Senaste nytt

Kan man gå plus på en resa i first class eller business?

Nja, Singapore serverade Champagne i samband med deras egen avgång på morgonen/förmiddagen hösten 2024.
Intressant att höra. Har aldrig sett något annat än prosecco, men jag måste erkänna att jag nästan alltid flugit med eftermiddags- eller kvällsavgångar från LHR T2. (Och innan United slutade med champagne för några år sedan var det ganska "brett rapporterat" att United var ensamma med det - så det kommer som lite av en överraskning.)
Fanns champagne i SQ loungen för 2 veckor sedan
Med tanke på kommentaren ovan; när på dagen var det? Och det var alltså i vanliga Silver Kris-loungen (*A Gold som jag nämnde ovan) snarare än i First-loungen?

För övrigt är jag förvånad om att tipset inte ges att skaffa Gold Guest List hos BA Club, och sedan kombinera billiga economy-biljetter hos BA med att gå loss i Concorde Lounge! Kravet numera något förenklat ca £ 65 000 i spend per år för att uppnå, och sedan £ 40 000 för att behålla, så det är numera inte en helt gratis statusnivå. ;)

Intressant att höra. Har aldrig sett något annat än prosecco, men jag måste erkänna att jag nästan alltid flugit med eftermiddags- eller kvällsavgångar från LHR T2. (Och innan United slutade med champagne för några år sedan var det ganska "brett rapporterat" att United var ensamma med det - så det kommer som lite av en överraskning.)
Vi var där 1730-2000 ungefär, loungen (vanliga star gold delen) var delvis helt full så jag antar det var 1-2 SQ avgångar där omkring i tid.

Fullt möjligt att de har lite olika utbud beroende på tid på dygnet.

Med tanke på kommentaren ovan; när på dagen var det? Och det var alltså i vanliga Silver Kris-loungen (*A Gold som jag nämnde ovan) snarare än i First-loungen?

För övrigt är jag förvånad om att tipset inte ges att skaffa Gold Guest List hos BA Club, och sedan kombinera billiga economy-biljetter hos BA med att gå loss i Concorde Lounge! Kravet numera något förenklat ca £ 65 000 i spend per år för att uppnå, och sedan £ 40 000 för att behålla, så det är numera inte en helt gratis statusnivå. ;)

Man man vill att det ska vara ännu bättre kan man ju även köpa tillgång till Air France La Premiére lounge
(jag tror det kostar 990 Euro per persoN) och kanske även lägga till några extra euro för att få en suite
(man måste flyga AF Business + några andra restiktioner hittar inte sidan just nu)

For complete privacy before departure or during a connection, La Première guests can reserve a 45m²
suite within the La Première lounge at Paris-Charles de Gaulle.
Rate: €1,500 or 300,000 Miles per suite (for up to 4 people).

Nej jag har svårt att tro man tjäna på konsumtionen om bord, ICA MAXI har ofta kampanjpris på 20 pack Cola Zero för 99 kr.
Det är nog svårt att tjäna ens tillbaka flygskatten på att överkonsumera Cola Zero!

På de First linjer som serverar beluga tror jag nog att man kan teoretiskt sett tjäna in priset om man tar in tillräckligt stort antal, men i realiteten så kommer man nog bromsas av personalen långt före det. Ska man gå in för detta måste man nog ta en bredd av imundigande för att sprida misstänksamheten.

Frågan är dock när detta frossande övergår till att ha vara en negativ inverkan på helhetsupplevelsen. Att göra en "invalido" vid ankomst och inte ha något minne av en First resa känns suboptimalt.

På de First linjer som serverar beluga tror jag nog att man kan teoretiskt sett tjäna in priset om man tar in tillräckligt stort antal, men i realiteten så kommer man nog bromsas av personalen långt före det. Ska man gå in för detta måste man nog ta en bredd av imundigande för att sprida misstänksamheten.

Frågan är dock när detta frossande övergår till att ha vara en negativ inverkan på helhetsupplevelsen. Att göra en "invalido" vid ankomst och inte ha något minne av en First resa känns suboptimalt.
Finns tyvärr ingen first som serverar beluga kaviar.

Om det blev över löjrom på SAS flighter fick ingen passagerare mer utan då kunde man se när personalen stod och stoppade i sig i galley.

Last edited:
Thai har gjort det förr, av egen erfarenhet, men kan tänka mig att efter Ukraina-kriget är det ej längre aktuellt
Finns tyvärr ingen first som serverar beluga kaviar.

Den Beluga kaviar som serverades av flygbolag var främst olika italienska varianter

t.ex. Calvisus

Finns kinesiska med snarlika namn som inte är beluga
Kaluga Queen

Sen produceras det Beluga kaviar i exempelvis Bulgarien

Last edited:
Toppen