Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Nu har Klarna justerat lite kring deras cashback.

Har du Max får 1,5%, Premium 1% eller Plus 0,5% cashback när du betalar från ditt privatkonot, betala senare, betala inom 30 dagar, med Klarna kreditkort eller med delbetalning. Tidigare var det endast om du betalade från ditt saldo.

De har även justerat så alla poäng är 100, dvs 1 cashback poäng är nu 100. Varför? Vet ej.

Du får inte cashback-poängen löpande längre utan en gång varje månad när du har din "Klarna Rewards-dag". Det är datumet ditt medlemsskap förnyas.
Har du en länk?

Jag hittar inte detaljerna, undrar t.ex. om "Trettio dagar efter att de har intjänats, på nästa Klarna Rewards-dag." betyder att först ska 30 dagar gå och sedan hamnar CB på nästkommande rewards day, dvs det kan vara upp till 60 dagar från ett köp som CB är låst och inte möjlig att använda.

En ytterligare förändring de slängt med är att Klarna Max-medlemmar nu har 4x högre cashback vid shopping genom Klarna-appen.

T.ex. Lyko ger nu 14% (tidigare 3.5%), Hotels.com 6%, NordVPN 56% ...
Märkte det med, vissa har fått rejäla boosts. Me like.
Komplett tror jag hade 3% innan, nu 7.5%
Ojj, smyger de in en sån förbättring utan att berätta? Då kan man ju använda det som kreditkort istället för att behöva fylla på i förskott som nu!

Var har de skrivit om detta? För i deras översikt med förmåner/medlemskap står det fortfarande att man ska betala direkt för att få cashback.

Vet du eller nån annan om det är skillnad på att använda ”klarna medlemskap”-kortet för att betala 30 dagar senare, mot att använda gamla vanliga Klarna kreditkortet som också är 30 dagar?

Har bara använt det nya kortet med mitt saldo, men har sett i Apple Pay att det finns en toggle när man ska betala mellan Pay now/Pay later. Klickar man på Pay later dyker det upp en ruta som frågar hur mycket man vill handla för? o_O

Har du en länk?

Jag hittar inte detaljerna, undrar t.ex. om "Trettio dagar efter att de har intjänats, på nästa Klarna Rewards-dag." betyder att först ska 30 dagar gå och sedan hamnar CB på nästkommande rewards day, dvs det kan vara upp till 60 dagar från ett köp som CB är låst och inte möjlig att använda.
Gjorde en transaktion igår runt 23 och den CB har jag fått in nu idag. Men det kanske inte är implementerats än?

Har de mindre än 30dagar kan folk bomba CB, plocka ut, [...] och sedan säga upp korte.
Det är dels ett riktigt rand-fall, dels inte ett problem i verkligheten eftersom Klarna har som regel och praxis att ev. krediteringar på kortet genererar negativ CB. I det fall det inte finns ett positivt CB-saldo att ta det från debiteras kunden den negativa CB i reda pengar. Står i deras FAQ och de gör verkligen det.

Sedan om du verkligen sagt upp hela kontot och tagit bort auktoriseringen till ditt underliggande kort/bankkonto har de lite svårare att få betalt i reda pengar, men deras inkasso har ju historiskt sett inte varit direkt mesiga när det gäller att driva in utestående saldon.

Om du nu inte kommer att kunna nyttja din CB på mellan 30 och 60 dagar kommer kampanjer som "dubbla EB-poäng" bli meningslösa eftersom de inte driver någon ökad kort-användning. Om man inte hinner få in sin CB innan kampanjen tar slut så är enda lösningen för att vara med i liknande CB-kampanjer att sitta med ett stort saldo av CB och hoppas att det kommer en bra växlingskampanj. Då är man ännu mer inlåst.

Det är ok. Helt perfekt bygga saldo, bara köra över om 2x eller under 200k eb för FP4. Jag känner mig knappast låst heller då förmånerna enkelt är värda dubbelt mot avgiften varje månad. Något jag inte får med andra kort, Revolut undantaget.

Max 50 000 ”cashback-poäng” per månad. Är det nytt eller har jag bara missat det tidigare?

Med nya 100x-faktorn innebär det att man når max CB genom en spend på 33 333 SEK/mån om man endast spenderar utanför portalen med Max. Räknas CB via portalen in (vilket jag antar att det gör) blir det ännu sämre.

IMG_0973.jpeg

Last edited:
Jag ser inga klassiska "enhancements" än med Klarna. Snarare tvärtom. Voi, månatlig e-sim, mackor mm. Kredit är även det ett bra tillskott. Har de mindre än 30dagar kan folk bomba CB, plocka ut, gbit och sedan säga upp korte. REF: TW och Lun*r *HOST HOST* ;)

En enhancement är att det nu kostar 549 kr i månaden. Visst låg det på 379 förut?

Toppen