Senaste nytt

Kör alla Star Alliance bolag med Coca Cola?

Själv försöker jag undvika cola drycker så mycket som möjligt och vet därför inte hur de smakar inbördes. Men frågan är intressant ändå. Undrar om Turkish Airlines serverar Cola Turka och om arablands baserade flygbolag serverar Mecca Cola?

Men framför allt, är colan lika varm som champagnen ombord på turken?

Cola, Pepsi, Zero eller Max. Så länge de är iskalla är de drickbara. Nu dricker jag sockerfritt och då är Pepsi Max favorit, när jag drack socker så var Cola bäst.
Den dagen ett flygbolag börjar servera Trocadero Zero, då pratar vi världsklass!

Var jag vill komma är att ditt raljerande om Spendrups är trams. Finkelolja är en smakbärare i ölen och förekommer i varierande grad i alla öl.

Smakbärare??? :eek: Det är en slaggprodukt! Lita inte på Aftonbladet då verkligheten som grundregel är tvärtemot deras propaganda.

Finkel saknas tydligen i t ex Tyskland eller Tjeckien då jag aldrig får några allergiska besvär av dessa. Tog mig lång tid att förstå. Trist nog finns det vad jag vet fortsatt inte innehållsdeklarationer över allt det skräp som förekommer i många svenska ölsorter.

Ta ett besök till Stockhom kommer du se många pubar/eventstånd som enbart serverar vanliga Spendrups på fat. Senast förra fredagen hade jag det problemet på ett event, löste sig med GT och zero under kvällen.

Utvecklingen är dock positiv då pub efter pub får fler & bättre sorter på kran för varje år som går!

Slut på off-topic.

Smakbärare??? :eek: Det är en slaggprodukt! Lita inte på Aftonbladet då verkligheten som grundregel är tvärtemot deras propaganda.

Finkel saknas tydligen i t ex Tyskland eller Tjeckien då jag aldrig får några allergiska besvär av dessa. Tog mig lång tid att förstå. Trist nog finns det vad jag vet fortsatt inte innehållsdeklarationer över allt det skräp som förekommer i många svenska ölsorter.

Ta ett besök till Stockhom kommer du se många pubar/eventstånd som enbart serverar vanliga Spendrups på fat. Senast förra fredagen hade jag det problemet på ett event, löste sig med GT och zero under kvällen.

Utvecklingen är dock positiv då pub efter pub får fler & bättre sorter på kran för varje år som går!

Slut på off-topic.
Ja, smakbärare. Nu är jag ingen expert, det finns säkert sådana på forumet, men det skadar inte att läsa på lite i ämnet istället för att proklamera gamla myter. Finkeloljor är inte resultat av några tillsatser utan de är alkoholer som bildas vid jäsning. De kan ha en mängd olika sammansättningar och bestå av flera olika alkoholer, skadliga och oskadliga. I drycker som whisky, cognac eller öl, ger de oskadliga alkoholerna ofta arom som är karaktäristiska och ingår i enskilda produkters smakprofil. Vissa alkoholer däremot, som metanol, är farliga och ska naturligtvis inte finnas med. Vid hembränning vill man som säkert bekant inte ha med finkeloljor, dels för att det smakar illa och dels för att skadliga alkoholer kan finnas med. Möjligen kan det relateras till vilket spannmål och vilken jäst om använts vid mäskning. Potatis skiljer sig en del från korn.

Att finkeloljor skulle ge baksmälla är ganska omtvistat. Japansk forskning visar på att det inte stämmer. Med förtäring av etanol med finkeloljor undertrycks däremot skyddsmekanismen mot att förtära giftig mat, varför man kan dricka mer utan att börja må illa. Detta skulle väl i sin tur kunna resultera i en kraftigare huvudvärk relaterat till dehydrering dagen efter.

Att tysk öl inte skulle innehålla några som helst finkeloljor finner jag för osannolikt.

Slaggprodukter vid jäsning som Spendrups mannen förklarade till mig. Jag litar mer på min kropps negativa reaktioner än snabbgooglade teorier. Pripps blå värst, Spendrups inte långt efter. Aldrig fått dessa reaktioner av t ex allt tyskt eller tjeckiskt öl. Kan vi lämna detta off-topic ämne nu då jag blir mer och mer irriterad över ditt raljerande över min allergi?

Slaggprodukter vid jäsning som Spendrups mannen förklarade till mig. Jag litar mer på min kropps negativa reaktioner än snabbgooglade teorier. Pripps blå värst, Spendrups inte långt efter. Aldrig fått dessa reaktioner av t ex allt tyskt eller tjeckiskt öl. Kan vi lämna detta off-topic ämne nu då jag blir mer och mer irriterad över ditt raljerande över min allergi?
Snabbgooglade teorier? Men snälla du, det handlar inte om några teorier. Det är kemi och baserat på evidensbaserad forskning. Om man vill framställa etanol, enbart, kan allt annat absolut ses som biprodukter eller slaggprodukter, ja. Men alkohol du köper för förtäring innehåller aldrig enbart etanol. Vodka är inte enbart etanol och vatten. Det innehåller kanske hundratals andra ämnen som ger det smak och karaktär. Finkelolja är bara ett samlingsnamn för andra alkoholer än etanol, som bildas vid jäsning. En del är direkt skadliga men många är också något som ger smak åt alkoholen. Utan dessa skulle många produkter tappa delar av sin smakprofil.

Något OT, men jag gör just mitt första besök på Pontus-loungen på Arlanda sen jag skaffade Amex Platinum och när jag bad om en Cola Zero fick jag frågan "Pepsi Max?".

Den dagen ett flygbolag börjar servera Trocadero Zero, då pratar vi världsklass!

Verkligen! Med tanke på att SAS kan satsa på skandinaviska produkter när det gäller öl och sprit så tycker jag verkligen att Trocadero vore på sin plats.

Något OT, men jag gör just mitt första besök på Pontus-loungen på Arlanda sen jag skaffade Amex Platinum och när jag bad om en Cola Zero fick jag frågan "Pepsi Max?".
Carlsberg har väl typ ensamrätt på att leverera dryck till Arlanda, därav ingen cola.
Är ju därför vi troligtvis aldrig kommer få se någon vettig öl där heller, men det är en diskussion för en annan tråd.
http://www.businessclass.se/forum/threads/dryck-på-arlanda.93606/

Toppen