Senaste nytt

Kastrup som ny hub för AF/KLM

Det finns nog risk att underskatta förändringen då situationen redan är dålig. Säg att en perfekt utveckling för Sverige, Stockholm och Arlanda är 5/5 i poäng. En mer realistisk målsättning är en god utveckling på 4/5. Med situationen runt Bromma, Arlanda Express, Arlanda i sig samt i övrigt med infrastrukturen, geopolitiska situationen och brist på utvecklingsambitioner i Sverige så är verkligheten närmare 3/5.

Med de här förändringarna så kan vissa saker bli sämre så vi är nere på 2.5/5, men andra saker blir troligen bättre så då är det 3/5 igen, eller 3.5/5 om det blir bättre än tidigare. Att det blir ytterligare etablerat att SAS inte är svenskt, Köpenhamn är hub och Sveriges infrastruktur är sämre så kommer det dock bli väldigt svårt att komma upp i 4/5 eller 4.5/5. Om man inte vill rota i gamla synder eller investera i framtiden nu, så kommer man ännu mindre vilja göra det när det blir svårare att få utdelning.

När SAS gör slut med Sverige så borde vi i alla fall kunna komma med en snyfthistoria om hur vi ska bli bättre i framtiden. Att det inte var så smart att ha två flygplatser, att det kanske behövs snabbtåg för att ta sig till flygplatsen eller att man behöver lösa ut Arlanda Express som Peter Norman förespråkar i sin rapport. Alternativt köpa in sig i SAS igen och tvinga tillbaka trafiken.

Annars är det kul att det händer saker med SAS. Måste varit länge sedan det hände så här mycket på kort tid?
 
Direktflyg LLA/UME/SFT/OSD-CPH är 5/5 för norra/mellersta Sverige och Öresundstågens hela linjenät, ska man Ume-Helsingborg innebär MMX bara merarbete med flygbussbyte. Sen så skvallrar antalet resväskor på GBG-Öresundstågen sedan länge om göteborgska medelssvensons inställning till långresor - det sker via "deras" hub på CPH. Det är klart att alla neddragningar i infrastruktur kan ha en negativ effekt på näringslivet, men Brottsoffermyndigheten kan likväl ha en veckopendlande skåning som stockholmare.

Ja, det är uttjatatade argument men likaså är Mälardalens domedagsprofetia. Arlanda är sämst och varje pretentiöst försök till förändring av Swedavia leder till ytterligare försämrad produkt. Ta det lugnt, ni kommer behålla inrikes och Malaga.
 
Att folk åker öresundståg till Kastrup från både Småland och Halland och kanske till och med från Göteborg är tokigt på så många sätt (det är pendeltåg utan tillräcklig plats för väskor, och det stjäl kapacitet från pendlare och borde hanterats av ett rikstrafikbolag) men visar helt riktigt på vikten av att förbinda flygplatsen med effektiv kollektivtrafik.

Att arlanda är riktigt dålig förklarar inte varför Landvetter och Sturup är dåliga.
När Kastrup höll på att bygga terminal 3 (dvs utbyggnad av en väletablerad flygplats i stadsnära läge) valde Sverige att bygga nytt på Arlanda 4 mil bort. Jag minns nu inte alla avvägningar i placerings-utredningen, men jag tycker att man man skylla lite på 60-talets optimism och starka tillväxt (inkl tro på inrikesflyg och bilism) och utifrån det förstå varför flygplatsen hamnade långt bort och helt utan tanke på goda anslutningar.

Landvetter var klar 1977, dvs efter oljekrisen så hur det är möjligt att lägga en stor regional flygplats utanför all redlighet och möjlighet till effektiv kollektivtrafik är ofattbart. Men det följe väl receptet för flytten Bulltofta->Strurup, klar 1972.

Sturup är i sig ännu värre - inte bara placerad ute på en åker helt utan närhet till några resenärer och kommunikationer. Där valde Svenska staten att först riva upp den ena järnvägen som hade kunna försörja Sturup (Landskrona-Trelleborg järnväg med station i Holmeja. Därefter valde man att bygga om / flytta nuvarande E65 "för att försörja nya flygplatsen" och skapade däremed en ogenomtränglig barriär för den andra järnvägen som hade kunnat försöja flygplatsen (Ystadbanan).


Då kan man ju tänka att Danmark var mer förutseende och behöll sin etablerade stadsnära flygplats. Men även den hade man planer på att lägga ner och flytta av ungefär samma anledningar som Sverige (buller, miljö, mark för stadsexpansion). Men man valde att anlägga en tredje bana, 22R genom ett fågereservat, och därmed var tärningen kastad!
Inte heller kastrup var speciellt enkelt att komma till och från, man glömmer lätt hur det såg ut fram till 90-talet. Det var en väg som slutade i ett hav av parkeringsplatser. Det fanns en buss som slutade gå innan sista flyget anlände. Det var först med öresundsbron Kastrup fick riktigt bra förbindelser.
 
Från CPHspotlight på X:

SAS er begyndt at loade de første ændringerne i sommerprogrammet
for CPH næste år i 2026:

Budapest: 5x -> 9x ugentlig
Krakow: 1x -> 2x daglig
Madrid: 6x -> 10x ugentlig
München: 2x -> 3x daglig
Prag: 2x -> 3x daglig
Tallinn: 2x -> 3x daglig
 
Han skriver även:

München er under en kort periode i efteråret 2025 3x daglig, men bliver permanent 3x daglig i S26.

Så visar på en efterfrågan på MUC trots att det inte är en Skyteam destination. Hur ser det ut för FRA?

Kul tycker jag att Madrid verkar gå bra - en destination men saknade innan
 
Ska man Umeå - Helsingborg är det väl inte så smart att flyga till MMX (via Stockholm)? Att flyga till AGH borde väl rimligen vara bättre.

Givetvis, tankevurpa. Tänkte på en kursare som flög hem via CPH. Som efterföljande nämnt så är anslutningarna till CPH en framgångssaga. Det är ju bättre kollektivtrafik mellan Helsingborg och CPH än till MMX och AGH (där får man väl fortsatt ta taxi). Klok analys av @intuition. För de som utnyttjar tillgängligheten till CPH är "inrikes" CPH-UME/etc ännu lite bättre än en smidig direktlinje MMX-UME/etc.

För min del är universitetstidens guldstatus tacksamt smiden med legs mot stengolvet på gamla T4. Bonusresor? Då är det team MMX hela vägen.
 
Toppen