Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Dr. Miles

Expert
Ok ställer frågan här, då Chinese Visa Application Service Center bara hänvisade mig till deras hemsida Policy regarding visa exemption for 72-hour transit in Guangzhou,Beijing or Shanghai airports-News.

Jag tänkte samla på mig lite poäng och bokade SAS, ARN-PEK-ARN med ca 26h i Peking. Behöver jag för denna vistelse ansöka om visum då jag inte riktigt faller under transit reglerna med en resa till tredje land bokad?
Om du åker med SAS till Beijing blir det inte Stockholm-Beijing-Stockholm ifall du inte råkar att flyga med Air Chinas direktgflyg med SAS flightnummer.

SAS flyger mellan Köpenhamn-Beijing så din resa blir Stockholm-Köpenhamn-Beijing-Köpenhamn-Stockholm.
Om det är så du flyger, du har inte rätt till upp till 72 timmars visumfri vistelse i Beijing.

Jag har förklarat mer om detta i en annan tråd. Vänligen läsa första inlägget i den här tråden.
http://www.businessclass.se/forum/t...p-till-72-144-timmars-visumfri-transit.17081/
 
  • Gilla
Reactions: Arv

Arv

Medlem
Om du åker med SAS till Beijing blir det inte Stockholm-Beijing-Stockholm ifall du inte råkar att flyga med Air Chinas direktgflyg med SAS flightnummer.

SAS flyger mellan Köpenhamn-Beijing så din resa blir Stockholm-Köpenhamn-Beijing-Köpenhamn-Stockholm.
Om det är så du flyger, du har inte rätt till upp till 72 timmars visumfri vistelse i Beijing.

Jag har förklarat mer om detta i en annan tråd. Vänligen läsa första inlägget i den här tråden.
http://www.businessclass.se/forum/t...p-till-72-144-timmars-visumfri-transit.17081/

My bad, det är såklart via Köpenhamn som du beskriver ovan. Aj då, tråkiga nyheter i så fall. :confused:
 

AlexS

Medlem
Nasta gang jag forsoker med 72 timmars visum i Kina ska jag ta ett annat pass -
Langtids(arbets)visum och flertal stamplar for in o utresor i Irak, Nordkorea och Etiopien var ingen bra kombo.

Nekad entry pa plats - (och ja - alla dokument och andra forutsattningar for 72tim visumet var uppfyllda..) Efter 2.5 timmars vantan skickade de flygbolaget pa mig att losa "deras" problem, utan forklaring eller diskussion.

(fick senare vanligt visum fran ambassaden i nordkorea som loste problemet for hemresan)
 

Tonton

Medlem
Nasta gang jag forsoker med 72 timmars visum i Kina ska jag ta ett annat pass -
Langtids(arbets)visum och flertal stamplar for in o utresor i Irak, Nordkorea och Etiopien var ingen bra kombo.

Nekad entry pa plats - (och ja - alla dokument och andra forutsattningar for 72tim visumet var uppfyllda..) Efter 2.5 timmars vantan skickade de flygbolaget pa mig att losa "deras" problem, utan forklaring eller diskussion.

(fick senare vanligt visum fran ambassaden i nordkorea som loste problemet for hemresan)

Så att jag förstår rätt, Kinas ambassad i Nordkorea?
 

Dr. Miles

Expert
Nasta gang jag forsoker med 72 timmars visum i Kina ska jag ta ett annat pass -
Langtids(arbets)visum och flertal stamplar for in o utresor i Irak, Nordkorea och Etiopien var ingen bra kombo.

Nekad entry pa plats - (och ja - alla dokument och andra forutsattningar for 72tim visumet var uppfyllda..) Efter 2.5 timmars vantan skickade de flygbolaget pa mig att losa "deras" problem, utan forklaring eller diskussion.

(fick senare vanligt visum fran ambassaden i nordkorea som loste problemet for hemresan)
När du skriver "72 timmar visum", pratar du om "Transit visum"?
Då är det en helt annan sak än "upp till 72/144 timmars visumfri vistelse som erbjuds på vissa kinesiska städer när man byter två utrikesflyg mellan land A - Kina - land B.
 

AlexS

Medlem
Så att jag förstår rätt, Kinas ambassad i Nordkorea?
Ja precis! -

for att fortydliga var jag pa vag till Nordkorea, men avsag att stanna de 72 visumFRIa timmarna/transitvisum i Peking som det ges mojlighet till.

Losningen i Peking pa vagen dit, nar jag nekades intrade, blev tillslut att omboka och ta flyget vidare till Nordkorea samma dag.
 

Dr. Miles

Expert
Ja precis! -

for att fortydliga var jag pa vag till Nordkorea, men avsag att stanna de 72 visumFRIa timmarna/transitvisum i Peking som det ges mojlighet till.

Losningen i Peking pa vagen dit, nar jag nekades intrade, blev tillslut att omboka och ta flyget vidare till Nordkorea samma dag.
Det låter som om du hade en resplan som följande:

Något land -(flyg)-> Beijing -(landsväg)-> Nordkorea
I så fall gäller visumfria vistelsen inte ju så det är inget konstigt att du blev nekad inresa till Kina.

Du får gärna förtydliga om hur du reste (vilken resväg med vilken transportmedel) så att det inte blir någon missförstånd.
 

AlexS

Medlem
Något land -(flyg)-> Beijing -(landsväg)-> Nordkorea

ok - forklarade i borjan att alla villkor var uppfyllda, vet inte var du fatt (landsvag) ifran - sa kan utveckla det med att jag flog med Finnair fran Skandinavien till Peking, for att ca 2 dagar senare flyga vidare fran Peking till Pyongyang, Nordkorea, med Air Koryo.

Flygbiljetter och hotellbokning enligt konstens alla regler fanns tillgangligt, det var inte det som var en issue i detta fall.

Det har senare kommit till min kannedom att det var stamplarna i passet som gjorde att immigration valde att ta beslutet att neka mig intrade.
 
Toppen