Senaste nytt

Kan man skaffa flera svenska pass?

Här kom propositionen också:

Proposition mot missbruk av svenska pass - Regeringen.se

Normalfallet blir max tre pass på fem år, återkallande och spärr av ordinarie pass när ett tillfälligt utfärdas samt att giltighetstiden för barn under tolv års pass sänks till tre år. Föreslås gälla från 15 april 2016.
Nu är det inte direkt ett överflöd av information på länken, men innebär detta att även en person som fortfarande har kvar sitt pass och kan makulera detta vid uthämtandet av nästa också ska begränsas till max 3 pass per 5 år?

Det skulle jag inte tro. Om du reser slut på tre pass på ett år och får dem makulerade så ser jag inte varför du inte skulle kunna få ut ett till vid behov.

3 pass på 5 år, thats it, kan man inte hålla reda på en värdehandling så bör man se över sitt egna agerande!

Äntligen tar regeringen tag i denna fråga, denna slapphänta hantering som försiggått är på väg att påverka hur och vart vi kan resa på svenska pass (som är bland dom kraftigaste passen i världen, sett till status)

3 pass på 5 år, thats it, kan man inte hålla reda på en värdehandling så bör man se över sitt egna agerande!

Så om du reser slut på tre pass inom 5 år så får du inte resa mer? Det är Sverige vi bor i, inte Nordkorea. Så länge du har legitima skäl och, framförallt, kan visa upp att du fortfarande har det förra passet så lär det inte bli några som helst problem att få ut ett nytt även om det blir det fjärde eller femte inom fem år.

Sedan tror jag det är ett ganska hypotetiskt problem. Det är väldigt få som lyckas resa slut på ETT pass under fem år, än mindre tre.

Så om du reser slut på tre pass inom 5 år så får du inte resa mer? Det är Sverige vi bor i, inte Nordkorea. Så länge du har legitima skäl och, framförallt, kan visa upp att du fortfarande har det förra passet så lär det inte bli några som helst problem att få ut ett nytt även om det blir det fjärde eller femte inom fem år.

Sedan tror jag det är ett ganska hypotetiskt problem. Det är väldigt få som lyckas resa slut på ETT pass under fem år, än mindre tre.

Precis så måste det ju vara. Det man vill komma åt är alla dem som "förlorar" sina pass. Det har ju visat sig att det funnits ganska många "falska" svenska pass där man misstänker att folk har sålt sina pass som sedan har använts i diverse olagliga syften. Det är detta man vill komma åt. Om man använder sitt pass på avsett sätt och håller reda på det som den värdehandling det är, och om man mot förmodan lyckats fylla sina tre pass, men kan visa upp dem och inte anmält dem som stulna eller försvunna så får man säkert även ut ett fjärde.

Men det är ju ganska svårt att faktiskt fylla ett pass. Ett vanligt pass har 27 sidor som det går att stämpla på. Det får plats ungefär 8 stämplar per sida, totalt 216 stämplar. Om du tar det gånger 3 (alltså 3 pass) så blir det 648 stycken stämplar. Det motsvarar normalt 324 in- resp- utresor. Det i sin tur motsvarar 5,4 in-/utresor per månad i 5 år, alltså drygt en i veckan. Motsvarande siffra om man bara får in 6 stämplar/sida skulle vara 4,05 in-/utresor per månad, ganska exakt en i veckan. Således ganska mycket.

Men det är ju ganska svårt att faktiskt fylla ett pass. Ett vanligt pass har 27 sidor som det går att stämpla på. Det får plats ungefär 8 stämplar per sida, totalt 216 stämplar. Om du tar det gånger 3 så blir det 648 stycken stämplar. Det motsvarar normalt 324 in- resp- utresor. Det i sin tur motsvarar 5,4 in-/utresor per månad i 5 år, alltså drygt en i veckan. Motsvarande siffra om man bara får in 6 stämplar/sida skulle vara 4,05 in-/utresor per månad, ganska exakt en i veckan. Således ganska mycket.

Ditt resonemang är korrekt teoretiskt men fel i praktiken. Många länder dit det krävs visum tar upp en hel sida per visum. Då går sidorna åt rätt kvickt. Sedan är inte 4 stämplar per månad speciellt mycket om man reser tex till Afrika i tjänsten.

Ditt resonemang är korrekt teoretiskt men fel i praktiken. Många länder dit det krävs visum tar upp en hel sida per visum. Då går sidorna åt rätt kvickt. Sedan är inte 4 stämplar per månad speciellt mycket om man reser tex till Afrika i tjänsten.

Absolut, tänkte faktsikt på visa grejen också men orkade inte skriva det eftersom mitt syfte egentligen var att visa att det trots allt ska till ganska mycket för att en vanlig svensk medelresenär inte ska klara sig med 3 pass på fem år. I ärlighetens namn så tror jag även att de flesta av oss här på forumet också klarar oss fint med tre pass under 5 år. Jag själv förbrukar kanske två stycken och jag ser mig själv som en ganska frekvent resenär.

Är det jag som har missat något, men jag har fått uppfattningen att det gäller att om man tappar/förlorar sitt pass så kommer man ha svårt att få ut mer än tre stycken per fem års period? Något som verkar ganska rimligt...

Ur lagrådsremissen http://www.regeringen.se/contentass...7d8/atgarder-mot-missbruk-av-svenska-pass.pdf
"Vissa remissinstanser har uttryckt oro för att förslaget kan komma att drabba personer som av legitima skäl ansöker om flera pass. Det kan till exempel finnas sökanden som varit särskilt brottsutsatta och blivit bestulna på pass eller som reser mycket i sitt arbete och därför snabbt gör slut på sidorna för inrese-, utrese- och viseringsstämplar i passboken. För att undvika att förslaget försvårar för de som reser mycket i arbetet och som vid ansökan om nytt pass lämnar in ett fulltecknat pass eller att förslaget i övrigt leder till orimliga resultat i enskilda fall, delar regeringen den bedömning som görs i promemorian att begränsningen i rätten till vanligt pass inte bör vara absolut. Om det finns särskilda skäl ska fler vanliga pass än tre kunna utfärdas under en femårsperiod. Vilka omständigheter förutom de nu exemplifierade som ska kunna anses utgöra särskilda skäl bör överlämnas åt rättstillämpningen att avgöra, bedömningen i detta avseende bör dock vara restriktiv. "
Mer info i Ds 2015:12
http://www.regeringen.se/contentass...ass---omfattning-och-atgardsforslag-ds-201512

Toppen