Senaste nytt

Kan man skaffa flera svenska pass?

Tomas E

Medlem
Typiskt det svenska systemet, att straffa vanligt folk isf dom som faktiskt missbrukar systemet. Men jag antar att det är enklare än att faktiskt leta upp brottslingar och gör livet svårare för dom istället.:(
Nej, typisk svensk naivitet att det år ut och år in gick att kvittera ut flera pass utan frågor, och framför allt att sätta i system att "tappa bort" pass efter pass efter pass och ändå få ut nya! Sörgårdsidyllen är stendöd och vi lever i en värld med organiserad kriminalitet och människosmuggling (samt massor av andra transnationella brott) och svenska medborgare deltar i detta. Problemet är att det tagit svenska politiker, jurister och byråkrater så satans länge att inse detta. Det går tyvärr inte att automatiskt lita på folk är ärliga bara för att de har svenskt medborgarskap, så regelverk har behövt anpassas för att syna vissa potentiellt suspekta beteenden i sömmarna, t.ex. att anse sig behöva ett stort antal pass.
 
Last edited:
Det blev tuffare samtidigt som man stramade åt reglerna kring hur många pass man kan tappa bort inom en viss tidsperiod. Efter att folk hade börjat sälja sina pass dyrt.
Hur lång giltighetstid ansökte du om för extrapasset? Jag skaffade ett extrapass 2015 men fick enbart 1års giltighet på det. Annars var jag tvungen att visa att jag hade behov flera år fram i tiden.. och hur ska man kunna göra det. Tror handläggaren spelar roll för hur lätt/svårt det är att få ut ett extrapass.
 

FF#1

Medlem
ansökte om extrapass idag. Jag hade ett intyg från bolaget som jag själv driver (fast annan som skrivit på) och han på passexeditionen såg tveksam ut och sa exakt samma sak till mig om att de som utreder detta hör av sig om det behöver kompletteras. Är det som de bara säger eller har de blivit tuffare med att granska?

hur gick det för dig FF#1. Blev det någon komplettering?
Det gick bra, inga extra frågor. Fick ett extra med ordinarie giltighet
 
Annars var jag tvungen att visa att jag hade behov flera år fram i tiden.. och hur ska man kunna göra det.
Jag har beviljats extrapass två gånger, senast 2018 och jag fick då 5 års giltighetstid. Jag printade ut utdrag från alla mina frequent flyer-program och tog skärmdumpar på CheckMyTrip/TripCase med flyg med lågprisbolag och kommande bokningar. Dessutom bifogade jag kopior på mina guldkort och totalt blev det en rejäl bunt papper. Jag blev inte ombedd att komplettera med ytterligare information. Jag kan tillägga att jag aldrig har tappat bort eller "tappat bort" något pass utan jag har alltid tagit med de gamla passen när jag har ansökt om nya pass.
 
Jag fick nej på min begäran om extra pass.
Trots dokumenterat resebehov framgent, till länder med Visa krav, så avslog de med motiveringen att eftersom jag inte kunde uppvisa bokade resor så förlåg inget behov…
Trist, skaffade ett nationellt id istället.
Är egentligen enbart i Kina som jag känt behovet av dubbla pass iofs.
 
Jag har beviljats extrapass två gånger, senast 2018 och jag fick då 5 års giltighetstid. Jag printade ut utdrag från alla mina frequent flyer-program och tog skärmdumpar på CheckMyTrip/TripCase med flyg med lågprisbolag och kommande bokningar. Dessutom bifogade jag kopior på mina guldkort och totalt blev det en rejäl bunt papper. Jag blev inte ombedd att komplettera med ytterligare information. Jag kan tillägga att jag aldrig har tappat bort eller "tappat bort" något pass utan jag har alltid tagit med de gamla passen när jag har ansökt om nya pass.
Jag fick nej på min begäran om extra pass.
Trots dokumenterat resebehov framgent, till länder med Visa krav, så avslog de med motiveringen att eftersom jag inte kunde uppvisa bokade resor så förlåg inget behov…
Trist, skaffade ett nationellt id istället.
Är egentligen enbart i Kina som jag känt behovet av dubbla pass iofs.
Det tycker jag igen bekräftar min bild av att det hänger på handläggare. Att visa vilka resor man har genomfört är ju inte särskilt svårt..
Problemet är att kunna visa behovet för flera år framåt i tiden. Jag fick bara 1år på det extrapass som jag sökte eftersom det ansågs tillgodose behovet. Ska man vara helt ärlig så gjorde det väl det också.. Men hade väl kanske underlättat att ha två pass även om det inte är absolut nödvändigt.
 

FF#1

Medlem
blir intressant att se hur det går nästa gång...
tidigare så har jag helt enkelt haft ett intyg att arbetsgivaren kräver två pass så att man är beredd att resa omedelbart trots att man eventuellt har ett ivägskickat för visum.

Inte för att det händer ofta men, det har inträffat. Innan jag hade två pass så satte jag mig i en riktigt knivig situation där ren tur gjorde att jag han få tillbaka passet från visering innan avresa till annat land.
 

airborn

Medlem
Jag fick nej på min begäran om extra pass.
Trots dokumenterat resebehov framgent, till länder med Visa krav, så avslog de med motiveringen att eftersom jag inte kunde uppvisa bokade resor så förlåg inget behov…
Trist, skaffade ett nationellt id istället.
Är egentligen enbart i Kina som jag känt behovet av dubbla pass iofs.

hmmm, ska bli intressant att se om passet bara kommer eller om en handläggare hör av sig

Jag hade 6st resor under våren på bonus i C till USA och Thailand (typ en i månaden), men inga bokningar till ett land som kräver visum. Så efter ditt inlägg har jag bokat en fullflex biljett med Lufthansa till Shanghai 3 dagar efter hemkomst från en av USA resorna. Nu kan jag motivera att jag inte hinner skicka iväg passet för visum efter att ha kommit hem från USA, varav två pass kommer att behövas.

fick du valet att få pengarna tillbaka?
 
För mig har det varit helkört med extrapass, fick inte ens svar på mitt sista brev. Har tidigare alltid fått det och det är alla Indien/Kina visum som gett mig detta i kombo med alla andra resor. Har aldrig tappat bort ett pass men det är väl en för alla alla för en nu i dessa tider. Fick inte tillbaka mina 400kr.
 
Toppen