Senaste nytt

Köpa Rolex "billigt" - var, när, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Titta på artiklarna på Tullens hemsida om hur de jobbar med underrättelse.

Eller valfritt avsnitt av Gränsbevakning Sverige.

Om du nu faktiskt ville veta eller bara var ute efter att försöka vara rolig.
Det jag hittar är information av typen: "Som strategisk analytiker på underrättelseavdelningen jobbar jag med att göra underrättelsebedömningar på en övergripande nivå. Jag bearbetar underrättelser och datamängder och annan information för att kunna bedöma hur hot och risker kan påverka Tullverkets verksamhet. Jag jobbar inte med enskilda ärenden utan snarare med den bild som framträder när vi summerar kunskapen vi har fått i olika ärenden. Vi strategiska underrättelseanalytiker jobbar nästan alltid med framåtblickande bedömningar och gör analyser som kan ha betydelse för vad Tullverket kommer att rikta in verksamheten mot framöver. Vi försöker hitta nya fenomen och se mönsteravvikelser, till exempel nya smugglingsmodus eller nya sätt som aktörer använder för att undvika att betala rätt tullavgifter."

Vilket alltså inte är vad du påstår (enskilda ärenden). Med tanke på GDPR och EU's regelverk runt PII etc, så tror jag det är ytterst osannolikt att den informationen du hävdar (enskilda personers beteende/inköp) utbyts mellan andra länders flygplatser/affärer och Svenska tullverket.

Jag tror du hittar på igen.

Men nu slutar jag käbbla om sådant som är OT.
 

Hachans

Medlem
Det jag hittar är information av typen: "Som strategisk analytiker på underrättelseavdelningen jobbar jag med att göra underrättelsebedömningar på en övergripande nivå. Jag bearbetar underrättelser och datamängder och annan information för att kunna bedöma hur hot och risker kan påverka Tullverkets verksamhet. Jag jobbar inte med enskilda ärenden utan snarare med den bild som framträder när vi summerar kunskapen vi har fått i olika ärenden. Vi strategiska underrättelseanalytiker jobbar nästan alltid med framåtblickande bedömningar och gör analyser som kan ha betydelse för vad Tullverket kommer att rikta in verksamheten mot framöver. Vi försöker hitta nya fenomen och se mönsteravvikelser, till exempel nya smugglingsmodus eller nya sätt som aktörer använder för att undvika att betala rätt tullavgifter."

Vilket alltså inte är vad du påstår (enskilda ärenden). Med tanke på GDPR och EU's regelverk runt PII etc, så tror jag det är ytterst osannolikt att den informationen du hävdar (enskilda personers beteende/inköp) utbyts mellan andra länders flygplatser/affärer och Svenska tullverket.

Jag tror du hittar på igen.

Men nu slutar jag käbbla om sådant som är OT.

Det är helt okej, det fina med fakta är att man inte behöver övertyga någon om dem för att de ska vara korrekta, det är de ändå.

Jag slutar också med OT.
 

igelkotten

Medlem
Det jag hittar är information av typen: "Som strategisk analytiker på underrättelseavdelningen jobbar jag med att göra underrättelsebedömningar på en övergripande nivå. Jag bearbetar underrättelser och datamängder och annan information för att kunna bedöma hur hot och risker kan påverka Tullverkets verksamhet. Jag jobbar inte med enskilda ärenden utan snarare med den bild som framträder när vi summerar kunskapen vi har fått i olika ärenden. Vi strategiska underrättelseanalytiker jobbar nästan alltid med framåtblickande bedömningar och gör analyser som kan ha betydelse för vad Tullverket kommer att rikta in verksamheten mot framöver. Vi försöker hitta nya fenomen och se mönsteravvikelser, till exempel nya smugglingsmodus eller nya sätt som aktörer använder för att undvika att betala rätt tullavgifter."

Vilket alltså inte är vad du påstår (enskilda ärenden). Med tanke på GDPR och EU's regelverk runt PII etc, så tror jag det är ytterst osannolikt att den informationen du hävdar (enskilda personers beteende/inköp) utbyts mellan andra länders flygplatser/affärer och Svenska tullverket.

Jag tror du hittar på igen.

Men nu slutar jag käbbla om sådant som är OT.
FYI finns det ju väldigt tydliga undantag på samtycke under GDPR för att dela personlig data för sk legitimate interests, vilket t ex inkluderar myndigheters lagbevakande verksamheter.
 

Hachans

Medlem
Eh? Själv blev jag stoppad för en månad sen för extra kontroll med vanliga frågor vart kommer du ifrån? m.m. utan incheckat bagage, så vart du fått den infon ifrån verkar inte stämma.

Hur vet du att det var slumpvalt och att de inte bestämt sig för att de ville kolla dig närmre?
 

Flyer722

Medlem
Hur vet du att det var slumpvalt och att de inte bestämt sig för att de ville kolla dig närmre?
Jag riktade ju frågan till dig hur du vet att tullen slutat med slumpmässiga kontroller? Personalen ställde bara några frågor sen gick jag vidare mindre än 1minut. Händer ju flera gånger att personalen står där vid sitt kontrollrum och frågar hej vart kommer du ifrån sen tar in folk titt som tätt.
 

RobHK

Medlem
Ska vi dra slutsatsen att Schweiz verkar vara en dålig plats att köpa Rolex på och sen försöka komma undan momsen i Sverige? Köp heltenkelt klockan någon annanstans..
 

JacobGBG

Medlem
Här är en som åkte dit förra året och bar klockan på handleden. Även han hade begärt att få tillbaka lokal moms - tror verkligen att någon form av utbyte av den typen av information inte sällan sker mellan myndigheter.


Enligt artikeln så hade ju mannen gjort någon form av initial tullanmälan. Så han hade ju skickat upp flagga.

Det är anekdotalt men jag har väl gått genom tullen på GOT med min Rolex på armen bara dussinet gånger de senaste 18 mån utan påföljd. Så jag tror det inte är kontroversiellt att påstå att det är specifika fall där folk åker dit.
 

TP12

Medlem
Enligt artikeln så hade ju mannen gjort någon form av initial tullanmälan. Så han hade ju skickat upp flagga.

Det är anekdotalt men jag har väl gått genom tullen på GOT med min Rolex på armen bara dussinet gånger de senaste 18 mån utan påföljd. Så jag tror det inte är kontroversiellt att påstå att det är specifika fall där folk åker dit.
Ja han, och även i flera av dessa refererade fall, hade begärt tillbaka momsen vid tullen i Schweiz. Känns som att detta är en trigger.

Har heller aldrig blivit stoppad trots att jag haft denna typ av klockor på mig i stort sett alla flygningar jag gjort under ca 20 år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen