Senaste nytt

Kenya Airways - vågar man boka bonusresa?

Jk90

Ny medlem
Hej,
Kikar på att boka en eurobonusresa med Kenya airways till Sydafrika. Men tycker jag ofta ser problem på forum med just dem att de ställer in flighter, förlänger/förkortar resor och sedan är svåra att få tag på. Där de hänvisar till SAS kundtjänst och SAS till Kenya.

Vågar man boka med Kenya? Vad har ni för erfarenheter av dem?

/Joakim

Det beror på hur tidigt du bokar i förhållande till avresa skulle jag säga.
Jag bokade i februari 2025 för resa i januari 2026 och då får man utgå från att det blir ändringar i nästkommande vintertidtabell, och så blev det. Först ändrades tiderna för utresan och ca 2v senare ändrade man dag för hemresan (dvs Kenya flög inte längre vår rutt den bokade dagen och jag fick välja mellan att åka hem en dag tidigare eller senare).
Då det var en viktig resa valde jag att köpa revenue-biljetter.

Hej,
Kikar på att boka en eurobonusresa med Kenya airways till Sydafrika. Men tycker jag ofta ser problem på forum med just dem att de ställer in flighter, förlänger/förkortar resor och sedan är svåra att få tag på. Där de hänvisar till SAS kundtjänst och SAS till Kenya.

/Joakim

Absolut!

Du får ju fundera på hur många resor som gått smärtfritt, de skriver man inte om.

Flög Kenya hem i höstas. Hårdvaran var toppen, utrymme som i First. Maten var 50/50 några grejer passade mig inte, medans andra var riktigt goda.

Hej,

/Joakim

Absolut!

Du får ju fundera på hur många resor som gått smärtfritt, de skriver man inte om.

Flög Kenya hem i höstas. Hårdvaran var toppen, utrymme som i First. Maten var 50/50 några grejer passade mig inte, medans andra var riktigt goda.

Attachments

• 20251101_133327.jpg
    20251101_133327.jpg
    {memory} MB · Visningar: 100
Hej,

/Joakim
Flög med dem till Madagaskar i september. De var lite lynniga och ändrade flyget någon dag men vi blev ombokade automatiskt.

Nu har vi bokat med Kenya Airways till Victoriafallen i höst och vi glädjer oss otroligt att få flyga med dem igen, ett fantastiskt bolag!

Tips är att skaffa en Tusker-tröja, till exempel på flygplatsen i Nairobi (Tusker är Kenyas nationalöl). Efter att vi köpte tröjan upplevde vi att vi fick ännu bättre service på planen :).

1771023098294.jpeg

tack för svaren.
Kan ju vara som ni säger att är man nöjd och allt går som planerat skriver man inget.

Men om man nu bokar Amsterdam - Kapstaden. Lägger på feeder fights med KLM. Om Kenya sedan ändra, vem är det som då löser ändring av feeder flights?

Hej, det får du räkna med att fixa själv numera har dock kunnar boka om via sas med avgift, risken att det inte finns några bonusbiljetter som ingår i erbjudandet är din

Last edited:
Åkte KQ tor till MRU över jul och nyår. Bokade ca 1 år i förväg, blev en del tidtabellsändringar innan avresa men till skillnad från vad man läser online bokade KQ automatiskt om oss varje gång till nya tider som fungerade med anslutningsflyg osv. Inga långa onödiga stopp heller.

Stora nackdelen var att de bokade ändrade sträckan NBO-MRU till E195 och MRU-NBO till 737. Båda var planerade med 787 vid bokning. Förvånades dock över både hur komfortabla stolar de hade samt servicen även på deras narrowbodys.

Överlag väldigt bra service. Maten riktigt bra på det långa benet CDG-NBO, ok på de korta benen, på returen åt jag inte utan prioriterade sömn.

Mycket utrymme i stolen. Sov riktigt skönt på deras 787. Dock någon kort i sovläge, jag är drygt 185 cm och fötter + huvud tog precis i om jag låg raklång.

Väldigt serviceminded personal. Även på marken på CDG, glömde nämligen mina hörlurar i loungen på CDG och de gjorde allt för att försöka hitta dem och planerade att möta upp mig med dem på CDG på returen men tyvärr hade någon (en i loungepersonalen) redan hunnit sno dem.

Allt som allt en bra upplevelse med andra ord. Nackdel med 2-2-2 såklart men så länge man är två tycker jag inte att det gör så mycket. Hade inte undvikit att åka med dem igen, tvärt om har jag faktiskt funderat på att resa med dem till BKK trots omvägen.

Attachments

• att.nzqNHfL6MG9NrDJ6petgiJEWwvnqZ9Rj7YtPdMAA06s.jpeg
    att.nzqNHfL6MG9NrDJ6petgiJEWwvnqZ9Rj7YtPdMAA06s.jpeg
    279,8 KB · Visningar: 63
  • IMG_0242.jpeg
    IMG_0242.jpeg
    325,7 KB · Visningar: 61
  • IMG_0243.jpeg
    IMG_0243.jpeg
    343,7 KB · Visningar: 58
  • IMG_0244.jpeg
    IMG_0244.jpeg