Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

När det står att man måste ha "Seats confirmed" menas då att det även måste framgå vad man har för sittplats eller är det enbart att själva flygresan är bekräftad av flygbolaget?
Det betyder att du inte får resa på standby-biljett eller liknande (de vill vara säkra på att du faktiskt tar dig därifrån).

Planerar att åka till Nordkorea & Sydkorea i höst, resan till DPRK går ju via Peking, det innebär 2 inresor till Kina vilket kan lösas med "double entry visa"

Problemet är att jag helst vill flyga med SAS , ARN-PEK-ARN, vilket leder till ytterligare en stämpel i Kina efter Sydkorea.

Kan man få visum med 3 inresor?
Går det att blanda vanligt visum med visumfri inresa?
Skulle resan kunna göras med 3 visumfria inresor inom kort tid?

Någon som har erfarenhet av liknande resa?

Alternativt, att ta sig hem från Seoul med *alliance

Detta är tråden om visumfri vistelse i vissa städer i Kina. Ta gärna diskussionen om visum i någon annan tråd eller undersök om du kan använda visumfritt vistelser.

Nära bokning nu ! ( Peking bokat )

Men en liten fråga !

Är det exakt 72 timmar efter SAS landat som jag måste vara i luften mot Seoul eller Taipei ?
Om Jag landar med SAS en torsdag när måste jag vara på väg mot tredje land ?

Tackar !

visa-free-transit.jpg

Hej. Hur ser ni på följande rutt? Är den kvalificerande för 72 timmar transit?

Utresa:Mmx-Arn-Cph-Pek
Hem : Pek-Cph

Nej, du måste resa vidare till tredje land, att "återvända" till Danmark när du anländer från Danmark är inte okej. Hade du anlänt från Danmark och fortsatt till exempelvis Sverige med direktflyg för att sedan åka till Danmark hade det varit okej för 72 timmars transfer.

Hej igen, nu närmar det sig avresa och tänkte bara dubbelkolla om någon har erfarenhet av att byta på Kastrup när man ska vidare till Peking? Har läst att SAS personalen har dålig koll på 72 timmars transit möjligheten och är rädd att det kommer ställa till problem när de ser man inte har ett visum i passet? Läste någonstans att man måste meddela flygbolaget innan avresa att man vill använda 72 timmars transit, hörde av mig till SAS och de sa bara att jag själv måste ansvara för att ha med mig rätt resedokument, att de inte har möjlighet att föranmäla eller anteckna något.

Hej igen, nu närmar det sig avresa och tänkte bara dubbelkolla om någon har erfarenhet av att byta på Kastrup när man ska vidare till Peking? Har läst att SAS personalen har dålig koll på 72 timmars transit möjligheten och är rädd att det kommer ställa till problem när de ser man inte har ett visum i passet? Läste någonstans att man måste meddela flygbolaget innan avresa att man vill använda 72 timmars transit, hörde av mig till SAS och de sa bara att jag själv måste ansvara för att ha med mig rätt resedokument, att de inte har möjlighet att föranmäla eller anteckna något.
Har inte varit något problem för mig, har åkt via CPH till kina kanske 6-7ggr utan visum och aldrig varit något problem vid transit. Och har inte föranmält.

Toppen