bevis på tveksamma affärsmetoder :D
Att en officellt representant går ut och säger att de gjort en moralisk avvägning här känns pinsamt.

Jag ser det snarare som ett tecken på att de håller på att förflytta sig från just detta och vill bredda sin affär. Men bara av ren nyfikenhet, antar att du själv inte har ett kreditkort pga deras erbjudande också är "köpa nu och betala senare"?

Jag ser det snarare som ett tecken på att de håller på att förflytta sig från just detta och vill bredda sin affär. Men bara av ren nyfikenhet, antar att du själv inte har ett kreditkort pga deras erbjudande också är "köpa nu och betala senare"?

Jag har flera. Ingen av mina kreditkortsutgivare säger att de "inte tycker det är snyggt eller moraliskt" med kreditprodukter. För de får ju en att låta som hycklare. Vill man bredda sin affär säger man "vi vill ge ett alternativ" istället för att försöka verka så himla moraliska.

Jag har inget emot kreditprodukter, det är inte det som är mitt problem med Klarna.

"That is one of our revenue streams... the best customer is the one that doesn't pay directly but actually [gets] a reminder and then also debt collection because we are able to add the legal fees."

"Snygg och moraliskt" beteende rakt igenom?

Klarnas affärmodell har skiljt sig från den som kreditkort har, genom att man gett kredit till fler och snabbare och eventuellt också avsiktligen till de som riskerar att inte betala sin kredit vid förfallodatum och därmed generera intäkter.
Min personliga erfarenhet som kredit-mottagare är inte stor, men den gång ett köp bara kunde göras med klarna visade det sig att fakturan var orimligt svår att få tag på. Behövde chatta med en kundtjänst som inte alls tyckte att man behövde får ut fakturan på pdf med belopp, förfallodatum och OCR-nummer på. Det stärkte mig i uppfattnigen att modellen delvis är att Klarna vill att fakturor ska förfalla och generera mer kostnader än vad kunden hade tänkt sig från början.
Min erfarenhet som affärsidkare med klarna som betal-partner är att de är brutala. VD och finans älskade Klarna för vi fick alltid in pengarna, men för mig med ett sälj-ansvar skapade klarna sådan badwill att det var dåligt för affären. Visst, man fick in fler affärer än utan klarna, men vill man verkligen ha de kunderna som egentligen inte kan betala?

Jag har flera. Ingen av mina kreditkortsutgivare säger att de "inte tycker det är snyggt eller moraliskt" med kreditprodukter. För de får ju en att låta som hycklare. Vill man bredda sin affär säger man "vi vill ge ett alternativ" istället för att försöka verka så himla moraliska.

Jag har inget emot kreditprodukter, det är inte det som är mitt problem med Klarna.

"Snygg och moraliskt" beteende rakt igenom?

Jag orkar inte sätta och försvara Klarna men jag kan konstatera att du kan googla fram negativa artiklar om bolag. Har du googlat penningtvätt och storbankerna? Utgår från att du även bojkottar Swedbank, SEB, Handelsbanken och Nordea?

Jag orkar inte sätta och försvara Klarna men jag kan konstatera att du kan googla fram negativa artiklar om bolag. Har du googlat penningtvätt och storbankerna? Utgår från att du även bojkottar Swedbank, SEB, Handelsbanken och Nordea?
Det är ju rimligt, för vilken vettig person skulle någonsin "försvara" Klarna, bara för att jag säger att de är hycklare som pratar om moral kring kreditprodukter.
Ett företag av vars ena grundare rakt ut säger att deras bästa kunder är de som inte betalar i tid och därför får mera avgifter att betala.

Vem har sagt nåt om bojkotter? Jag använder mig av en bank, ja. Lite svårt att leva utan en kundrelation till en bank.
Innebär det att jag inte får kritisera Klarnas hycklaruttalanden? Innebär det att jag inte får kritisera storbanker som säger att de motarbetar penningtvätt och sedan blir fast för det?
Förstår inte behovet att föra diskussionen till min person, till vilka kreditprodukter eller banker jag har. Avsaknad av riktiga argument?

Hör av dig igen när Klarna slutar helt med kreditprodukter om de nu är så himla moraliska.;) Innan det är deras uttalande motbjudande och bara ett till bevis på hur verklighetsfrånvända backslick-grabbarna på Klarna är. Likt så många andra i branschen.

Alltså det känns ju mer sannolikt att det funnits ett annat skäl, kommersiellt eller legalt, till varför de inte kunnat erbjuda ett kreditkort. Och så kom någon på att man ju kunde göra en liten goodwillpoäng av det också för en gångs skull, och tydligen så har Klarna en separat grupp som jobbat på denna produkt och kanske inte har ett helhetstänk vad gäller Klarnas övriga verksamhet.

Toppen