Senaste nytt

Kastrup som ny hub för AF/KLM

Det finns nog risk att underskatta förändringen då situationen redan är dålig. Säg att en perfekt utveckling för Sverige, Stockholm och Arlanda är 5/5 i poäng. En mer realistisk målsättning är en god utveckling på 4/5. Med situationen runt Bromma, Arlanda Express, Arlanda i sig samt i övrigt med infrastrukturen, geopolitiska situationen och brist på utvecklingsambitioner i Sverige så är verkligheten närmare 3/5.

Med de här förändringarna så kan vissa saker bli sämre så vi är nere på 2.5/5, men andra saker blir troligen bättre så då är det 3/5 igen, eller 3.5/5 om det blir bättre än tidigare. Att det blir ytterligare etablerat att SAS inte är svenskt, Köpenhamn är hub och Sveriges infrastruktur är sämre så kommer det dock bli väldigt svårt att komma upp i 4/5 eller 4.5/5. Om man inte vill rota i gamla synder eller investera i framtiden nu, så kommer man ännu mindre vilja göra det när det blir svårare att få utdelning.

När SAS gör slut med Sverige så borde vi i alla fall kunna komma med en snyfthistoria om hur vi ska bli bättre i framtiden. Att det inte var så smart att ha två flygplatser, att det kanske behövs snabbtåg för att ta sig till flygplatsen eller att man behöver lösa ut Arlanda Express som Peter Norman förespråkar i sin rapport. Alternativt köpa in sig i SAS igen och tvinga tillbaka trafiken.

Annars är det kul att det händer saker med SAS. Måste varit länge sedan det hände så här mycket på kort tid?
 
Direktflyg LLA/UME/SFT/OSD-CPH är 5/5 för norra/mellersta Sverige och Öresundstågens hela linjenät, ska man Ume-Helsingborg innebär MMX bara merarbete med flygbussbyte. Sen så skvallrar antalet resväskor på GBG-Öresundstågen sedan länge om göteborgska medelssvensons inställning till långresor - det sker via "deras" hub på CPH. Det är klart att alla neddragningar i infrastruktur kan ha en negativ effekt på näringslivet, men Brottsoffermyndigheten kan likväl ha en veckopendlande skåning som stockholmare.

Ja, det är uttjatatade argument men likaså är Mälardalens domedagsprofetia. Arlanda är sämst och varje pretentiöst försök till förändring av Swedavia leder till ytterligare försämrad produkt. Ta det lugnt, ni kommer behålla inrikes och Malaga.
 
Toppen