Senaste nytt

Kastrup som ny hub för AF/KLM

palmen

Moderator
Denna diskussion har blommat ut ordentligt nu i samband med att AF/KLM avser att köpa ungefär 60% av SAS.

Startar en ny tråd för detta ämne och all diskussion om detta fortsätter i denna tråd.

Starten på denna diskussion finns i följande tråd

/Moderator
 
Bra Palmen!

Det är väl nog så att SAS har varit en väldigt udda fågel med så många hubbar och så många "försök" att flyga långdistans från platser som Göteborg och Ålborg. LH har två, inte (mig veterligen) en enda långdistanslinje utanför MUC/CPH och ett jäkla matarnät till dessa flygplatser.

Vart skall då "den nya CPH" hubben ta oss? Jag hade ju hoppats på Singapore och gärna något i Karibien typ dominikanska republiken eller Jamaica.
Enbart på personliga behov/preferenser och inte uppbackat med någon form av fakta eller behov :)
 
När det skrivs att CPH kan befaras bli SAS-Hub och OSL och ARN blir ”matarflygplatser”, tänker vi då för långlinjerna eller inom Europa? Har väldigt svårt att se att SAS skulle överge direktflyg till typ Malaga eller Alicante? Det vore ju att lämna walkover till Norwegian och Ryanair på linjer med hög beläggning.
 
När det skrivs att CPH kan befaras bli SAS-Hub och OSL och ARN blir ”matarflygplatser”, tänker vi då för långlinjerna eller inom Europa? Har väldigt svårt att se att SAS skulle överge direktflyg till typ Malaga eller Alicante? Det vore ju att lämna walkover till Norwegian och Ryanair på linjer med hög beläggning.
De typiska "turist" linjerna kommer nog finnas kvar på ARN (och OSL. Och de ytterst få av dem som går på de mindre flygplatserna).

Man kan ju titta på de översta shorthaul destinationerna och så kan man ana hur SAS vill flyga sina Embraerplan...
Och därefter kanske på lite fler inrikes i Sverige och Norge, om man drar över så mycket pax till direktlinje till cph att de tappar underlag. Men man lär knappast släppa de inrikes rutterna, och mindre flygplan är ju bättre än färre avgångar där.
 
Toppen