Senaste nytt

Kanada öppnar gränsen för vaccinerade från 7:e september 2021

När det var test on arrival (iaf på YYZ) tidigare i år kom svaret inom 24-36h (för Mrs Doctor-X som reste i juni i år tog det 23h). Vid den tidpunkten var det klart mindre antal som flög till Kanada pga inreseregler, nu är det ganska många fler, men man har nog steppat upp testningen.
Antar att de nya "kraven" kommer att hanteras liknande det tidigare, därav min fråga citerad @Doctor-X som har tidigare erfarenhet. Hur fungerade självkarantänen i praktiken? Ni fick ta testet på flygplatsen och sedan var det okej att ta sig till eget boende/hotell? Efter svaret anlänt så var det fritt fram att ta sig ut på gatorna?

Har nämligen hamnat i en pikant situationm då planen var att ha 18 timmar i Toronto emellan två flyg för att kunna upptäcka Toronto en eftermiddag/kväll för att sedan flyga vidare till Puerto Rico.
Som jag förstår situationen just nu så har jag egentligen två val:
1. Faktiskt stanna i Transitområdet i 18 timmar, för att sedan resa vidare, därmed inte behöva ta test on arrival.
2. Ta testet, åka till hotellet och hoppas svaret kommer snabbt. Problemet blir då om testet inte kommer i tid för att ta sig till nästa flyg, som jag förstår det så är det brutala böter om man bryter emot självkarantänen.
Någon som vet om det tidigare fanns några snabbtest eller liknande som de kunde utföra eller om de alltid var samma 24-36 timmar?

Antar att de nya "kraven" kommer att hanteras liknande det tidigare, därav min fråga citerad @Doctor-X som har tidigare erfarenhet. Hur fungerade självkarantänen i praktiken? Ni fick ta testet på flygplatsen och sedan var det okej att ta sig till eget boende/hotell? Efter svaret anlänt så var det fritt fram att ta sig ut på gatorna?

Har nämligen hamnat i en pikant situationm då planen var att ha 18 timmar i Toronto emellan två flyg för att kunna upptäcka Toronto en eftermiddag/kväll för att sedan flyga vidare till Puerto Rico.
Som jag förstår situationen just nu så har jag egentligen två val:
1. Faktiskt stanna i Transitområdet i 18 timmar, för att sedan resa vidare, därmed inte behöva ta test on arrival.
2. Ta testet, åka till hotellet och hoppas svaret kommer snabbt. Problemet blir då om testet inte kommer i tid för att ta sig till nästa flyg, som jag förstår det så är det brutala böter om man bryter emot självkarantänen.
Någon som vet om det tidigare fanns några snabbtest eller liknande som de kunde utföra eller om de alltid var samma 24-36 timmar?

När jag reste till Vancouver för några veckor sen så blev jag utvald för ett slumpmässigt PCR test vid ankomst. Det var dock väldigt smidigt, testet tog inte mer än 10-15 min extra och svar gick att läsa med en kod online 24 timmar senare. Det fanns inga krav på karantän eller så innan svaret kom. Vi åkte direkt till hotellet efter testet och sen ut på stan för middag.

Edit: Osäker vad som gäller transit.

Kanada kräver sedan 1/12 test. Antigentest godtas ej. Kontrollerades noga.

Dessutom krävs vaccination två doser, ETA samt att en ansökan görs i ArriveCAN-appen.

Det kommer snarast också införas obligatorisk testning vid inresa och karantän till svar kommer. Står inget datum för detta ’coming soon’.

Denna helgen genomfördes arrival testning genom stickprov (som mitt resesällskap undvek)

COVID-19 testing for travellers - Travel restrictions in Canada – Travel.gc.ca
Frågan diskuterades i tråden om USAs öppnade men uppdaterar här istället då det känns rimligare
Sida nu uppdaterad, nu gäller alltså on-arrival-test + karantän till resultatet kommit för alla vaccinerade resenärer, om jag förstår rätt.

Jag letar efter ställen att ta Antigen-test på i Vancouver för inresa i USA med. CVM Medical (på YVR) tar $79, någon som vet om det finns billigare inne i stan?

Ni som rest till Kanada och varit där i mindre än 14 dagar, hur såg eran karantänsplan ut? För som jag förstår nu testar man de flesta som anländer, men man får resa vidare till sin slutgiltiga destination i Kanada och sen skall man isolera sig där tills svaret på ankomst-testen kommit. Det står dock att man skall ha en 14 dagars karantänsplan att uppvisa vid inresa till landet i det fall att man testar positivt. Hur funkar det då om man bara har en planerad resa på tex. 10 dagar?

Ni som rest till Kanada och varit där i mindre än 14 dagar, hur såg eran karantänsplan ut? För som jag förstår nu testar man de flesta som anländer, men man får resa vidare till sin slutgiltiga destination i Kanada och sen skall man isolera sig där tills svaret på ankomst-testen kommit. Det står dock att man skall ha en 14 dagars karantänsplan att uppvisa vid inresa till landet i det fall att man testar positivt. Hur funkar det då om man bara har en planerad resa på tex. 10 dagar?

Nu är det över en månad sedan jag var där (5 dagar + resdagar), så det kan ha ändrats, men när jag flög in fick var det ingen som faktiskt frågade vad min plan var bara att jag hade en. Jag blev heller inte testad (det var inte alls som testades på den tiden). Min plan var att efter att ha läst på något annat forum att det funkade att helt enkelt säga "då förlänger jag min hotell vistelse".

Mitt resesällskap flög in från USA och blev testad on arrival och svarade då just med det svaret och fick gå vidare på det (testet var veterligt så vi vet inte vad som faktiskt hade hänt om det var positivt).

Men det här var som sagt före de senaste åtstramningarna så jag är inte säker på hur det funkar nu.

Misstänker också starkt att minst en person på hotellet satt i just karantän - det dök upp en tydlig röd klisterlapp på en av dörrarna en bit bort i korridoren, som uppenbarligen markerade något, och det kändes inte så långsökt.

Ankom den 15 december, ingen testning vid ankomst för mig. Karantänplanen var bara att man kryssar i I ArriveCAN att man kan hålla sig i karantän om man skulle bli uttagen och testa positivt. Jag hoppas att man inte flyger hem om man är sjuk.

Avbokade idag en resa med transit i Montréal då jag behövde en karantänplan i Kanada (man behöver ha en adress i Kanada för ArriveCan appen) trots att slutdestination är utanför Kanada (enligt Air Canada). Det verkar också att de testar mer och mer vid ankomst.

Ankom den 15 december, ingen testning vid ankomst för mig. Karantänplanen var bara att man kryssar i I ArriveCAN att man kan hålla sig i karantän om man skulle bli uttagen och testa positivt. Jag hoppas att man inte flyger hem om man är sjuk.

Självklart, skulle aldrig sätta mig på ett plan om jag var sjuk! Då löser vi att vi är kvar längre hos svärföräldrarna. Men som det ser ut just nu så blir det bara snabbt över i 10 dagar för en familjegrej.

Avbokade idag en resa med transit i Montréal då jag behövde en karantänplan i Kanada (man behöver ha en adress i Kanada för ArriveCan appen) trots att slutdestination är utanför Kanada (enligt Air Canada). Det verkar också att de testar mer och mer vid ankomst.

Behöver du ha bokat för ev hela karantänperioden? eller räcker det att man har bokat en hotell för sin vistelse. Börjar nästan känns att jag sumpar min 4-2-1 Amex resa nu i februari till Montréal då jag endast har två nätter på plats. Får ha is i magen och hoppas på någon ändringen i bokningen.

Toppen