Osten
Medlem
Antar att de nya "kraven" kommer att hanteras liknande det tidigare, därav min fråga citerad @Doctor-X som har tidigare erfarenhet. Hur fungerade självkarantänen i praktiken? Ni fick ta testet på flygplatsen och sedan var det okej att ta sig till eget boende/hotell? Efter svaret anlänt så var det fritt fram att ta sig ut på gatorna?När det var test on arrival (iaf på YYZ) tidigare i år kom svaret inom 24-36h (för Mrs Doctor-X som reste i juni i år tog det 23h). Vid den tidpunkten var det klart mindre antal som flög till Kanada pga inreseregler, nu är det ganska många fler, men man har nog steppat upp testningen.
Har nämligen hamnat i en pikant situationm då planen var att ha 18 timmar i Toronto emellan två flyg för att kunna upptäcka Toronto en eftermiddag/kväll för att sedan flyga vidare till Puerto Rico.
Som jag förstår situationen just nu så har jag egentligen två val:
1. Faktiskt stanna i Transitområdet i 18 timmar, för att sedan resa vidare, därmed inte behöva ta test on arrival.
2. Ta testet, åka till hotellet och hoppas svaret kommer snabbt. Problemet blir då om testet inte kommer i tid för att ta sig till nästa flyg, som jag förstår det så är det brutala böter om man bryter emot självkarantänen.
Någon som vet om det tidigare fanns några snabbtest eller liknande som de kunde utföra eller om de alltid var samma 24-36 timmar?