Senaste nytt

Kan man skaffa flera svenska pass?

olo

Medlem
Precis så måste det ju vara. Det man vill komma åt är alla dem som "förlorar" sina pass. Det har ju visat sig att det funnits ganska många "falska" svenska pass där man misstänker att folk har sålt sina pass som sedan har använts i diverse olagliga syften. Det är detta man vill komma åt. Om man använder sitt pass på avsett sätt och håller reda på det som den värdehandling det är, och om man mot förmodan lyckats fylla sina tre pass, men kan visa upp dem och inte anmält dem som stulna eller försvunna så får man säkert även ut ett fjärde.

Men det är ju ganska svårt att faktiskt fylla ett pass. Ett vanligt pass har 27 sidor som det går att stämpla på. Det får plats ungefär 8 stämplar per sida, totalt 216 stämplar. Om du tar det gånger 3 (alltså 3 pass) så blir det 648 stycken stämplar. Det motsvarar normalt 324 in- resp- utresor. Det i sin tur motsvarar 5,4 in-/utresor per månad i 5 år, alltså drygt en i veckan. Motsvarande siffra om man bara får in 6 stämplar/sida skulle vara 4,05 in-/utresor per månad, ganska exakt en i veckan. Således ganska mycket.
Godkänner alla att stämplar blandas?
De flesta stämplande gränskontroller brukar ju återanvända sidor som andra nation har varit på.
Förr fanns det väl reglering för det i passet? På samma sätt som att förr (blå passens tid) skulle stämplar och viseringar vara i ordning.
 

Nemo

Medlem
Ur lagrådsremissen http://www.regeringen.se/contentass...7d8/atgarder-mot-missbruk-av-svenska-pass.pdf
"Vissa remissinstanser har uttryckt oro för att förslaget kan komma att drabba personer som av legitima skäl ansöker om flera pass. Det kan till exempel finnas sökanden som varit särskilt brottsutsatta och blivit bestulna på pass eller som reser mycket i sitt arbete och därför snabbt gör slut på sidorna för inrese-, utrese- och viseringsstämplar i passboken. För att undvika att förslaget försvårar för de som reser mycket i arbetet och som vid ansökan om nytt pass lämnar in ett fulltecknat pass eller att förslaget i övrigt leder till orimliga resultat i enskilda fall, delar regeringen den bedömning som görs i promemorian att begränsningen i rätten till vanligt pass inte bör vara absolut. Om det finns särskilda skäl ska fler vanliga pass än tre kunna utfärdas under en femårsperiod. Vilka omständigheter förutom de nu exemplifierade som ska kunna anses utgöra särskilda skäl bör överlämnas åt rättstillämpningen att avgöra, bedömningen i detta avseende bör dock vara restriktiv. "
Mer info i Ds 2015:12
http://www.regeringen.se/contentass...ass---omfattning-och-atgardsforslag-ds-201512
Edit: I propositionen 2015/16:81 http://www.regeringen.se/contentassets/40283411a64d47cb8643f5586ee09493/151608100webb.pdf står det samma text som ovan (ur lagrådsremissen), dvs det ska kunna gå att få ut fler pass än tre (som affärsresenär) men ansökan blir troligen mer omständig än idag. Har man kvar de fullstämplade gamla passen vid ny ansökan torde det underlätta.
 

pep

Medlem
Danske Pas: Det er let at få et extrapas, gyldigt i 2 år. Man skriver 1/2 side til Borgerservice om hvorfor man behøver det i sit arbejde. Er man free-lance skriver man selv, ellers må arbejdsgiveren skrive under.
 

FF#1

Medlem
var in till polisen och förnyade pass i dag.
Hade med mig ett intyg om att jag behöver ett extra pass.
De sa att de har blivit restriktivare så de skulle höra av sig om det behövdes kompletteringar, får se hur det går?

någon som har sökt extra pass på sistone, hur har det gått i såna fall?
 
var in till polisen och förnyade pass i dag.
Hade med mig ett intyg om att jag behöver ett extra pass.
De sa att de har blivit restriktivare så de skulle höra av sig om det behövdes kompletteringar, får se hur det går?

någon som har sökt extra pass på sistone, hur har det gått i såna fall?
Jag skaffade ett i december. Då var det inga problem. Hade med mig intyg från arbetsgivaren att jag behövde extra.
 
Jag har två pass, förnyade mina pass senast 2018 och då fick jag fylla i en blankett, det behövde jag inte göra 2013. Utöver blanketten uppvisade jag screenshots över mina utdrag i diverse frequent flyer program och screenshots från TripCase över framtida bokningar.
 

airborn

Medlem
var in till polisen och förnyade pass i dag.
Hade med mig ett intyg om att jag behöver ett extra pass.
De sa att de har blivit restriktivare så de skulle höra av sig om det behövdes kompletteringar, får se hur det går?

någon som har sökt extra pass på sistone, hur har det gått i såna fall?

ansökte om extrapass idag. Jag hade ett intyg från bolaget som jag själv driver (fast annan som skrivit på) och han på passexeditionen såg tveksam ut och sa exakt samma sak till mig om att de som utreder detta hör av sig om det behöver kompletteras. Är det som de bara säger eller har de blivit tuffare med att granska?

hur gick det för dig FF#1. Blev det någon komplettering?
 

Hachans

Medlem
ansökte om extrapass idag. Jag hade ett intyg från bolaget som jag själv driver (fast annan som skrivit på) och han på passexeditionen såg tveksam ut och sa exakt samma sak till mig om att de som utreder detta hör av sig om det behöver kompletteras. Är det som de bara säger eller har de blivit tuffare med att granska?

hur gick det för dig FF#1. Blev det någon komplettering?

Det blev tuffare samtidigt som man stramade åt reglerna kring hur många pass man kan tappa bort inom en viss tidsperiod. Efter att folk hade börjat sälja sina pass dyrt.
 
Toppen